Vax går i stå

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Vax går i stå

Ulæst indlæg af SilentRider »

Ja, så begynder problemerne så småt..

Min Vax er begyndt ikke at ville køre når man har været i kort stilstand, dvs holde for rødt og lignende.
Den kan stadig blinke, dytte, tænde bremselys når man bremser osv.. Alt virker på nær speedometeret. Det er bare gået helt i stå. Jeg testede ved at skubbe scooteren frem, men den viste kun 0 km/t (prøvede igen efter den virkede og der viste den 4 km/t).

Jeg prøvede at tage støttebenet op og ned, slå lidt på den hvis nu sensoren var gruset til. Prøvede at trykke bremserne igen og igen hvis det nu var sensoren der, der sad fast.
Jeg prøvede at nulstille speedometeret så det viste 0 km, men det havde ingen effekt. Prøvede at tage batteristikket ud mens den var tændt, men det hjalp heller ikke.
Først efter 5 minutters tid virkede den igen spontant og kørte 5-10 minutter før historien gentog sig.

Hvad kan der dog være galt? Det lader til, at "computeren" var gået i stå siden speedometeret heller ikke reagerede når jeg trillede scooteren.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vax går i stå

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I hjørnet af controlleren sidder en lampe der kan blinke et vist antal gange for at angive fejl.
Du kan måske se lampen hvis du fjerne ladestikket/pladen ved ladestikket under sædet og kigge ind i den rette vinkel hvis ikke ledningerne er i vejen.
Ellers afmonter sædet så du bedre kan se lampen.
Den blinker vist nok med sidestøttebenet slået ud eller hvis man holder farthåndtaget drejet mens man tænder så du kan eventuelt prøve det for at se den blinke.



Måske dårlig forbindelse til hallsensorene.
De 5 tynde ledninger mellem controller og motor.
Stikket er på controlleren.
Kig ind i stikket og tjek at hver stikben/pin sidder korrekt og at der ikke er fyldt så meget lim i at det går ud over forbindelsen.
Jeg havde et stikben i mit stik som sad tilbagetrukket og limen ramte pinnen så jeg fjernede limen i det hul.
Sammenlign stikbenene for at se at de sidde lige langt inde.
vga_vax_2019_ledningsnet_70.jpg
Hvis du har et andet batteri kunne du prøve med det.
Ikke at jeg tror det er batteriet men bare for at udelukke ting.

Det eneste lignede problem jeg har haft er hvor motoren periodisk hakkede i det og senere helt stoppede.
Det opstod vist gerne i vådt vejr så jeg tænker det må havde været en dårlig forbindelse til en af hallsensorene.
Den har ikke problemet længere men er ikke sikker på hvordan jeg fik det til at gå væk.
Måske fordi jeg rodede med stikket og sørgede for at der var god forbindelse.
Eller også fordi jeg havde lavet en ekstra hjemmelavet ved baghjulet så vandet dryppede lige på akslen i regnvejr. Så justerede jeg på skærmen så vandet ikke ramte lige på akslen.
Men det er vel næppe pga. af vådt vejr lige for tiden med det varme vejr.
Men du kan da være opmærksom på det når det engang bliver vådt om det ændre på noget.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Re: Vax går i stå

Ulæst indlæg af SilentRider »

Okay sædet er så godt som umuligt at tage af, jeg kan slet ikke åbne boltene under batteriet. Jeg ødelagde faktisk en topnøgle i processen (håndtaget var så også af plastik). Er der et trick?
Man kan ikke se lampen bare fra åbningen eller hvis man bare løfter det løse stykke sæde op.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vax går i stå

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Bare brug noget værktøj der dur.
Håndtag til bits. Her kan du sætte en top på.
Minitopnøglesæt.
Du kan også sætte bits på boremaskine så kan du hurtigt få boltene af... hvis du ellers kan få den ned i batterikassen.
diverseverktoj.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vax går i stå

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Læg mærke til den ene som sidder længere inde i stikket.
vga_vax_2019_motor_61.jpg
Brugeravatar
Elscooter
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. oktober 2021 22:25

Re: Vax går i stå

Ulæst indlæg af Elscooter »

Jeg har også en vax, der ikke er glad for regnvejr. Jeg kan ikke selv skrue på den. Så har haft den til rep. Hos T. Hansen. På trods af, den har været hos dem 3 gange, har det ikke lykkedes dem, at reparere fejlen. Da jeg i sidste uge, fortalte mekaniker at, når den stopper, når den er våd, kører den igen, når jeg trykker på bagbremsen 2-3 gange. Så sagde han at det er stoplyskontakten, der skal skiftes. Tror i det vil afhjælpe problemet med, at den stopper i vådt vejr? Derudover sagde han, at kuglelejer i styr, skal skiftes, og i den forbindelse ville han også skifte forgaffelbro, styrfittingsæt, forgaffelbensæt
alt dette for den nette sum af 2635 kr. Kan det virkelig passe, at kuglelejer ikke holder længere end lidt over 2 år? Jeg har kørt 10000-11000 km de rensede låsen, første gang, jeg var ude med den i januar og dermed blev km tæller nulstillet. Håber i vil byde ind, med lidt gode råd. Er der andre steder, end Thansen, man kan få den lavet. Jeg bor i Storkøbenhavn. Er der nogen der har erfaring med, hvor lang tid batteriet kan holde? På forhånd tak. Er en kvinde på 60 uden reperation skills.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vax går i stå

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Afprøv ved hvilke bremsekontakter det hjælper med 2-3 aktiveringer. Der er også sidestøtteben du kan prøve med.
Hvis du afmontere stikkene til bremsekontakterne kunne du finde ud af det på den måde.
Hvis problemet stadigvæk er der så kan det vel ikke være bremsekontakterne.
Ved den ene bremsekontakt (højre side af styret) kan du bare hive ledningerne af helt uden brug af værktøj så det bliver ikke lettere.
Ved den anden skal du vist have frontskjoldet af for at afmontere stikket. Kræver en stjerneskruetrækkker.
Kan også lave en afskærmning ved bremsekontakterne eller montere scooterluffer sådan at der ikke kan komme vand på.
Se om det gør en forskel.
Hvor længe kører den efter 2-3 gange aktivering af bremsekontakter?
Kig på baglygten og se om bremselyset er tændt når problemet er der og går væk når problemet ikke er der.
Ved at afmontere sædeboksen kan du komme til at se en lampe på hjørnet af controlleren der kan blinke et vist antal gange.
Du kan skrive hvor mange gange den blinker når problemet opstår.
F.eks. 9 blink efterfulgt af 14 blink.

Prøv at lav noget afskærmning ved baghjulsakslen i venstre side der hvor ledningen går ind i motoren så ikke der kan komme så meget vand på.
Se om det gør en forskel.

Hvad er der i vejen med styrfittings, forgaffelbro og forgaffelbensæt?

Mit styrleje gik løst så strammede jeg det så gik det løst igen.
Fandt ud af topmøtrikken var vendt omvendt.
Måske samme problem på din hvis styret blev løst.

På min kommer olien vist ud af det ene gaffelben så tænker pakdåsen er utæt eller lignende.
Kig om der er olie på gaffelbenene.

Kan måske være de ikke har sådan en pakdåse som løs reservedel også bare vil skifte det hele selvom der ikke er noget i vejen med det meste.

Km-tælleren nulstilles hvis man tænder/slukker tændingslåsen 4-5 gange. Hvilket nok er blevet gjort ved smørring af låsen. Det kunne nok være undgået ved at afmontere kablet på batteriet.

Batteriet er vist ret godt så det kan vist holde længe.
Køretøjsmodellen er ret ny så nok ikke nogen der har erfaring med hvor længe batteriet holder.
Ved det ene batteri skriver T. Hansen:
Antal cyklusser Op til 500 opladninger
Levetid Op til 40000 km
Batteriet bliver gradvist dårligere, gradvist lavere rækkevidde.
Holder længere hvis du passer bedre på det og ikke aflader det meget hver gang.
Hvis du aflader batteriet helt hver gang før du oplader det så skulle det ikke holde så længe som hvis du kun aflader til 50 eller 80%.

Kig på billederne af stikket her i emnet og kig på dit stik på controlleren. Måske der også var samme problem med at det ene ben måske ikke havde god kontakt.

download/file.php?id=5816&mode=view
download/file.php?id=5810&mode=view
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -243288460
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -242313398
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... 243291767/
Brugeravatar
Elscooter
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. oktober 2021 22:25

Re: Vax går i stå

Ulæst indlæg af Elscooter »

Tak for dit lange detaljerede svar.
Det meste af det du skriver, jeg skal prøve, overstiger mine evner. Jeg tror dog, jeg vil prøve, om jeg kan lave, den afskærmning på venstre side af hjulet. Med hensyn til styret, er det mekaniker, der siger, at kuglelejer er slidt op, og at han er nød til, at skifte alt det andet også. Det eneste jeg mærker, er nogen gange, nogen vibrationer når jeg drejer. Så jeg tænker nok at det går, uden at skifte alt det.
Hav en god dag😀
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vax går i stå

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan løfte op i begge håndtag uden du sidder på scooteren så kan du mærke om styrfittings er løse.
Jeg oplevede også at forhjulet hakker/vibrerer da styrfittings var løst og jeg brugte forbremsen mens scooteren var i fart.
Prøv at kør med fart og brems kun med bagbremsen og drej.
Og så gør det igen, kør med fart og brems kun med forbremsen og drej.
Så kan du nok mærke en forskel hvis styrfittings er løst.
Altså at den kun hakker/vibrerer med forbremsen. Ikke med bagbremsen.

Jo mere styrfittings er løst og jo længere man kører med det jo værre bliver det.

Hvis det er løst skal du som minimum have det strammet.
Sig til den der gør det at de skal tjekke om topmøtrikken vender korrekt.
Man skal bruge 2 ret store gaffelnøgler/svensknøgler til at spænde med.

Kan ikke se hvorfor forgaffelbroen skal skiftet men det må du jo spørge dem om.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vax går i stå

Ulæst indlæg af Landbo »

Elscooter skrev: 5. oktober 2021 11:20 Tak for dit lange detaljerede svar.
Det meste af det du skriver, jeg skal prøve, overstiger mine evner. Jeg tror dog, jeg vil prøve, om jeg kan lave, den afskærmning på venstre side af hjulet. Med hensyn til styret, er det mekaniker, der siger, at kuglelejer er slidt op, og at han er nød til, at skifte alt det andet også. Det eneste jeg mærker, er nogen gange, nogen vibrationer når jeg drejer. Så jeg tænker nok at det går, uden at skifte alt det.
Hav en god dag😀
Det er formodentlig noget vrøvl din fusker (mekker) fortæller dig. Jeg kender ikke nogle cykler/knallerer, hvor det ikke er muligt ikke og skifte lejerne i kronrøret alene. Er det bøsningerne i affjedringen på forgaflen der er blevet slub i kan de også let udskiftes uden og skifte hele forgaflen.

Hilsen Leif.
Besvar