Scootergrisen's VGA Vax

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ekstra huller i hjørnerne jeg har boret så vandet kan løbe ud.
Normalt er der kun det ene hul med skærmen.
ekstra_huller_i_bunden_1.jpg
ekstra_huller_i_bunden_2.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Regenerativ bremsning.

Fra scooteren holder stille (0 km/t) til cirka 6 km/t bruges regenerativ bremsning ikke.
Fra cirka 6 km/t bruges regenerativ bremsning. Motoren yder modstand og køretøjets fart reduceres pga. modstanden.
Regenerativ bremsning stopper hvis køretøjets fart kommer ned på cirka 4 km/t.

Triller man ned ad en bakke med en tilpas hældning og bremsekontakten aktiveres så skifter køretøjet mellem regenerativ bremsning (ved cirka 6 km/t) hvilket giver modstand og nedsætter farten hvilket deaktivere regenerativ bremsning (ved cirka 4 km/t) så modstanden fjernes og køretøjets fart øges og det hele fortsætte i en løkke.

Fungere også hvis man skubber scooteren ned tændingslåsen drejet til ON.
Test om det skal også uden at aktivere bremsekontakter.

Regenerativ bremsning bruges også hvis tændingslåsen er på OFF og bremsekontakten er aktiveret og man så drejer tændingslåsen til ON.

Ser ud til at fungere helt identisk baglæns som forlæns.

Måske er regenerativ bremsning det der hedder "EBS Func setting" i softwaren til controlleren.

viewtopic.php?f=22&t=4288
viewtopic.php?f=22&t=4284
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg købt mig en halv liter bremsevæske til 59 kroner i jem og fix.
Det var vist også meget tiltrængt at få skiftet bremsevæske.
Men desværre ser det ikke ud til at løse problemet med at stemplet/bremsegrebet er længe om at blive presset ud når man bremser med forbremsen og slipper bremsegrebet.
Kan prøve at hive i fjederen ved stemplet så den presser mere tilbage men ved ikke helt hvad det er som gør at stemplet presses så langsomt ud.
bremseveske_basta_DOT4_LV_ESP_1.jpg
bremseveske_basta_DOT4_LV_ESP_2.jpg
bremseveske_basta_DOT4_LV_ESP_3.jpg
bremseveske_basta_DOT4_LV_ESP_4.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hurra :party: nu kommer bremsegrebet ud som det skal.
Jeg hev i fjederen så den er omkring 1 cm længere.

Men øhh så er det jo der kommer et nyt problem når et problem bliver løs.
Styrfittings er en smule løst men eftersom jeg ikke rigtig har brugt forbremsen i lang tid så har jeg ikke langt mærke tid.

Men jeg kan godt mærke det bremser noget kraftigere med skivebremsen foran end tromlebremsen bagpå.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. juni 2023 20:38 Hurra :party: nu kommer bremsegrebet ud som det skal.
Jeg hev i fjederen så den er omkring 1 cm længere.

Men øhh så er det jo der kommer et nyt problem når et problem bliver løs.
Styrfittings er en smule løst men eftersom jeg ikke rigtig har brugt forbremsen i lang tid så har jeg ikke langt mærke tid.

Men jeg kan godt mærke det bremser noget kraftigere med skivebremsen foran end tromlebremsen bagpå.
Er bare ræd for fjederen hurtig vender tilbage til sin "gamle" længde. Den tid det virker kan ingen tage fra dig. ;)

Ja det er træls når der er slup i kronrøret, det føles underligt når man bruger forbremsen. Håber ikke det er alt for besværligt og få det spændt på Vax'en.

Du burde bremse betydeligt bedre med forbremsen. På en bil regner man med forholdet 70% på forhjulene og de resterende 30 på baghjulene. Bremser du så hårdt på forbremsen at baghjulet letter får du den absolutte mindste bremselængde, hvilket dog kræver et helt tørt føre.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Møtrikkerne ved styrfittings er meget store så har kun én svensknøgle der passer.
Så det blev spændt med en svensknøgle og en rørtang sidst.
Plastikskjoldende er i vejen men hvis ellers man har det korrekte værktøj så kan man nok godt overleve at tage skjoldene af og spænde det én gang ordentligt.
Men nu havde jeg jo ikke det korrekte værktøj så lidt kedeligt at skulle have det af flere gange.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. juni 2023 22:47 Møtrikkerne ved styrfittings er meget store så har kun én svensknøgle der passer.
Så det blev spændt med en svensknøgle og en rørtang sidst.
Plastikskjoldende er i vejen men hvis ellers man har det korrekte værktøj så kan man nok godt overleve at tage skjoldene af og spænde det én gang ordentligt.
Men nu havde jeg jo ikke det korrekte værktøj så lidt kedeligt at skulle have det af flere gange.
Kan du ikke klare operationen med to papegøjetænger ?

Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan godt være det hedder en papegøjetang den jeg brugte + svensknøgle.
Bliver ikke bedre af at bruge to papegøjer.
De åbner jo når man lægger kræfter i.
Bedre end ingenting men holder ikke i længden som det ses nu for man kan ikke spænde med så stor kraft.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. juni 2023 23:45 Kan godt være det hedder en papegøjetang den jeg brugte + svensknøgle.
Bliver ikke bedre af at bruge to papegøjer.
De åbner jo når man lægger kræfter i.
Bedre end ingenting men holder ikke i længden som det ses nu for man kan ikke spænde med så stor kraft.
Ja ved jo ikke hwans du bruger til spænderiet. En papegøjetang har smalle kæber der normalt kan være under den nøgle du bruger til at spænde kontramøtrikken med. En rørtang har derimod nogle meget brede kæber som du formodentlig slet ikke kan få plads til sammen med en svensknøgle. Personligt bruger jeg bare to papegøjetænger.

Du skal heller ikke knoklespænde møtrikkerne på et kronrør på nogen måde, men sørge for kuglerne og kuglesporene er velsmurt i en god vandfast fedt inden den nederste møtrik kun lige spændes så meget at sluppet forsvinder Efterfølgende spændes kontramøtrikken kun så meget den låser den nederste, hvilket ikke er særlig hårdt.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ville pumpe dækkene til korrekt dæktryk efter den har stået stille længe men der er blevet stukket hul i dækkene.
Havde ellers lige vasket den så jeg kunne prøve at komme ud og køre lidt igen men det bliver der så ikke noget af.
hul_1.jpg
hul_2.jpg
hul_3.jpg
hul_4.jpg
Besvar