LED-forlygte (VGA Vax)

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

LED-forlygte (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er nogen billeder af LED-forlygten til VGA Vax 2019.
VGA Vax 2016 har en anden forlygte med glødetrådspære.

Problemet med lygtehuset:
Selve LED-elementet ser ud til at være rigtig godt.
Men lygtehuset som LED-elementet er ophængt i og skal justeres i og monteres på scooteren med er meget dårligt lav.
Under lygten sidder en skrue til justering af nærlyset men der er ikke plads til at få en skruetrækker ind når lygten lyser lige ud så styret skal drejes helt til siden før man (meget skævt) kan få en skruetrækker ind.
Så der skal nok hellere være en bolt som kan strammes fra siden.
Men det kan næsten også være ligegyldigt at justere forlygten fordi de 2 huller som LED-elementet er påhængt i, i højre og venstre side af lygtehuset er blevet boret unødvendigt store og skæve så LED-elementet kan bevæge sig meget selv når skruen er strammet.
Gevindene hvor lygtehuset er monteret på styret sidder bare løst i så når man skruer boltene ud så falder de ind i lygten uden chance for at montere lygten igen uden at skille lygtehuset ad.
Gevindene ser da slet heller ud til at passe til det lygtehus.
De to lygtehusdele klikkes sammen og kan rasle hvis man kører på de tætstiplede linjer i vejkanten så jeg har sat noget plastikfolie omkring samlingsstedet som midlertidig løsning.

Forlygten ligner en smiley hvilket er meget sødt.
Der er vist 3 lysfunktioner i forlygten, positionslys, nærlys og fjernlys.
Scooteren har ikke nogen lyskontakt så det tænder når man tænder med nøglen i tændingslåsen og slukker når man drejer nøglen eller når batteriet er afladt meget.
Hvis man kører indtil scooteren ikke kan køre mere så virker lyset et stykke tid herefter. Måske en halv time hvis jeg skulle gætte men har ikke målt det.

Indstillingsmuligheder:
Når forlygten er tændt kan man egentligt kun vælge om det midterste lys (næsen) skal være tændt eller slukket med nærlys-/fjernlyskontakten.

Positionslyset (munden) er altid tændt.
Nærlyset (øjnene) er altid tændt (også ved fjernlys).
Fjernlyset (næsen) tændes med nærlys-/fjernlyskontakten på venstre side af styret hvorved fjernlysindikatoren ved speedometeret også tænder.

Forrest på forlygten står:
TaiFa

UBBEST
POWERED BY ADTECH

CR-BS PL
E4 7.5
02 26572

E4
50R-0026572

På printpladen står (kan ses over fjernlyset - de midterste 3 LED):
TFA-XGW-B-V1.2

Bagerst af LED-elementet:
7*LED 12V 1.3W
4*LED 12V 5.7W
7*LED 12V 19.7W
TF-C-53

Det betyder måske at:
Positionslyset (munden) har 7 styks LED med et forbrug på 1,3 watt i alt.
Nærlyset (øjnene) har 4 styks LED med et forbrug på 5,7 watt i alt.
Fjernlyset (øjnene + næsen) har 7 styks LED med et forbrug på 19,7 watt i alt.

Ledningsfarver på LED-forlygtens stik:
Grøn: jord
Brun: 12v+ (til positionslys?)
Hvid: 12v+ til nærlys
Mørkeblå: 12v+ til fjernlys

I stikket på ledningsnetsiden er farverne ens bortset fra brun som er sort på ledningsnetsiden.

Hvis kan kigge ind i forlygten forfra kan man se:
2 lysenheder i venstre område.
3 lysenheder i midterste område.
2 lysenheder i højre område.
vga_vax_led_forlygte_16.jpg
vga_vax_led_forlygte_1.jpg
vga_vax_led_forlygte_2.jpg
vga_vax_led_forlygte_3.jpg
vga_vax_led_forlygte_4.jpg
vga_vax_led_forlygte_5.jpg
vga_vax_led_forlygte_6.jpg
vga_vax_led_forlygte_7.jpg
vga_vax_led_forlygte_8.jpg
vga_vax_led_forlygte_9.jpg
vga_vax_led_forlygte_10.jpg
vga_vax_led_forlygte_11.jpg
vga_vax_led_forlygte_12.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: LED-forlygte (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her på billederne fra T. Hansen er det blevet bedre med bolt hvor man kan bruge gaffelnøgle fra siden og et rundt hul i hvad der ligner korrekt størrelse til at ophænge LED-elementet i (hullet til højre i billedet).
Forlygte LED, VGA Vax.jpg
Forlygtekrans for LED, VGA Vax.jpg
Brugeravatar
El-Vax
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. september 2019 21:35
Scootere: VGA VAX 30
Kymco 45

Re: LED-forlygte (VGA Vax)

Ulæst indlæg af El-Vax »

En stigende raslen på min 8 uger gamle VGA VAX holdt op på vej hjem, da indmaden af LED-forlygten faldt ud.
Stjerne-skruen var underligt nok havnet på "fod-brædtet", men den mere specielle firkant-møtrik var røget ud i samfundet.
Et besøg hos THansen for at købe en møtrik endte med NUL hjælp! Jeg kunne bare ringe efter 3x34 og indlevere den til garanti-rep.

Konstruktionen af denne forlygte ville få en tysk ingeniør til at begå harakiri ...
For at skrue indmaden fast igen skal man have hele lampen fri.
For at skrue lampen fri, skal man have et plastik-skjold af.
Når man skruer lampen af, falder møtrikkerne på indersiden af / ind i lampen, så man ikke kan skrue den på igen.
Får at få den helt af skal man afmontere begge blinklys.

Når dette er gjort kan man operere det hele de få centimeter ledningerne giver lov til.
Det er ikke muligt at skrue indmaden fast uden at afmontere kransen.
Når kransen afmonteres brækkes de fleste af de plastik-befæstigelser der holder den.

Således opmuntret kan man begynde at skrue den fekking ene skrue fast der er skyld i det hele.
Uden firkantmøtrik må der improviseres.
Skruen vendes, og monteres den anden vej, med en alm. møtrik på ydersyden - BADET i Locktite for at forhindre gentagelser!
Lampe med indmad er klar, men det er ikke muligt at skrue lampen fast igen - speciel-møtrikkerne kan ikke nåes.
Disse møtrikker må nørkles på plads og fastgøres på 1½ x 2 cm. med dobbeltklæbende tape.
I 2 forsøg lykkes det at få begge i indgreb.
Derefter kan blinklys og plastik-kappe monteres igen.

En operation på næsten 2 timer (inkl. gåtur til THansen) på grund af én fekking skrue, der burde have haft en låsemøtrik på sig fra start!
En skrue der uden problemer kunne have siddet let tilgængelig i TOPPEN af lygten i stedet for en helt umulig placering i bunden.
Det er den mest håbløse konstruktion af noget mekanik jeg nogensinde har set - det får samling af IKEA møbler til at blegne.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: LED-forlygte (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er nærmest rart at hører fra andre der har været ude for samme oplevelse med forlygten.
Dog lykkedes det mig at afmontere kransen uden at knække nogen af modhagerne.

Der skal vist også sidde en skive under skruens hoved.
På reservedelsbilledet fra T. Hansen er skruen skiftet ud med en skrue hvor man også kan bruge gaffelnøgle til at justere fra siden.
Så hvis T. Hansen skal lave det så kunne det være rart de satte sådan en i så du lettere kan justere forlygten i fremtiden.

Du kan eventuelt gøre det med plastikwrap omkring samlingen hvis den rasler ligesom jeg har gjort.
Man lægger jo rigtig mærke til ting der rasler når scooteren er så stille.
Brugeravatar
El-Vax
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. september 2019 21:35
Scootere: VGA VAX 30
Kymco 45

Re: LED-forlygte (VGA Vax)

Ulæst indlæg af El-Vax »

Skrue og skive var af underfundige grunde havnet ved min højre fod - møtriken røg ud i samfundet.
Dene konstellation er IKKE beregnet til at justere noget som helst!
Den løsslupne skrue og møtrik skal sidde permanent og sikkert fast.

Højdejustering af lygten sker alene ved de to skruer/bolte der holder det hele fast.
De samme skruer/bolte/møtrikker der falder af, når man skruer lygten fri.

Hos min lokale T.Hansen lavede de ét 5-sekunders opslag på "møtrik" og fortalte derefter at de ikke kunne hjælpe!
Jeg skulle indlevere vraget med fragtmand dagen efter.

I stedet vendte jeg skruen, så en alm. erstatningsmøtrik kom yderst, hvilket fungerer fint.
Imidlertid er den "gaffel" der holder indmaden gået itu, inden i selve lygten, på grund af at det hele har rystet sig selv i stykker.
Insatsen sidder godt fast med den eneste skrue, der skal holde den, det ene af "gaffel-hullerne" er intakt, det andet er kun halvt, hvilket gør at lygten STADIG rasler. :(

Næste step er at fylde lo**** op med Rockwool eller flaminco-snuller, så der stadig er lidt gennemtræk.
Det er en gennemført ringe konstruktion, og jeg frygter hvad det næste bliver.
Brugeravatar
El-Vax
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. september 2019 21:35
Scootere: VGA VAX 30
Kymco 45

Re: LED-forlygte (VGA Vax)

Ulæst indlæg af El-Vax »

P.S.
Det billede du viser af møtrikker "forlygte_10.jpg" er ikke som min.
I min model sidder møtrikkerne inde i en 2 x 2 cm. lille "box", og det er umuligt at holde dem, mens man får skruerne i indgreb.
Her måtte improviseres med dobbeltklæbende tape. :crazy:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: LED-forlygte (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Vis gerne billeder af de forskellige du støder på hvis du får lyst.
De to løse gevind der sidder i lygten på de billeder jeg har taget virker da slet heller til at passe særlig godt.
Det virker som om de bare har fundet noget der kunne bruges.
Jeg er ikke engang sikker på om de skal vende sådan men tror det nok.
Brugeravatar
El-Vax
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. september 2019 21:35
Scootere: VGA VAX 30
Kymco 45

Re: LED-forlygte (VGA Vax)

Ulæst indlæg af El-Vax »

Der skal være 12 torsdage i en uge, før jeg afmonterer denne lygte igen for at tage billeder! :lolno:

Hvis du ser på dit billede "*forlygte_10*" så er det eneste hul, ind til møtrikkerne, i min version, det lille i bunden!!!
Resten er en lille støbt "box". Man kan slet ikke se ind til møtrikkerne, kun få en lillefinger ind til at holde på den første, derefter var der lukket.

Jeg fik sat dem fast med tæppetape, og fik boltene i indgreb, MEGET forsigtigt - i to forsøg.
Tilpas uheldigt falder møtrikkerne direkte ned blandt ledningerne, bag skjoldet.

Konstruktionen er helt til grin (og forrevne fingre). :thumbdown:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: LED-forlygte (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_led_forlygte_13.jpg
vga_vax_led_forlygte_14.jpg
vga_vax_led_forlygte_15.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: LED-forlygte (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_led_forlygte_17.jpg
vga_vax_led_forlygte_18.jpg
vga_vax_led_forlygte_19.jpg
vga_vax_led_forlygte_20.jpg
Besvar