Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

Men hulk hvor er batteriet blevet ringe. En tur på 13 km ind til byen og retur igen resulterede i at batteriet gik fuldstændigt død 2,5 km før vi kom i garage igen. Batteriet bliver ellers opbevaret ved 18 grader inde i stavlerummet og var helt opladet da jeg startede hjemmefra. Normalt viser "tankmåleren" mellem 10 og 15% tilbage ved samme tur sidste efterår. :evil:

Og når jeg køre på værkstedet, en tur på 15 km, plejet "tankmåleren" at vise ca 55% ved ankomsten, i dag var viste den 43%, igen med et et fuldt opladet og opvarmet batteri. :evil:

Jeg har før klaget til T Hansen over de ringe antal km som batteriet levere, i dag fik de så en klage igen. De kan ligesom sidste gang kun tage køretøjet om ca en MÅNED, hvilket er ca den samme ventetid som ved sidste klage. :yikes: Det er sku heldigt man ikke er afhængig af og have det firma til og lappe ens køretøj med de ventetider. :D

Er der nogle der har erfaring med hvor meget spræl et sådanne opvarmet batteri mister her om vinter/forår når der er pludsgrader ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvor længe har den stået i dvale?

Ved opbevaring af litiumbatteri er det åbenbart ikke det bedste at det er 100% opladt.
Se f.eks. https://scootergrisen.org/forum/viewtop ... 974#p27974 hvor der står:
71.4V <85% RH 0°C~45°C -20°C~60°C -20°C~25°C 40%~60%
-------------------- ------------------ -------------------- --------------------- ------------------- ---------------------
Max Charging Voltage Operating Humidity Charging Temperature Operating Temperature Storage Temperature Storage Battery Level
Pump dækkene til korrekt dæktryk. Fra brugermanual:
DÆKTRYK FORAN................ 25 psi (kolde dæk)
DÆKTRYK BAG...................... 29 psi (kolde dæk)
Tjek at bremserne ikke bremser konstant.

Jeg har ikke læst om at det skulle være nødvendigt at motionere litiumbatterier med 10-20 afladninger/opladninger efter opbevaring men du kan da prøve og se om det hjælper på rækkevidden.

Så den kunne kun køre 23,5 km (2 x 13 km, minus 2,5 km) med batteritemperatur på 18 grader celsius.
Blev strømmen til motoren så afbrudt?
Hvor hurtigt kørte du?

Tror 25 grader celsius er bedre for afladning end 18.
Så prøv at opbevar/oplad batteriet ved stuetemperatur og tag sæt det først i køretøjet når du skal køre.
Så kan det holde temperaturen oppe længere.

Men du skal jo have et ekstra batteri.
Det vil jeg anbefale hvad enten dit nuværende batteri giver god rækkevidde eller ej.
Der er mange fordele med 2 batterier.
Batteri li-ion 48V-20Ah, GEV1000 Kr. 3.999,00:
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -234037675

Kan godt være jeg har set noget om reduktion i rækkevidde ved forskellige temperaturer men kan ikke huske hvor.
Måske der af og til kan står noget om det i manualen.
Eller hvis en forhandler såsom T. Hansen giver garanti så kan de jo skrive om detaljerne for den garanti.
Kan ikke lige finde noget men det kan du da spørge dem om specielt hvis der er garanti/reklamationsret på endnu.

https://scootergrisen.org/forum/viewtop ... 304#p27304 har jeg skrevet:
I videoen står 100% til 0% ved 45 km/t, 3 grader og meget vind gav 37 km rækkevidde.
Ser ud til den havde kørt 370 km på det tidspunkt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 23. marts 2022 01:38 Hvor længe har den stået i dvale?

Ved opbevaring af litiumbatteri er det åbenbart ikke det bedste at det er 100% opladt.
Se f.eks. viewtopic.php?p=27974#p27974 hvor der står:
71.4V <85% RH 0°C~45°C -20°C~60°C -20°C~25°C 40%~60%
-------------------- ------------------ -------------------- --------------------- ------------------- ---------------------
Max Charging Voltage Operating Humidity Charging Temperature Operating Temperature Storage Temperature Storage Battery Level
Pump dækkene til korrekt dæktryk. Fra brugermanual:
DÆKTRYK FORAN................ 25 psi (kolde dæk)
DÆKTRYK BAG...................... 29 psi (kolde dæk)
Tjek at bremserne ikke bremser konstant.

Jeg har ikke læst om at det skulle være nødvendigt at motionere litiumbatterier med 10-20 afladninger/opladninger efter opbevaring men du kan da prøve og se om det hjælper på rækkevidden.

Så den kunne kun køre 23,5 km (2 x 13 km, minus 2,5 km) med batteritemperatur på 18 grader celsius.
Blev strømmen til motoren så afbrudt?
Hvor hurtigt kørte du?

Tror 25 grader celsius er bedre for afladning end 18.
Så prøv at opbevar/oplad batteriet ved stuetemperatur og tag sæt det først i køretøjet når du skal køre.
Så kan det holde temperaturen oppe længere.

Men du skal jo have et ekstra batteri.
Det vil jeg anbefale hvad enten dit nuværende batteri giver god rækkevidde eller ej.
Der er mange fordele med 2 batterier.
Batteri li-ion 48V-20Ah, GEV1000 Kr. 3.999,00:
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -234037675

Kan godt være jeg har set noget om reduktion i rækkevidde ved forskellige temperaturer men kan ikke huske hvor.
Måske der af og til kan står noget om det i manualen.
Eller hvis en forhandler såsom T. Hansen giver garanti så kan de jo skrive om detaljerne for den garanti.
Kan ikke lige finde noget men det kan du da spørge dem om specielt hvis der er garanti/reklamationsret på endnu.

viewtopic.php?p=27304#p27304 har jeg skrevet:
I videoen står 100% til 0% ved 45 km/t, 3 grader og meget vind gav 37 km rækkevidde.
Ser ud til den havde kørt 370 km på det tidspunkt.
Tak for et helt overvældende svar.

Kalorius har stået i dvale i ca 4 måneder og batteriet har været opbevaret i stavlerummet ved ca +18 grader, ydermere er batteriet blevet fuldt opladt mindst hver måned som foreskrevet i brugsforvirrengen.

Ja dæktrykket blev tjekket før første afgang og havde ikke ændret sig fra dengang den blev vasket, smurt og sat i dvale, ligeså blev det tjekket at den både kan bremse og de ikke hænger.

Ja kalorius begyndte og signalere efter en stikkontakt med "tankmåleren" stående på 10% ca 2 km før den opgav ævret op af den sidste bakke før jeg kunne rulle ned af bakke igen til hjemmet.

Glemte og skrive det er en 45 km/h udgave vi har sat vor surt optjente kronjer i. Men den fik naturligvis lov til og rende alt hvad den kunne da erfaringen siger der ikke vindes noget ved at bruge den såkaldte ECO mode, når solen skinner i ens ywn, vinden afkøler ens ansigt og det af og til går op af bakke, og ned igen for ej at forglemme.

Det svimlende antal km der vises i den video du henviser til, har vosses udgave aldrig kunne komme op på i nærheden af midt sommer.

Nej naturligvis skal vi hverken købe eller fløjte rundt med et ekstra batteri for og kunne køre den sjat tur til byen og retur. Istedet skal sælger bare levere et batteri der kan indeholde så meget strøm at scooterens lovede rækkevidde kan opfyldes. Jeg er så naiv og tro, du ikke kun forventer der er 1/2 liter mælk i det 1 liters mælkekarton du just har betalt fuld pris for!

Det ville være dejligt hvis der er nogle andre ud over importør/sælger og mig, der har målt rækkevidden på omtalte model.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 25. november 2022 23:18, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har ikke prøvet din model men på min er jeg rimelig meget begyndt at ignorere det jeg kalder et grafisk voltmeter.
Det bliver ligesom vist om om det skulle være batteriopladningsniveauet men det svinger op og ned og fungere anderledes nu end da batteriet var nyt.
Så synes ikke du skal gå så meget op i det hvis det er ligesom på min.
Men hellere tjekke at den viser km/t præcist og hvad du får af km.
På min er der en justerbar modstand så displayet kan indstilles til at vise km korrekt så det forhåbentligt er korrekt nu på min.

Jo hurtigere du kører jo kortere rækkevidde får du.
Ved ikke præcist hvad ECO gør på din men på min har jeg 3 indstillinger der blandt andet giver forskellig topfart og det er godt hvis man går op i rækkevidde.
I videoen på https://scootergrisen.org/forum/viewtop ... 304#p27304 står at POWER er 45 km/t og at ECO er 30 km/t.
Er det ikke det på din?
Jeg tror ikke dine målinger er korrekte hvis du siger at kørsel ved 45 og 30 km/t giver samme rækkevidde.
Prøv en opladning med 20 km/t på flad vej og se hvor langt du så kan køre.

T. Hansen har det med at skrive at rækkevidden er "op til x km".
Men det er så ligesom det eneste information man får så informationen er mangelfuld.
De skriver ikke at rækkevidden er 45 km hvis du kører 45 km/t.

De kan sikkert godt leverer alt muligt der kan give lang rækkevidde men det koster flere penge.
Jeg tror du har fået den batterikapacitet du har betalt for.
Hvis scooteren kunne køre længere så var den også koste mere.

Det med ½ liter mælk i en 1-liters mælkekarton er da nok ikke helt forkert.
Cellerne er ofte cylindriske så der er luft i mellem dem og i mit batteri mangler der nogle og der er en masse skum i siderne og ubrugt plads.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 23. marts 2022 11:15 Har ikke prøvet din model men på min er jeg rimelig meget begyndt at ignorere det jeg kalder et grafisk voltmeter.
Det bliver ligesom vist om om det skulle være batteriopladningsniveauet men det svinger op og ned og fungere anderledes nu end da batteriet var nyt.
Så synes ikke du skal gå så meget op i det hvis det er ligesom på min.
Men hellere tjekke at den viser km/t præcist og hvad du får af km.
På min er der en justerbar modstand så displayet kan indstilles til at vise km korrekt så det forhåbentligt er korrekt nu på min.

Jo hurtigere du kører jo kortere rækkevidde får du.
Ved ikke præcist hvad ECO gør på din men på min har jeg 3 indstillinger der blandt andet giver forskellig topfart og det er godt hvis man går op i rækkevidde.
I videoen på https://scootergrisen.org/forum/viewtop ... 304#p27304 står at POWER er 45 km/t og at ECO er 30 km/t.
Er det ikke det på din?
Jeg tror ikke dine målinger er korrekte hvis du siger at kørsel ved 45 og 30 km/t giver samme rækkevidde.
Prøv en opladning med 20 km/t på flad vej og se hvor langt du så kan køre.

T. Hansen har det med at skrive at rækkevidden er "op til x km".
Men det er så ligesom det eneste information man får så informationen er mangelfuld.
De skriver ikke at rækkevidden er 45 km hvis du kører 45 km/t.

De kan sikkert godt leverer alt muligt der kan give lang rækkevidde men det koster flere penge.
Jeg tror du har fået den batterikapacitet du har betalt for.
Hvis scooteren kunne køre længere så var den også koste mere.

Det med ½ liter mælk i en 1-liters mælkekarton er da nok ikke helt forkert.
Cellerne er ofte cylindriske så der er luft i mellem dem og i mit batteri mangler der nogle og der er en masse skum i siderne og ubrugt plads.
Nej selvf. kan jeg ikke injorere "tankmåleren", da den faktisk viser hvor langt man kan tillade sig og fjerne sig fra hjemme uden at skulle skubbe det sidste stykke på tilbagevejen. Iøvrigt, når man aflader Li-Ion celler helt ned til "sokkeholderne" vare de heller ikke i ret lang tid. Måske dit batteri allerede er ved og være helt færdigt ?

Og nej, vil naturligvis ikke skille de ædelere dele af på et køretøj hvor der stadig er garanti på. Må også helt blankt indrømme jeg ikke kan se hvordan det skulle kunne hjælpe på det antal km som scooteren kan køre.

Speedometeret viser generelt 5 km/t for meget over ca 10 km/t og km tælleren har en afvigelse på 5% til den gode side, hvis man skal opkræve kronjer af folk pr kørte km.

Scooteren køre max 45 km/t i power mode og max 30 km/t i eco, der skal du så fratrække de 5 km som spedometeret konstant viser for meget. Problemet med eco moden er at den ingenting kan trække, så det tager en helvedes tid for scooteren og komme op af selv en bakke med en mindre stigning og helt galt går det når vinden er i mod en også. De to ting tilsammen gør at man er på vejen i meget længere tid. Praktiske forsøg viser at forskellen kun ligger under ca 5%. Der er ikke rigtig nogen forskel ude på de praktiske veje heromkring. Og vi har ikke købt og betalt for en 30 km/t knallert, men en 45 km/t ditto.

Det er vældigt med T. Hansen's opgivelser i brosure materialet "op til x km". Jeg har ej på noget tidspunkt kunne få wosses til og kunne køre mere end 26 km på en opladning når det er helt stille vejr. Når vinden så blæser med en god kuling imod en den ene vej på turen, kan man godt trække 8-10 km fra på km regnskabet. Det duer jo ikke når sælger står og lover den sagtens kan køre fra hvor en bor og ud østen i byen og tilbage hjem igen uden problemer på en opladning, hvilket er en tur på 2*17,5 km.

Du bør huske på, at et transportmiddel intet er værd hvis man ikke kan komme frem og tilbage hver dag uden og skulle studere vejrudsigten før hver afgang for at kunne bedømme om scooteren nu har rækkevidde stor nok med det aktuelle vejr !!!

Derfor mener jeg at T. Hansens km opgivelser langt overgår det der skete, når Låsby Svendsen i sine velmagtsdage stod og solgte elastik i metermål !!!

Kan ikke erindre jeg skrev om andet end mælk i slutningen af mit sidste indlæg! ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Guffi
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 32
Tilmeldt: 3. april 2021 14:17

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Guffi »

Det er godtnok en skam med det ringe batteri. Som skrevet i en anden tråd, har jeg overvejet at købe et xtra til min Gev (30'er).
Men måske man skulle ud i at opgradere cellerne? Hvis du får noget ud af din klage til TH, så skriv endelig om det, så kan det være, at min også skal tjekkes af dem.

PS.: Jeg gør også lidt i RC biler. Der er reglen: Hvis du ikke skal bruge dit Lithium batteri i 2 uger, skal det i "storage mode", som er 85% eller 3.8v pr. celle.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

Guffi skrev: 24. marts 2022 19:23 Det er godtnok en skam med det ringe batteri. Som skrevet i en anden tråd, har jeg overvejet at købe et xtra til min Gev (30'er).
Men måske man skulle ud i at opgradere cellerne? Hvis du får noget ud af din klage til TH, så skriv endelig om det, så kan det være, at min også skal tjekkes af dem.

PS.: Jeg gør også lidt i RC biler. Der er reglen: Hvis du ikke skal bruge dit Lithium batteri i 2 uger, skal det i "storage mode", som er 85% eller 3.8v pr. celle.
Ja det er sikkert nogle (for) billige kinesisk fremstillet Li-Ion celler der sidder i batteriet.

Der skulle angiveligt sidde 144 celler i batteriet, omend jeg ikke kan få antallet til og passe på et 48 Volts batteri og vil naturligvis ikke åbne mit så lang tid det er reklamationsret på sagen.

Hvor mange km kan dit batteri trække dig inden du når 10% tilbage på "tanken" ?

Nu forlanger brugsforvirringen jo batteriet skal oplades helt hver måned når det ikke er i brug, og det må man så overholde. Hvor meget spændingen var faldet efter inden opladning glemte jeg desværre at måle.

Mine Li-Po'er bliver behandlet på samme måde. Jeg flyver faktisk stadig med et par 4000 Ma, der efterhånden er 10 år gamle og de har "kun" mistet ca 1000 Ma stykket over årene.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 25. november 2022 23:26, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I denne video er følgende information med dobbelt rækkevidde i Eco i forhold til Power.
Eco Mode: 30 km/h 65~70 Km range (hans erfaring efter at have brugt den et stykke tid er 65 km)
Power Mode: 50 km/h 25~30 Km range
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 26. marts 2022 14:45 I denne video er følgende information med dobbelt rækkevidde i Eco i forhold til Power.
Eco Mode: 30 km/h 65~70 Km range (hans erfaring efter at have brugt den et stykke tid er 65 km)
Power Mode: 50 km/h 25~30 Km range
Hmm, med de tal/afstande fyren der opgiver, kan den testede model næppe være udstyret med samme indmad som T. Hansens VGA GEV1000. :yikes:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Guffi
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 32
Tilmeldt: 3. april 2021 14:17

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Guffi »

Jeg har ikke haft den nede på 10%, da den kun bliver brugt til smutture inden for byskiltet. Men det er helt sikkert, at rækkevidden er langt mindre, end TH opgiver.
Besvar