valg af elektrisk scooter

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
GEC
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. november 2022 15:33
Scootere: Ejer ingen (endnu)

valg af elektrisk scooter

Ulæst indlæg af GEC »

Hvilken elektrisk scooter model er bedst.

Jeg har overhovedet ingen knallerterfaring men har brug for et ekstra køretøj.
Jeg går op i høj rækkevidde og det skal være en 30km/t (så jeg kan køre på stier)

Jeg har selv kigget på E2 ecooter og NUI modeller (som der er mange af og rækkevidde meget varierende).

kom gerne med input
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: valg af elektrisk scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad rækkevidde vil du have?
Hvad må det højst koste?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: valg af elektrisk scooter

Ulæst indlæg af Landbo »

GEC skrev: 3. november 2022 15:42 Hvilken elektrisk scooter model er bedst.

Jeg har overhovedet ingen knallerterfaring men har brug for et ekstra køretøj.
Jeg går op i høj rækkevidde og det skal være en 30km/t (så jeg kan køre på stier)

Jeg har selv kigget på E2 ecooter og NUI modeller (som der er mange af og rækkevidde meget varierende).

kom gerne med input
Du skal nok holde dig fra T. Hansens modeller når ønsket er lang rækkevidde, for firmaet lever mildest talt i en eventyrverden når det kommer dertil. :mrgreen:

Men reelt, hvor lang rækkevidde ønsker du mellem det bliver nødvendig for at frekventerer en stikkontakt ? Grunden dertil jeg spørger er at batterier ej er helt gratis og jeg tvivler på du ret mange gange i dit liv kommer i behov for at sidde i stive 4 timer på en 30 km/t knallert, uden der ind i mellem bliver tid til ladning. Lad os derfor få nogle realistiske tal på bordet ?

Praktisk kender jeg intet til de to modeller du nævner, så det er kun de data fabrikanterne opgiver jeg kan forholde mig til. Jeg kender ikke andre fabrikanter hvor man tænker WOW ..............

E2 scooteren tvivler jeg stærkt på kan køre OP til 50 km på et 20 AmpH (1280 Wh) batteri hvor 25 km sikkert vil være et praktisk opnåeligt tal ude på de Danske veje når batteriet er relativt nyt. Men der kommer jo den dag hvor det bliver slidt, så det skal du også tænke på.

NUI synes jeg opgiver nogle ret realistiske antal km på deres batterier, dog skal du også tage i betragtning at deres batterier bliver slidt med tiden, så der bør være lidt luft i rækkevidden til ælde.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GEC
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. november 2022 15:33
Scootere: Ejer ingen (endnu)

Re: valg af elektrisk scooter

Ulæst indlæg af GEC »

Tak for din gode feedback.

Den skal kunne køre 2x23 km så den distancemæssigt kan anvendes til og fra job (både hos min mand og jeg).

Jeg har ligeledes et el-løbehjul es4 med ekstra batteri og rækkevidden på spec. er 80km (hvilket selvfølgelig ikke passer). Den er kun til korte ture og derfor er jeg på udkik efter et transportmiddel hvor man kan sidde ned.

Jeg har ikke styr på det tekniske, men jeg vil gerne købe noget holdbart, og hvor jeg ikke bliver skuffet over at den ikke kan trække. Du nævner et 20 AmpH (1280Wh) batteri som måske værende for lille. Hvad ville du anbefale at jeg som minimum kiggede efter, og hvis du har en model i tankerne så må du meget gerne skrive det. Jeg nævnte ecooter og NIU idet det var dem jeg havde fundet via google (og er let og elegant sprunget over thansen).
Hvis jeg ikke finder en elektrisk scooter som performer godt så er alternativet en med motor eller en bil nr. 2 (hvilket jeg helst vil udgå)

Mvh Gitte
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: valg af elektrisk scooter

Ulæst indlæg af Landbo »

GEC skrev: 4. november 2022 11:11 Tak for din gode feedback.

Den skal kunne køre 2x23 km så den distancemæssigt kan anvendes til og fra job (både hos min mand og jeg).

Jeg har ligeledes et el-løbehjul es4 med ekstra batteri og rækkevidden på spec. er 80km (hvilket selvfølgelig ikke passer). Den er kun til korte ture og derfor er jeg på udkik efter et transportmiddel hvor man kan sidde ned.

Jeg har ikke styr på det tekniske, men jeg vil gerne købe noget holdbart, og hvor jeg ikke bliver skuffet over at den ikke kan trække. Du nævner et 20 AmpH (1280Wh) batteri som måske værende for lille. Hvad ville du anbefale at jeg som minimum kiggede efter, og hvis du har en model i tankerne så må du meget gerne skrive det. Jeg nævnte ecooter og NIU idet det var dem jeg havde fundet via google (og er let og elegant sprunget over thansen).
Hvis jeg ikke finder en elektrisk scooter som performer godt så er alternativet en med motor eller en bil nr. 2 (hvilket jeg helst vil udgå)

Mvh Gitte

Personligt ville jeg gå efter et batteri der mindst kan indeholde 50 Watt og meget gerne 60 Watt for hver km du skal ud og køre mellem hver opladning, og det er vel og mærket tal for en 30 Km scooter. Er der en lademulighed på arbejdspladsen, er der som du sikkert har regnet ud, mulighed for at investerer i et mindre batteri og en ekstra lader hvis den ikke er indbygget i scooteren. Hvis der kun opgives et antal Volt og Amp for et batteri, skal de to tal ganges med hverandre for og finde antal Watt eller WattH. DVS. at batteriet mindst skal kunne indeholde mindst 23 km *2 *50 Watt= 2300 Watt og meget gerne 23 km *2 *60 Watt= 2760 Watt. Du skal forvente batteriet mister din kapasitet af åre, så derfor vil det normalt godt kunne betale sig at købe et større end man umiddelbart forventer og få brug for.

For E2 scooterens vedkommende kender jeg ikke tallet for hvor mange volt motoren køre på, så det er mig umuligt at nævne et batteri med så og så mange AmpH. Når størrelsen af "tanken" (batteriet) er udregnet i Watt er spændingen over motoren ligegyldig, da enheden Watt altid kan sammenlignes.

For NIU scooterens vedkommende har den en 48 Volts motor, hvilket vil sige at batteriet mindst bør kunne indeholde 2300 Watt/48 Volt= 57,5 Amp for du kan komme frem og tilbage hver dag, også selv om det blæser en mindre orkan.

Som sagt kender jeg ikke de to mærker og har derfor heller ingen fornemmelse af holdbarheden ad åre på modellerne. Et godt råd jeg kan give, er at vælge det mærke hvor der er en forhandler i nærheden af dit hjem, så der er mulighed for og kunne få serviceret/repareret køretøjet hurtigt, hvis/når behovet opstår.

Jeg vil ikke mene der er problemer med at en elektrisk scooter er direkte sløv eller ikke kan trække i forhold til en benzin ditto.

Og husk lige at læse på Trustpilot, om hvordan forhandler/importør gebærder sig over for sine kunder. ;)

Hilsen Leif.
Besvar