Scootergrisen's VGA Vax

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Speedometeret har været nulstillet nogle gange så derfor er jeg ikke helt sikker.

Ved ikke om T. Hansen har lovet nogen levetid på lige præcist de batterier jeg har men ved den tidligere VGA Vax model (2016) med større batterikapacitet og andre celler skriver T. Hansen:
Levetid Op til 40.000 km
BATTERILEVETID: Op til 40.000 km
Der er bare for lidt information til at vide hvad det betyder.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. september 2022 21:32 Speedometeret har været nulstillet nogle gange så derfor er jeg ikke helt sikker.

Ved ikke om T. Hansen har lovet nogen levetid på lige præcist de batterier jeg har men ved den tidligere VGA Vax model (2016) med større batterikapacitet og andre celler skriver T. Hansen:
Levetid Op til 40.000 km
BATTERILEVETID: Op til 40.000 km
Der er bare for lidt information til at vide hvad det betyder.
Just præcis.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det lader til at opladningsprocessen stopper helt nogle gange når lampen skifter fra rød til grøn. Nogle gange.

Normalt der kan jeg ellers se at strømforbruget fortsat falder selv efter at lampen skifter til grøn og så efter en del tid kan det ikke blive lavere.

Tror at BMS'en balancerer cellerne der til sidst i opladningsprocessen men det er som om den springer det over eller måske det er et eller andet problem så den venter. Eller måske er det bare normalt fordi cellerne er brugte nu.

Men det er ellers den måde jeg har fundet ud af om batteriet var fuldt opladt. Når strømforbruget er på 4 watt. Det er vist det laveste.
Men det kan måske godt være jeg ikke helt kan regne med det.
Har vist aldrig set at strømforbruget er gået op men det vil jeg prøve og lægge mærke til om batteriet måske tager en hvileperiode for så at tage imod mere strøm.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Troede jeg havde et opladt batteri og ville køre til nabobyen og tilbage. Der er vist 14 km frem og tilbage.
Men strømmen blev afbrudt da der manglede 3 km.
Så måtte jeg skubbe scooteren op ad bakke mens batteriet kunne hvile sig lidt og så køre en smule mere langsomt indtil strømmen blev afbrudt igen ... 4 gange.
Synes ellers det var opladt men kan godt være der er noget med slutningen af opladningsprocessen der er anderledes nu.
Det er godt nok blevet koldere men ikke specielt meget så tænker ikke det er pga. temperaturen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Øv. Der lader til at være et eller andet problem ved opladning af batteri 1.
Hvis jeg sætter opladeren til så kan den finde på at oplade for fuld strømstyrke (2,02 ampere/294 watt) for så at stoppe helt (0,4 watt vist nok) på et øjeblik.
Altså måske BMS'en registrerer et eller andet problem og så lukker helt for opladningen fra det ene øjeblik til det andet.

Hvis jeg så fjerner stikket og sætter det i igen så kan opladningen fortsætte hvor den så måske gør det samme igen eller måske fortsætter opladningen i længere tid.
Denne gang startede den ved 2,03 ampere og falder langsomt. I øjeblikket ved 0,88 ampere.

Har haft lyddæmper på opladeren. Tænker dog ikke at det er årsagen.
Stikket der sættes på batteriet ser ikke umiddelbart ud til at have dårlig forbindelse.
Opladningen stopper også på et øjeblik efter stikket er sat i uden strømmåleren på.
Prøvet at skifte sikring. Stoppet stadigvæk.
Prøvet uden forlængerledning. Stopper stadigvæk.

Har ikke rigtig nogen andre muligheder end strømmåleren for at få en ide om hvor meget batteriet er opladt.

Det "sjove" er nemlig at hvis jeg på det fuldt opladte batteri (batteri 2) sætter opladerens stik til batteriet så bliver lampen ved med at være grøn og blæseren starter ikke osv.
Men hvis jeg sætter det i batteri 1 der formodentligt ikke er fuldt opladt så skifter lampen til rød og blæser starter men efter få sekunder skifter lampen til grøn og blæseren slukker. Så ud fra det virker det som om batteriet ikke er fuldt opladt.

I følge låget på opladeren blinker lampen grønt ved 95% men det har jeg aldrig set den gøre.
Brugeravatar
frankomand
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
Scootere: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af frankomand »

Hmm du har måske en defekt celle/r så en række når max spænding for hurtigt
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det har primært været 2-3 celleserier hvor spændingen har været en lavere end de andre celleserier.
Jeg har så gået ud fra det betyder at de 2-3 celleserier fungerede mindre godt end resten men det er bare et gæt.
Jeg lægger mærke til at de celleserier der har laveste spænding er dem der sidder nærmeste minus (-) for hele batteriet. Altså som om det har en eller anden betydning. Sådan er det for begge mine batteriet.
Desværre kan man ikke måle enkelte celler fordi der sidder 10 parallelt. Uden at fjerne stripsne.
Men batterierne er nok bare brugte og ikke som sådan noget specielt i vejen med dem.
Brugeravatar
frankomand
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
Scootere: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af frankomand »

Nkon.nl har lige nu de samsung 18650 26j til 2,92 Euro stykket ved køb over 100 styk og du skal 156 styk hvis du vil have max kapacitet i din kasse så 455 euro i alt - jeg målte mine nye batterier 2800mAh + så 33,6Ah i alt 😀
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der var noget der pev når bagenden gik op og ned så gav den nogle dråber kædeolie på stangen ved bagstøddæmperne så ser det ud til den ikke piver mere.
Fik også lidt olie ved pakdåsen/akslen ved baghjulet. Ved ikke om det hjælper noget men tænker den måske holder længere og vand ikke så godt kan komme ind.
olie.jpg
olie.jpg (147.46 KiB) Vist 2506 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Bare et billede. Ikke nogen speciel grund.
Kuglepen hænger i ledning. Klip under speedometer holder papir som jeg kan bruge til at skrive km på så jeg kan følge med i den rækkevidde jeg får ud af hvert batteri.
kuglepen_og_papir_proc.jpg
Besvar