VGA Vax og det punkterede baghjul

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

VGA Vax og det punkterede baghjul

Ulæst indlæg af SilentRider »

Ja, så måtte det jo ske.
Jeg kom kørende ned ad cykelstien da baghjulet gav et smæld og så begyndte det ellers på den rytmiske lyd af våde hjemmesko på fortorvet - baghjulet var punkteret!
Det viste sig at være en flænge på 1,5 cm, men jeg forsøgte mig nu alligevel at proppe det til med klisterpinde, uden at få et godt resultat. Dækket skal skiftes.

Men hvordan pokker gør man det med indbygget motor? Er der nogen, der har prøvet det? Der er intet værksted, der tør røre ved det og Thansen har først tider til januar.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA Vax og det punkterede baghjul

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan ikke huske jeg har set dækskifte på hjul med motor men der er nogen videoer i viewtopic.php?f=19&t=3637 hvor du kan se de bruger en ring til at støtte på motordækslet så hjulet ligger vandret og akslen ikke rør jorden.
Så jeg ville nok finde sådan en ring der passer så du kan holde hjulet vandret mens du arbejder på det.
Måske et andet dæk kunne bruges.
Og så spænd møtrikkerne på enderne af akslen så gevindet ikke taget skade hvis du kommer til at banke akslen ned i jorden.

Der kommer nok til at være noget besvær med at man ikke kan bøje dækjernene så langt pga. motordækslet men det kan vel lade sig gøre.
Ellers hvis det er helt umuligt og du alligevel skal kassere dækket så kunne du først få det til at slippe fælgkanten og så skære/bide det over.

Jeg glæder mig heller ikke til at bagdækket skal skiftes på min pga. at ledningerne ikke let kan afmonteres fra controlleren.

Siger værksteder virkelig nej til at sætte nyt dæk på fordi den er med motor eller hvad sagde de?
Eller er det fordi de kun vil lave dem de selv sælger eller hjulet ikke passe i dækmaskinen?
Eller kunne du prøve og spørge om de kan skifte dækket hvis du selv afmontere ledningerne fra controlleren og kun kommer med hjulet. Det var da en alternativ mulighed.
Ellers bare bliv ved med at spørge flere værksteder. Der må da være nogen som kan finde ud af det/vil det.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Re: VGA Vax og det punkterede baghjul

Ulæst indlæg af SilentRider »

Ja, altså MC værksted ville godt men ville have 800 for deres tid + tillæg. Et scooterværksted turde ikke røre ved den, da de ikke kendte modellen plus motoren er indbygget, men indvilligede i at kigge på det hvis jeg kun kom med hjulet.

Men hvis man skal tage hjulet helt af og afmontere kablet så skal man altså skille scooteren ad indtil man når ind til controlleren?
Glædelig jul, mand. :(
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA Vax og det punkterede baghjul

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er muligvis nok at fjerne sædeboksen så det er måske ikke så slemt.
Boltene på controllerens terminaler skal nok helst spændes med korrekt moment. Som jeg ikke ved hvad er.
Mine sad ret hårdt spændt men da gevindene sidder på controllerens printplade så jeg vil nødig spænde for hårdt ved montering men de skal nok heller ikke spændings for lidt da det er der de største strømstyrken bliver overført.
IMG_20180923_171815.jpg
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Re: VGA Vax og det punkterede baghjul

Ulæst indlæg af SilentRider »

Tak. Dejligt, at nogen har skilt deres Vax ad før!

Hvad med det dersens skum man kan sprøjte i dækket? Gør det dækskiftet dyrere tror du? Tror nemlig at jeg ender med at tage den til T.hansen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA Vax og det punkterede baghjul

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det ved jeg ikke om det bliver dyrere af.

Det er ikke meget jeg kan finde til sådan en navmotor med slangeløst dæk som vi her.
Det nærmeste jeg kan finde er den her med slange.
Men det er nok meget mere besværligt på vores uden slange.
Besvar