VGA 1000 version 30

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
Larsen
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. februar 2023 10:48
Scootere: GVA GEV 1000 30

VGA 1000 version 30

Ulæst indlæg af Larsen »

Jeg afprøvede i går en tur på fuld drøn 28/32 km pr time i minus 2 grader,
Jeg kørte 30 km og der var 42 procent tilbage,
Brugeravatar
Larsen
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. februar 2023 10:48
Scootere: GVA GEV 1000 30

Re: VGA 1000 version 30

Ulæst indlæg af Larsen »

Manualen
Batteriet bør oplades 6 til 7 timer efter hver tur, også småture
Jeg har spurgt Thansen om det kan passe
Og de svarede tilbage
2 til 3 småture herefter fuld opladning, og er det godt med længere ture
Brugeravatar
Larsen
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. februar 2023 10:48
Scootere: GVA GEV 1000 30

Re: VGA 1000 version 30

Ulæst indlæg af Larsen »

Først i juni er knallerten 1 år
Så skal man betale kr. 699 til service
Er det fornuftig med dette service besøg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA 1000 version 30

Ulæst indlæg af scootergrisen »

De 6-7 timer er en fuld opladning.
Altså hvis du har afladet batteriet helt.

Hvis du kun har kørt en lille tur så vil det tage kortere tid.
F.eks. 2 time.

Det skulle være bedst for batteriets holdbarhed at holde batteriet fra at blive afladet meget mellem hver opladning.
Altså to gange opladning/afladning til 50% skulle være bedre for batteriets holdbarhed end én gang opladning/afladning til 0%.
Desuden nedsættes ydelsen/farten jo mere afladet batteriet er.

Jeg synes du skal sætte opladeren til efter hver tur hvis du har mulighed for det/gider gøre det.

Kør du bare længere ture.
Vi må nok bare indse at det slider på batteriet at bruge det.

Der er også mulighed for at købe flere batterier eller måske batteri med større kapacitet.
Så kan du f.eks. have 2 batterier med på turen og skifte halvvejs.
Eller have et batteri til at stå til opladning derhjemme mens du er ude at køre og så når du kommer hjem kan du skifte det afladte batteri ud med et batteri som er fuldt opladt uden at skulle vente.
Der er både fordele og ulemper ved at have 2 batterier eller 1 batteri med dobbelt kapacitet.

Servicebesøg er vel til hvis man ikke kan eller vil gøre det selv.
Synes bare lidt det bliver brugt til at sige "den har ikke været til service så du har ingen reklamationsret/garanti på".
Så kommer an på om du går op i at have reklamationsret/garanti på og om du kan finde ud af at gøre det selv.
T. Hansen har vist haft det lidt med at skrive at batteriet ikke er dækket af reklamationsret/garanti fordi det er en sliddel så det er ikke helt klart og heller ikke klart hvad der er acceptabelt. Altså hvis batteriet kun har 50% kapacitet/rækkevidde efter 1 år hvad så? Det står ingen steder.
Det er batteriet og rækkevidden og prisen på batteriet du nok kommer til at have problemer med.
Så lader det til at dem der klager nogen gange få et andet batteri eller får et batteri til halv pris.
Jeg synes ikke det er klart hvad man får ved sådan servicebesøg men det er da en måde så du kan sige "jeg har betalt for service så i skal bare gøre så den virker" hvis der er noget i vejen med den.
Brugeravatar
Larsen
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. februar 2023 10:48
Scootere: GVA GEV 1000 30

Re: VGA 1000 version 30

Ulæst indlæg af Larsen »

Tak for svaret
Du skriver
Hvis jeg kun kører en kort tur er 2 timer opladning nok

I manualen side 19 står der, at batteriet er fuldt opladet, når de 3 dioder til venstre lyser grønne.
Jeg starter med 100% opladet, og jeg kører vel 5 km hen til købmanden
Så hvis jeg oplader hver gang til der er 3 grønne dioder lyser, er dette ok.
Er det ikke klatopladning ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA 1000 version 30

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja hvis du spørger mig så ville jeg sige tilslut opladeren hver gang det er muligt.
Nu kender jeg ikke batteriet og opladeren men det er formodentligt helt automatisk.
Altså oplader og batteri (BMS) står selv for at stoppe opladningen osv.
Så det er (formodentligt) ikke sådan at du selv skal afbryde opladningen.
Så hvis batteriet er fuldt opladt og du tilsluttet opladeren så sker der ikke noget dårligt ved det.

Der er dog nogen der skriver om at cellerne holder længere hvis de holdes lidt under maks. spænding og hvis batteriet står til opbevaring i lang tid uden at blive brugt så skulle det være bedre at det var f.eks. 50-80% opladt i stedet for 100%.

Men når du ellers bruger scooteren så synes jeg bare du skal oplade så tit du har mulighed for det. 100% så du for maks. rækkevidde osv. og holder batteriet fra at blive afladet helt hvis det er muligt.

Ved ikke hvad klatladning er.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: VGA 1000 version 30

Ulæst indlæg af Jps »

Klatladning er hvis man lader batterierne i korte perioder. F.eks. et par gange om dagen. Jeg lader min "bil" 2 gange om dagen, når jeg skal til og fra min far. Det er en tur på 2x17 km., 4 gange om ugen. Fandt jo ud af, at den max vil køre 24-25 km på en enkelt opladning, en dag jeg undlod at lade "bilen" 2 gange. Så det var en træls tur, resten af vejen hjem. Håber sgu den kan køre længere, når det bliver varmere.
Brugeravatar
Larsen
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. februar 2023 10:48
Scootere: GVA GEV 1000 30

Re: VGA 1000 version 30

Ulæst indlæg af Larsen »

Er der andre er er i tvivl om batteriopladningen

I manualer står der jo klart at batteriet er fuldt opladet, når de 3 dioder til vestre lyse grønne.
SÅ ER BATTERIET VEL OPLADET

Alligevel står der længe nede i manualen, at det anbefaler at oplade yderligere 1-2 timer
HVORFOR, BATTERIET ER JO FULDT OPLADET
Det giver ingen mening
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA 1000 version 30

Ulæst indlæg af scootergrisen »

De 1-2 timer er formodentligt pga. balancering.

Først har vi det vi kan kalde hovedopladningen på f.eks. 6-7 timer.
Det er her batteriet oplades.
Hen mod slutningen oplades der gradvist mindre.

Cellerne har ikke helt samme spænding.
Det skulle være bedst hvis de har samme spænding.
Så når hovedopladningen er færdig kan cellerne stå og blive balanceret så de får en mere ensartet spænding.

BMS'en i mit batteri bruger passiv balancering så når batteriet er færdig med hovedopladningen så går den i gang med af aflade de celler som har højeste spænding. På den måde ender cellernes spænding nærmere hinanden.
Så mit batteri står faktisk og aflader under balancering. Men det er kun en lille smule.
Hvis jeg så slukker og tænder for opladeren så kan den oplade en lille smule igen efter balancering.

Lad os sige du stod og skulle køre snart og ventede på at opladningen blev færdig så ville det være fint at køre når det er fuldt opladt uden de 1-2 timers balancering. Men af og til vil det være godt at få balanceringen med.
Brugeravatar
Larsen
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. februar 2023 10:48
Scootere: GVA GEV 1000 30

Re: VGA 1000 version 30

Ulæst indlæg af Larsen »

Tak for et fint svaar
Hvordan passer det med at en anden bruger mener at, jeg kun behøves at oplade 2 timer
efter småture
Besvar