Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

ThomasLM skrev: 4. maj 2023 08:37 Hej
Vil da lige komme med en lille kommentar på, hvordan jeg oplever rækkevidden. Men helt overordnet, så kan man, efter min erfaring, ikke komme i nærheden af 45 km på en opladning (i hvert fald ikke som jeg bruger scooteren).

Jeg kører typisk et sted mellem 30 og 35 km, pr. opladning i Power. Jeg kører en rute på cirka 17 km, jeg har mellem 40% - 60% tilbage på batteriet (oftest rammen jeg cirka 50%), efter de 17 km. Desuden oplever jeg, at den er vildt følsom overfør blæsevejr og påklædning (fx store flagrende bukser eller jakke, altså øget modvind, vægt spiller helt sikkert også ind, jeg vejer omkring 84 kg.).
Dengang vores batteri var nyt var det muligt for mig (105 kg) og kører ca 26 km på en tur ind til byen og tilbage igen med max 7 m/s modvind den ene vej og stadig have 10-15% tilbage på tanken. Ved 5000 km på klokke kunne batteriet kun holde ca 18-20% km før den orange lampe tændes ved 10%.

Har du prøvet og køre de 30 til 35 km eller er det noget du regner ud efter "tankmåleren" ?

Det er nemlig min erfaring at 10% efter "tankmåleren" kun leverer de halve km af hvad der kan køres på de samme 10% med fuldt opladet batteri.

Det er korrekt at både påklædning og vindens styrke/retning betyder meget for strømforbruget, men jeg er også blevet ret overbevist om at antallet af bakker/deres stejlhed betyder en del, også selv om man starter og ender i samme højde over havet. Med hensyn til vægten af chaufføren giver det ikke den helt store forskel om chaufføren vejer 57 kg eller 105 kg.

ECO mode betyder bare det går noget så langsomt og man skal skubbe på hver gang man skal op af en bakke. Jeg har ikke oplevet den mode giver mere end ca 10% længere rækkevidde de 3-4 gange det er prøvet. Det passer faktisk ret godt med det antal km der kan opnås på en 30 km's udgave af samme køretøj, når man tager i betragtning at en 45 km/t trækker temmelig dårligt i ECO mode.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
ThomasLM
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. maj 2023 08:19
Scootere: VGA GEV1000 45km/t

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af ThomasLM »

Hej
Nej, jeg har aldrig prøvet at kører den helt ned. Så det er beregnet kan man sige.

Det er da spændende at se, om mit batteri bliver sådan efter de cirka 5000 km. det varer dog en hel del tid.

Jeg har lige kørt 16,5 km på og har 55% tilbage.

Mvh.
Thomas
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

ThomasLM skrev: 4. maj 2023 15:18 Hej
Nej, jeg har aldrig prøvet at kører den helt ned. Så det er beregnet kan man sige.

Det er da spændende at se, om mit batteri bliver sådan efter de cirka 5000 km. det varer dog en hel del tid.

Jeg har lige kørt 16,5 km på og har 55% tilbage.

Mvh.
Thomas
Ja ok. Så tør jeg godt love dig, det desværre vil knibe gevaldigt og komme op på de km du nævner. Problematikken med de få km bliver også værre af man ikke kan regne med at kunne nå frem i en hylestorm hvis man bruger køretøjet dagligt på kortere ture mod vinden. Under de værste vejrbetingelser formoder jeg faktisk det ville kunne knibe bare at køre 15 km før der skal lades igen. :weeping:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
ThomasLM
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. maj 2023 08:19
Scootere: VGA GEV1000 45km/t

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af ThomasLM »

Jeg må se, om jeg får prøvet det en dag. Så må jeg skrive hvor langt jeg kom.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

ThomasLM skrev: 4. maj 2023 19:59 Jeg må se, om jeg får prøvet det en dag. Så må jeg skrive hvor langt jeg kom.
Ja det kunne være spændende.

Jeg har for nyligt lavet nogle målinger på tre forskellige batterier på en 8 km rundtur hvor det blæste 8 m/s fra NW.

Batteri 1. 6,7 km. (Tredje spritnye reklamationsbatteri med kun 4 opladninger)!
Batteri 2. 21,9 km. (Fjerde reklamationsbatteri på første opladning).
Batteri 3. 24,1 km. (Batteri fra en 30 km's knallert med 1500 km på klokken og godt og vel halvandet år gammel).

Batteri 1 gik fra 50% op af en bakke til 0% over en strækning på ca 150 meter.
Batteri 2 viser lovende takter hvis det ellers kan holde til at blive brugt.
Batteri 3 viste tydelige tegn på nedslidning ved der ikke var meget saft kraft på motoren fra 50% og ned til 10%, hvor alle mine målinger slutter.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
ThomasLM
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. maj 2023 08:19
Scootere: VGA GEV1000 45km/t

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af ThomasLM »

Spændende, ved du hvor meget batteri der var tilbage efter de 16-17 km. Så kan man sammenligne lidt med mine data? Bare sådan cirka.

Batteri 1 må være defekt fra fabrikken.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

ThomasLM skrev: 4. maj 2023 20:55 Spændende, ved du hvor meget batteri der var tilbage efter de 16-17 km. Så kan man sammenligne lidt med mine data? Bare sådan cirka.

Batteri 1 må være defekt fra fabrikken.
Det er desværre lidt svært for mig og se på video hvad procenten tilbage er ved 16-17 km grundet solens genskin i meteret men ved 18,1 km er der billeddokumentation her:

Først spritnyt batteri.
Ashampoo_Snap_5. maj 2023_04h31m44s_001_.jpg
Ashampoo_Snap_5. maj 2023_04h31m44s_001_.jpg (27.79 KiB) Vist 1788 gange
Så godt halvandet år batteri med 1500 km på klokken.
Ashampoo_Snap_5. maj 2023_04h35m07s_002_.jpg
Ashampoo_Snap_5. maj 2023_04h35m07s_002_.jpg (32.3 KiB) Vist 1788 gange
Ja batteri 1 var det andet helt defekte batteri jeg fik overdraget fra T. Hansen der ikke holdt ret mange opladninger. Her er tilsvarende billed af hvor det er "springer" fra 20% til helt død med 0% tilbage. Beklager kvaliteten af billedet.
Ashampoo_Snap_5. maj 2023_04h53m15s_003_.jpg
Ashampoo_Snap_5. maj 2023_04h53m15s_003_.jpg (42.75 KiB) Vist 1788 gange
Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

ThomasLM skrev: 4. maj 2023 08:37
Jeg opbevarer altid mit batteri ved omkring de 50%, og lader det så op aftenen inden, jeg skal bruge det (og jeg lader også på jobbet). Det er ikke det som er foreskrevet i manualen, men jeg har aldrig nogensinde set/læst, at et Lithium batteri skal opbevares ved 100% opladning (jeg har en el-bil som bil nummer to, der er ligeledes foreskrevet maks. 80% opladning, og ved længere tids opbevaring, så tæt på 50% som muligt), jeg vil påstå, at det er en klar fejl i manualen (måske de så kan sælge flere batterier :think:, det er ment lidt i sjov).

Jeg har aldrig prøvet at køre turen i ECO, syntes ikke rigtigt det giver mening. Så hvordan rækkevidden vil være der, har jeg ingen erfaring med.

Desuden kunne jeg godt ønske mig noget mere power, den kan ikke rigtigt trække mere end 30-32 km/t, når det går op ad, det er ikke godt nok. Den kører fint 45-47 km/t, når det går ligeud.

Dette indlæg, blot for at komme med mine erfaringen med scooteren.
Ja det er absolut heller ingen dårlig ide at holde spændingen over cellerne omkring den nominelle spænding, da det altid er den fabrikkerne leverer de nye celler opladet til, hvilket tilfældigt svarer til halvt opladet. Derfor er T. Hansens vrøvl med at holde Li-Ion batterier fuldt opladet under storage helt galt, desværre kommer det samme vrøvl direkte fra T. Hansens eget specialværksted for el-køretøjer! :crazy:

Har du prøvet og tjekke speedometerets hastighed op mod en GPS baseret måler ? Jeg har nemlig erfaring med at køretøjets indbyggede viser hele 5 km for meget, men det er jo også en måde og forlænge det antal kørte km på som batteriet kan levere. :evil:

Ja det ville være dejligt der var lidt mere trækkraft når vinden er imod eller det går op af bakke, men det vil så koste negativt på kontoen for antal kørte km pr opladning, som vi jo ved er stærkt overdrevet i forvejen fra T. Hansens side. :roll: :x

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Guffi
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 3. april 2021 14:17

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Guffi »

I RC verdenen, er det god latin, at Lithium batterier, hvis de ikke skal bruges et stykke tid, puttes i "storage". (Ca. 70% af max.).

De fleste ladere har en særlig mode til det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

Guffi skrev: 5. maj 2023 19:39 I RC verdenen, er det god latin, at Lithium batterier, hvis de ikke skal bruges et stykke tid, puttes i "storage". (Ca. 70% af max.).

De fleste ladere har en særlig mode til det.
Men sådan en storage mode har T. Hansens ladere desværre ikke. ;)

Hilsen Leif.
Besvar