Scootergrisen's VGA Vax

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 17. marts 2023 20:12 Tvivler på det koster omkring 2000 kroner men du er da velkommen til at undersøge det hvis du vil.
Nu vil jeg jo gerne have længere rækkevidde end originalt. I original batterikasse.
Så flere celler og større kapacitet i hver celle. Og dermed højere pris.
T. Hansen har ikke længere batteri til VGA Vax på deres hjemmeside men kan da være de vil være i stand til at få det igen hvis kunderne efterspørger det. Men ja prisen er ikke så sjov.
Tror sku det her er luen til drengen i overført betydning.

https://www.aliexpress.com/item/4000809 ... 32165%21sh

Den pakke burde passe nogenlunde overens med hensyn til data på dit batteri af ny og kan vist også være i den gamle kasse.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Opret hellere emner i Snak om batterier hvor jeg også har skrevet om det.

Der er blandt andet dimensioner på viewtopic.php?p=30014#p30014 og viewtopic.php?p=30145#p30145

De dimensioner der oplyses på dit sidste link stemme ikke overens med billederne.

Original batteripakke er på viewtopic.php?f=22&t=4370 og det kunne jeg jo så prøve at købe (hvis jeg ellers havde mulighed for det) men det jeg egentligt ville var at pakke så mange celler i den originale batterikasse som der kan være for at få højere kapacitet/rækkevidde.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 18. marts 2023 14:40 Opret hellere emner i Snak om batterier hvor jeg også har skrevet om det.

Der er blandt andet dimensioner på viewtopic.php?p=30014#p30014 og viewtopic.php?p=30145#p30145

De dimensioner der oplyses på dit sidste link stemme ikke overens med billederne.

Original batteripakke er på viewtopic.php?f=22&t=4370 og det kunne jeg jo så prøve at købe (hvis jeg ellers havde mulighed for det) men det jeg egentligt ville var at pakke så mange celler i den originale batterikasse som der kan være for at få højere kapacitet/rækkevidde.
Nu er det jo ikke mig der skal lave dit batteri og derfor ser jeg ingen grund til at starte et emne under batterier. Grunden til jeg gør dig opmærksom på den mulige billige løsning er udelukkende venlighed fra min side. Hvis du ellers ville kigge på det sidste link, øjner jeg faktisk den mulighed for der kan blive plads til hele to pakker i din batterikasse, omend det nok er sikrest du starte op med en enkelt for at kigge den resterende plads ud nede i kassen.

Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er også fint du er venlig.

Men der er ikke noget i vejen for at oprette nye emner.
Flere emne med få indlæg i hver kan være mere overskruelige end ét emne med alt.
Så kan det blandt andet være lettere at finde det i fremtiden og andre har måske lettere ved at deltage.
Batteribygning er jo et ret avanceret emne så der er mange ting at snakke om.

Hvis ellers jeg havde mulighed for at købe to af de batterier så kunne jeg jo godt prøve men de skulle vel så helst gøres parralle så de er samlet til ét batteri men ikke til at vide hvordan det vil passe med stripsne når der er 2 af de batterier ved siden af hinanden.
Ville være lidt kedeligt at skulle til at bryde stripsne af cellerne.
Der står at cellerne er på 3 Ah og der er 10 parallelt. Det skulle vel så give 30 Ah men der står batteriet er på 26 Ah.
Og ingen information om producenten af cellerne.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 21. marts 2023 17:13 Det er også fint du er venlig.

Men der er ikke noget i vejen for at oprette nye emner.
Flere emne med få indlæg i hver kan være mere overskruelige end ét emne med alt.
Så kan det blandt andet være lettere at finde det i fremtiden og andre har måske lettere ved at deltage.
Batteribygning er jo et ret avanceret emne så der er mange ting at snakke om.

Hvis ellers jeg havde mulighed for at købe to af de batterier så kunne jeg jo godt prøve men de skulle vel så helst gøres parralle så de er samlet til ét batteri men ikke til at vide hvordan det vil passe med stripsne når der er 2 af de batterier ved siden af hinanden.
Ville være lidt kedeligt at skulle til at bryde stripsne af cellerne.
Der står at cellerne er på 3 Ah og der er 10 parallelt. Det skulle vel så give 30 Ah men der står batteriet er på 26 Ah.
Og ingen information om producenten af cellerne.
Oh, tak.

Det er jo stadig ikke mig der skal bygge dit batteri, altså hvis du bestemmer dig for og prøve, så derfor kan jeg ikke rigtig berette om så meget.

Du skal stadigvæk åbne det nye batteri og fjerne den indbyggede BMS der sidder ved modtagelsen. Derefter lodder du ledningerne der forbinder BMS'en i din gamle batteripakke over på den nyindkøbte batteripakke på helt samme måde som den er forbundet til den gamle batteripakke. Så flytter du de temperaturfølere du finder ind mellem cellerne på den nye pakke på ca samme placeringer.

Og hvis du vil sætte to batteripakker i din gamle kasse, spændingsudligner du bare begge banker gennem en forlygtepære til en bil og derefter lodder du en kraftig ledning mellem bankerne på samme plads. Du starter med og forbinde GND eller minus på de to pakker og arbejder dig op bank for bank. Det er egentlig ret simpelt men trivielt arbejde og forbinde to eller flere pakker i din gamle batterikasse.

Du skal ikke pille nogle strips af cellerne på den nye pakke men bare forbinde din gamle BMS i kassen på den nye pakke.

Du skal naturligvis sikre dig at BMS'en i din batterikasse fungerer inden du sætter den ny batteripakke ind.

:yikes: Så får du jo hele 4Ah forærende "gratis" sammen med omtalte batteripakke.

Nej, jeg ved heller ikke hvad det er for nogle celler der sidder i pakken, menn egentlig vil det vel også være lige meget når de bare virker.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det kan vist være ligemeget med de batterier i forhold til det jeg ville. At pakke så mange celler i batterikassen som muligt.
Der kan nok ikke være 2 af dem ved siden af hinanden med de rammer.
Cellerne sidder i en ramme hvor de er placeret lige op og ned og til siden for hinanden eller hvad man skal kalde det.
Det jeg vil er at sætte dem i en ramme der er heksagonal som i en bikube så kan man få cellerne til at sidde en lille smule tættere.
Overvejer også uden ramme.

Hvis jeg gjorde det på den med rammer hvor cellerne er lige op og ned og til siden så vil jeg nok skulle have én parallel mindre. Det kan man jo godt men det ville give lidt lavere kapacitet.
Men det kan også godt være det er en dårlig ide at pakke det så tæt som muligt. Men synes det kunne være spændende at gøre i den originale batterikasse og så kunne sige at det er muligt at fordoble kapaciteten uden at ændre så meget og vise andre hvordan man gør.

Men eftersom jeg ikke har mulighed for at købe dem så bliver det ikke mig der kommer til at gøre det men det er da en mulighed og ser ud til at være billigt.
Så måske du kan inspirere andre til at gøre det.
Der er mange muligheder. Kan være andre vil prøve at lave det på andre måder end at genbruge den originale batterikasse hvor det giver mere mening med de batterier du linker til.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 21. marts 2023 23:32 Det kan vist være ligemeget med de batterier i forhold til det jeg ville. At pakke så mange celler i batterikassen som muligt.
Der kan nok ikke være 2 af dem ved siden af hinanden med de rammer.
Cellerne sidder i en ramme hvor de er placeret lige op og ned og til siden for hinanden eller hvad man skal kalde det.
Det jeg vil er at sætte dem i en ramme der er heksagonal som i en bikube så kan man få cellerne til at sidde en lille smule tættere.
Overvejer også uden ramme.

Hvis jeg gjorde det på den med rammer hvor cellerne er lige op og ned og til siden så vil jeg nok skulle have én parallel mindre. Det kan man jo godt men det ville give lidt lavere kapacitet.
Men det kan også godt være det er en dårlig ide at pakke det så tæt som muligt. Men synes det kunne være spændende at gøre i den originale batterikasse og så kunne sige at det er muligt at fordoble kapaciteten uden at ændre så meget og vise andre hvordan man gør.

Men eftersom jeg ikke har mulighed for at købe dem så bliver det ikke mig der kommer til at gøre det men det er da en mulighed og ser ud til at være billigt.
Så måske du kan inspirere andre til at gøre det.
Der er mange muligheder. Kan være andre vil prøve at lave det på andre måder end at genbruge den originale batterikasse hvor det giver mere mening med de batterier du linker til.
Det er ubetinget dig der bestemmer hvad du vil med din VAX, men i mine ører lyder det som om du ikke vil ud og trille på den mere.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nej det vil jeg gerne. Kører da på den den smule den kan.
Det er fordi jeg ikke har mulighed for at bestille tingene og ikke har penge til det.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så punkterede bagdækket med en torn.
Hullet er i den lave del af mønsteret så tænker klisterpinden godt kan sidde fast der i længden.
punktering_1.jpg
punktering_2.jpg
punktering_3.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hul igennem rør i stellet.
Kan f.eks. bruges til fodhvilere.
stel_ror_hul_1.jpg
stel_ror_hul_2.jpg
Besvar