Thansen GEV1000 vs e-Fox eller helt 3 45 km/t

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
thomaslje
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 46
Tilmeldt: 8. februar 2021 15:58

Thansen GEV1000 vs e-Fox eller helt 3 45 km/t

Ulæst indlæg af thomaslje »

Hej. Jeg kan se at Thansen kører med tilbud lige nu på de to scootere til en fornuftig pris og vil høre hvad den store forskel på disse to er, jeg hælder mest til den GEV1000 da den er pænest design messigt, men hvis i kan linke andre scootere i samme prisklasse som er el og kører 45 km/t så er jeg også intra.

Nogle der også kan sige lidt om disse to modeller og om de er noget værd, jeg skal bruge dem til at køre på arbejde på ca 10 km hver vej og derfor syntes jeg EL scooter er smart da jeg kan lade på arbejdet samtidig med at de ikke har nær så meget vedligehold ligesom en benzin dreven scooter, men hvad siger folkens her inde.

Syntes ikke jeg kunne se nogle som havde spurgt om dette, men er der en tråd allerede, så link da gerne.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Thansen GEV1000 vs e-Fox eller helt 3 45 km/t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mellem Goccia GEV1000 og VGA e-Fox ser det ud til at e-Fox har de bedste tal angående motorydelse/batterikapacitet/systemets spænding så den vil formodentligt have den bedste acceleration/rækkevidde af de to modeller.
Desuden har den vist nok plads til mere end ét batteri under sædet i tilfælde af du vil købe et ekstra batteri. Og de sælger batterier med forskellig kapacitet.

GEV1000 har større hjul og er lidt lettere.

T. Hansen har også VGA R3 og der er flere modeller på viewforum.php?f=26

De kan nok alle fint klare 20 km og synes det er ideelt med en elektrisk scooter til sådanne kortere afstande.
Men du kan også tænke på om du vil bruge den til mere.
Jo større batterikapactitet jo bedre så du kan holde dig fra at aflade batteriet helt. Jo mere afladt batteriet er jo lavere bliver topfarten/ydelsen.
Synes det giver væsentligt flere muligheder med 2 batterier f.eks. at du kan køre hjem og bare skifte batteriet til et fuldt opladt batteri og med det samme køre videre i stedet for at scooteren skal stå stille i flere timer fordi du kun har et batteri. Og køre med 2 batterier når du vil køre langt eller ikke vil oplade så tit.

De er nogen der har skrevet om deres e-Fox herinde men der er vist ikke nogen der har skrevet om at de har en GEV1000 eller R3 endnu.

viewtopic.php?f=30&t=3876
viewtopic.php?f=19&t=3860
viewtopic.php?f=26&t=3738
viewtopic.php?f=26&t=3894
Brugeravatar
thomaslje
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 46
Tilmeldt: 8. februar 2021 15:58

Re: Thansen GEV1000 vs e-Fox eller helt 3 45 km/t

Ulæst indlæg af thomaslje »

Tak for det, jeg kommer til at lade den hver anden dag eller sådan så den for det meste har meget strøm, så batteri er ikke så galt, men skulle det blive aktuelt, så kan jeg nok købe et ekstra.

Jeg kan bedst lide looket af den GEV1000 så jeg tænker det bliver den, jeg kan se den har ca 40/45 km i rækkevide, så det vil være fint, jeg tænker bare at bruge den til at kører rundt i esbjerg osv.

Der er jo også garanti fra Thansen, så helt galt kan det da ikke være.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Thansen GEV1000 vs e-Fox eller helt 3 45 km/t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Rækkevidden er gerne oplyst under optimale forhold.
Nu om vinteren hvor det er koldt vil rækkevidden være kortere.
Så ikke sikkert du kan køre 2 x 20 km nu om vinteren ved 45 km/t pr. opladning.
Men du kan nedsætte farten for at få længere rækkevidde.
Og du kan tage batteriet ind i varmen og først sætte det i køretøjet når du skal køre eller have hele køretøjet i opvarmet lokale hvis du har mulighed for det.
Men det skulle være bedst for batteriets levetid at oplade inden batteriet bliver meget afladt.
Altså det skulle være bedre at oplade 2 gange ved 50% end at vente til batteriet er 100% af afladt og oplade 1 gang.
Så holder det vist længere.

Kan ikke lige se noget om garanti på batteriet til den model så undersøg det gerne da batteriet gerne at det dyreste på hele køretøjet.
Det koster 2999,-
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -234037675
En af de gode ting er at du kan købe køretøjet nu med 1 batteri og så prøve det i noget tid og så købe et ekstra batteri senere.
Så kan du køre på arbejde og hjem, skifte til fuldt opladt batteri uden at skulle vente på opladning også køre hen til den ven eller hvad du nu vil. Så står det ene batteri og oplader mens du er ude at køre. Hvilket jeg synes er smart fordi det giver mulighed for at kunne køre meget mere med køretøjet i stedet for at det skal stå stille og vente på opladning af batteriet.
Brugeravatar
thomaslje
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 46
Tilmeldt: 8. februar 2021 15:58

Re: Thansen GEV1000 vs e-Fox eller helt 3 45 km/t

Ulæst indlæg af thomaslje »

Fedt jamen tak for det, jeg vil glæde mig.

Et spørgsmål, hvad ville der ske hvis man satte et større batteri på (forudsætning for at man self kan få plads til det) måske et 60v batteri i stedet for.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Thansen GEV1000 vs e-Fox eller helt 3 45 km/t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Batterikapaciteten på GEV1000 er vist 960 Wh.
Jo større tallet er jo længere rækkevidde har køretøjet pr. opladning.
Wh findes ved at gange volt og Ah. (48 volt * 20 Ah = 960 Wh).

Batteriet i GEV1000: 48 V 20 Ah 960 Wh Greenway litium-ion 7,2 kg

Hvis du vil have længere rækkevidde så skal du have et batteri med flere Ah.
F.eks. 25 Ah (48 * 25 = 1200 Wh)
Eller 100 Ah (48 * 100 = 4800 Wh)

Eller købe flere batterier så du f.eks. har 2 x 20 Ah (2 x 48 x 20 = 1920 Wh).

Der er både fordele og ulemper ved at have ét stort batteri og mere end ét batteri.
Det største problem er prisen. Lithiumbatterier koster mange penge. Tilgengæld er der mange gode ting ved dem i forhold til f.eks. blysyrebatterier.
Elektriske scootere bliver gerne solgt med batteri så de kan køre cirka 50-60 km. Det er formodentligt for at holde prisen nede.

T. Hansen ser ikke ud til (på nuværende tidspunkt) at sælge forskellige batterikapaciteter til den model.
Der ser ikke umiddelbart ud til at være plads til mere end ét batteri under sædet.
Så hvis du skal have længere rækkevidde bliver det nok at køre med 2 batterier og så må du lave en holder bag på hvor du kan låse batteriet fast.
Så når det første batteri er ved at være afladt skal du stoppe under turen og låse op og skifte batteri og tage stik af og på og have en lygte med hvis det er mørkt. Det er lidt usmart men sådan er det.

Man kan godt lave et køretøj der har 48 volt system om til f.eks. 60 volt system men det er vist lidt omfattende.
Så skal man vist skifte/indstille dele såsom batteri, oplader, controller, motor, måske speedometer og DC-DC-konverter.
Nogle controllere kan indstilles til forskellige spænding ved at tilslutte den til en computer.
Andre dele f.eks. DC-DC-konverter kan virke ved forskellige spændinger.
Højere spænding giver vist mulighed for bedre acceleration.
Men det er nok lidt spild af penge at købe et køretøj med 48 volt system og lave det om til 60 volt system når man lige så godt kan købe et køretøj med 60 volt system fra begyndelsen. Med mindre det er noget man virkelig interesserer sig for.
Besvar