Scootergrisen's VGA Vax

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg synes da jeg har passet mest muligt på dem.
Altså jeg har ikke opladt dem efter hver tur som vist vil være det bedste men borset fra det så har jeg nok cirka passet optimalt på dem.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøvede at rette bremseskiven på forhjulet sidelæns så den ikke rammer bremsekloserne.
Tænker hvis nu den bremser en lille smule hver gang hjulet har drejet en omgang så bliver det vel til en del modstand når man har kørt langt.
Måske det går ud over rækkevidden.
Ikke lige specialt let at rette.
Man skal nok helst have en touch eller kridt eller lignende der sætter et mærke men ved ikke hvordan man gør det bedst.
Måske det hjalp lidt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 13. maj 2022 17:39 Jeg synes da jeg har passet mest muligt på dem.
Altså jeg har ikke opladt dem efter hver tur som vist vil være det bedste men borset fra det så har jeg nok cirka passet optimalt på dem.
Det er svært og sige om du har passet godt på dine batterier, men hvilespændingen på en Li-Ion celle bør ligge omkring 60% af den fulde kapasitet for der sker mindst nedbrydning. Ydermere vil man kunne få rigtig mange opladninger ud af cellerne ved ikke og aflade dem helt i bund og endeligt stiger levetiden også betragtelig hvis man ikke oplader cellerne til max spænding men stopper ved eksv. 4,0 Volt. De simple regler kan ingen af de billige batterier overholde. :weeping:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 13. maj 2022 21:21 Prøvede at rette bremseskiven på forhjulet sidelæns så den ikke rammer bremsekloserne.
Tænker hvis nu den bremser en lille smule hver gang hjulet har drejet en omgang så bliver det vel til en del modstand når man har kørt langt.
Måske det går ud over rækkevidden.
Ikke lige specialt let at rette.
Man skal nok helst have en touch eller kridt eller lignende der sætter et mærke men ved ikke hvordan man gør det bedst.
Måske det hjalp lidt.
Der er noget der tyder på at kaliberen hænger og bremseskiven måske er skæv. Kaliberen bør derfor afmonteres, adskilles og smøres. Bremseskiven kan måske reddes ved og afmontere den og rense monteringsflangerne af.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kørte igen med batteri 2 til strømmen blev afbrudt og det blev 26km.
Samme som ved batteri 1.
Med uregelmæssig kørsel op og ned af bakker og en del start/stop.
Så begge batteri gav lige præcist samme antal km.

Så 26 km ved uregelmæssig kørsel, op og ned af bakker, en del start/stop.
Og 31 km ved konstant kørsel med meget få start/stop.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg lavet mig et hjemmelavet indbygget ladestik til at tilslutte laderen under sædet.
Fordelen vil være at batteriet kan lades gennem det tykke batterikabel der allerede sidder på batteriet.
Så det vil ikke være nødvendigt at tilslutte ekstra ladestik på batteriet som så skal fjernes når batteriet skal ud af køretøjet hvilket er irriterende.

Ladekablet bruger 2 x 1.0 mm² ledninger men det havde jeg ikke noget af så brugte i stedet et kabel med 3 x 0,75 mm².
Ved ikke om det bliver et problem i fremtiden.

Er itvivl om sædet kan lukkes mens opladerens stik sidder i.
Har ikke prøvet det endnu i køretøjet.

Men så kan det hele være under sædet og så skal jeg have et måske 5 meter langt kabel (med jord som der var en anden der (g)jorde opmærksom på jeg ikke havde på min scooter før) og stik der er mest muligt vandtæt til at komme ud under skjoldene.
Kunne godt tænke mig det er super let at tilslutte og jeg ikke skal af og låse op for sædet for at tage kablet ud.
hjemmelavet_ladestik_indbygget_1.jpg
hjemmelavet_ladestik_indbygget_2.jpg
hjemmelavet_ladestik_indbygget_3.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har købt en lille sammenfoldelig transportdims med hjul der har kuglelejer.
30,- kroner.
Det ligner den kunne være god til at transportere batteri(er).
Måske ikke lige præcist den her model men så noget i samme stil.
Stængerne bøjer noget med et batteri på og det bliver nok ikke bedre med to.
Har ikke prøvet op ad trapper men gætter på det ikke er så godt men der er vist nogle der har 3 hjul i hver sider der ligesom tilpasser sig en trappe.

Og så kom jeg til at tænke på hvad nu hvis transportdimsen kan bruge batteriet til at drive en motor osv. så man kan bruge den til at køre op af trapper med uden at skulle løfte. Det kunne være lidt sjovt.
batteripahjul_1.jpg
batteripahjul_2.jpg
batteripahjul_3.jpg
batteripahjul_4.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 12. juni 2022 22:16 Har købt en lille sammenfoldelig transportdims med hjul der har kuglelejer.
30,- kroner.
Det ligner den kunne være god til at transportere batteri(er).
Måske ikke lige præcist den her model men så noget i samme stil.
Stængerne bøjer noget med et batteri på og det bliver nok ikke bedre med to.
Har ikke prøvet op ad trapper men gætter på det ikke er så godt men der er vist nogle der har 3 hjul i hver sider der ligesom tilpasser sig en trappe.

Og så kom jeg til at tænke på hvad nu hvis transportdimsen kan bruge batteriet til at drive en motor osv. så man kan bruge den til at køre op af trapper med uden at skulle løfte. Det kunne være lidt sjovt.

batteripahjul_1.jpg
batteripahjul_2.jpg
batteripahjul_3.jpg
batteripahjul_4.jpg
Måske det var en god ide og få batteriet godt surret fast på "sækkevognen" inden du begynder at bestige trapper eller bare køre på en flad flade, så batteriet ikke falder af i "svinget" og bliver ødelagt. Vil mene det du påtænker til nød gå med en ramme humle uden flere tiltag, men bestemt ikke med et batteri i 5 kilos klassen. ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg endeligt købt mig det de kalder et kabelsæt i bygma.

Kostede 248,75.

Valgt et på 10 meter med 3G1,5mm².
Det er lidt kraftigere end kabel med 3G1,0mm²
Måske kraftigere end nødvendigt og vejer lidt mere men tænker hvis man skal bruge det udendørs og andre måske træder på det og sådan så er det måske rart det er lidt kraftigere end egentligt nødvendigt.

Fik brugt det samme dag i Køge hvor det ene batteri stod til opladning mens jeg var ude i diverse butikker.
Kørte i øvrigt begge batterier helt afladt så havde ikke kunne køre helt hjem uden den opladning med mindre jeg havde sat farten yderligere ned.

Så skal jeg have fundet en god måde til at have kablet udvendigt på scooteren.



De har vist ikke præcist det kabelsæt jeg købte på deres hjemmeside men det er ligesom her bortset fra min er med løstmonteret hunstik i rød og grøn:
https://www.bygma.dk/el-og-belysning/ka ... 00p236851/
https://www.lemu.dk/da/catalog/products ... 7897992214

Overvejede også denne med stikdåse til 3 stik men det har ikke noget låg så tænkte jeg hellere ville have den med låg.
https://www.bygma.dk/el-og-belysning/el ... 00p236834/



Rækkevidden blev i øvrigt 30 km på det ene batteri før det var helt afladt. (fordelt på 1 time og 28 minutter). Kørte vist sådan cirka hele tiden. Det er vist et gennemsnit på 20 km/t. Ja hurtigt går det ikke med mig og min elektriske scooter.
Rækkevidden hjem blev til 27 km på det andet batteri før det var helt afladt. Der havde scooteren lidt mere læs på med de ting jeg havde købt.
Og så skiftede jeg igen tilbage til det første batteri som havde stået til opladning i Køge så jeg kunne køre resten af vejen hjem.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billeder af kabelsættet.
Målet til 1,7 kg på køkkenvægt (med jordadaptoren).
Det er selvfølgelig lidt ekstra vægt at køre rundt med konstant.
Men hvis de 10 meter kabel kunne give mulighed for at oplade flere steder end opladeren selv kan nå så er det måske ikke et problem med den ekstra vægt.
kabelset_1.jpg
kabelset_2.jpg
kabelset_3.jpg
kabelset_4.jpg
kabelset_5.jpg
kabelset_6.jpg
Besvar