GPS tracking

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

GPS tracking

Ulæst indlæg af SilentRider »

Er der et sted man kan trække strøm fra på VGA Vax til at koble en GPS tracker på?
Jeg overvejer nemlig at købe en tracker til scooteren.

Alternativet vil være at placere den i rummet under "gulvet" sammen med et bundt 18650-batterier, men selv 8 stk forventes kun at holde strøm i to uger.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: GPS tracking

Ulæst indlæg af scootergrisen »

DC-DC-konverteren på VGA Vax 2019 giver 12 volt på:
Grøn: Jord
Sort: 12 volt +

Men det er jo så kun når tændingslåsen er på ON.

Så måske bedre at GPS-trackeren har sit eget batteri.
Eventuelt kunne det laves sådan at GPS-trackerens batteri blev opladet når tændingslåsen er på ON.
Hvor længe batterierne holder afhænger vel af hvor ofte der sendes position som vist kan indstilles.
Altså hvis der sendes position med 1 times mellemrum så holder batteriet x dage og hvis der sendes position med 1 dags mellemrum så holder batteriet længere.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Re: GPS tracking

Ulæst indlæg af SilentRider »

Så man skal pille ved selve det store stik.

Et andet setup kunne være trackeren forbundet til en powerbank som også er forbundet til en modtager til trådløs opladning. Hele moletjavsen er så gemt væk under den nævne plade under fødderne. Når den løber tør for strøm sætter man så en trådløs oplader ovenpå pladen. Eller jeg kunne fjerne skruen permanent og bare poppe pladen op ved behov. Den er alligevel ikke nem sådan lige at få op.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: GPS tracking

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Enten selve DC-DC-konverter-stikket eller også fra noget af det som bruger 12 volt. lys, blinklyskontakt, hornknap.

Ved ikke hvordan folk gør med batteri.
Hvis du kun har et batteri og det skal oplades så er det måske ikke så smart hvis du tager det ud og skal vente en halv dag på at det bliver opladt og scooteren bliver stjålet imens.
Så kunne du have 2 batterier.
Sætte det opladte batteri i så snart du tog det afladte batteri ud.

Men synes da min ide med at scooterens batteriet bruges til at holde GPS-trackerens batteri opladt umiddelbart lyder som en god ide.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Re: GPS tracking

Ulæst indlæg af SilentRider »

Jeg kan også bedst lide din idé, men hvordan tænker du, at den skal forbindes til horn f.eks? Parallelforbindelse direkte til hornstikket?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: GPS tracking

Ulæst indlæg af scootergrisen »

F.eks. samme ledning som giver hornknapperne 12 volt + og så jord fra en anden ledning hvis du ville have den nær fronten af scooteren.
F.eks. afisolere lidt af ledningerne og lod 2 ekstra ledninger på med et stik du kan forbinde videre til GPS-trackeren.

Jeg ville foretrække ikke at ændre i selve ledningsnettet hvis det kan undgås.

Ikke ledningerne til hornet da det jo kun får strøm når du trykker på hornknapperne.

Hvor har du de 2 uger fra?
Jeg synes jeg så noget med 2 år.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: GPS tracking

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og se om du kan downloade manualen til dem du tænker på at købe og se hvad muligheder de har for intern og ekstern strømforsyning osv.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: GPS tracking

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Man kunne selvfølgelig også gøre det omvendt af at skjule GPS-trackeren.
Jeg så på de her elektriske løbehjul der sad en boks yderst som jeg vil tro blandet andet er til GPS.
Så kan folk godt nok se hvor den er men det kan jo være det virker afskrækkende på tyve hvis der en neonfarvet boks hvor der står GPS-tracker på.
Ja man kunne jo også have boksen tom bare som skilt (måske med lys i) og så er GPS-trackeren skjult et andet sted på scooteren.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Re: GPS tracking

Ulæst indlæg af SilentRider »

De to uger kommer fra folks egen erfaring. Giver et forbrug på gennemsnitligt 60 mA. Iflg. manualen er standby-forbrug kun 20 mA.
Var der ikke noget med et frit stik under sædet tæt på hvor det indbyggede strømstik skulle have siddet? Er det ikke det her: viewtopic.php?t=3628#p25311 ?

Og jo, man kan også bare have en boks på - helt uden GPS. Det er da bedre end ingenting (hvis jeg går kold i projektet). :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: GPS tracking

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det løse stik er til opladning men selv hvis du kunne bruge det så er det scooterbatteriets spænding. Altså 48 volt.
Besvar