Controller LBMC048122HK2-M6 (VGA Vax)

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 8106
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Scootere: Kymco Super 8 4T 50 cm³
Kontakt:

Controller LBMC048122HK2-M6 (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen » 17. juli 2019 14:19

Her er nogen billeder af controlleren fra VGA Vax 2019 30 km/t.

Den sidder inden i scooteren bag hvor sædet låses.
Den yder 1200 watt. Om det er maks. eller nominel ved jeg ikke.
Motoren skulle yde 2000 watt. Vist nok.
Så det er måske en af grundene til at scooteren er sløv og ikke vaks.

LBMC048122HK2-M6

Afkodning:
LBMC
048 - 48 volt
122 - 1200 watt
H - HALL
K2 - 180*12*50
-
M6

PCB:
LBMCHK2Con1.7
2016.2.25
www.lingbo-mc.com

Det store stik med 30 stikben er rigtig svært at få ud da man ikke rigtig kan få fat nogen steder.
9 ud af 30 stikben er i brug i det store stik.

I det ene hjørne er en lampe som blinker.
Hvis man ellers kan se den. Det kan man ikke som standard uden at fjerne noget.
Hvis man fjerne åbner for det afblændede hul under sædet hvor der kan sidde et strømstik til opladeren så kan man være heldig at se lampen hvis man står på venstre side af scooteren men det er ikke ligefrem til at skulle kunne ses udefra. Måske et stykke lysleder kan monteres for at hjælpe.

F.eks. 9 gange når sidestøttebenet er slået ned (der er forbindelse i sidestøttebenskontakten).
Efter en kort pause gentages blinksekvensen.

Der kan også være 9 blink efterfulgte af 14 blink efter det har regnet og så starter scooteren med at hakke i det som om der ikke altid er forbindelse et sted.
Jeg har endnu ikke fundet ud af hvad 14 blink betyder. Måske fugt i controller/motor eller noget med forbindelse.
Efter et stykke tid med tørvejr kan scooteren køre igen.
Det svarer lidt til at motorbremsen er aktiveret. Altså at man aktiverer en bremsekontakt, bortset fra at bremselyset ikke er tændt.
Skubber man scooteren med strømmen til så aktiveres motorbremsen når den kører over 7 km/t. Både fremad og baglæns.

Indtil videre har jeg set følgende blinksekvenser:
5 blink (hvis hallsensorstikket er taget af controlleren og der drejes på farthåndtaget)
9 blink (kan ses ved kortsluttet bremsekontakt/sidestøttebenskontakt)
14 blink (kan ses hvis farthåndtaget ikke er tilsluttet)

Hvor ledningerne monteres står -, W, V, U, +.
- og + er strøm fra/til batteriet.
W, V og U er faserne til motoren.

På printkortet kaldes de GND, C, B, A og VB+.
Altså -=GND, W=C, V=B, U=A og +=VB+.
Men det står på hovedet så lidt forvirrende.

På printkortet findes JZ2 (GND, TXD, RXD) til programmering.
JZ1 har 3.3V.
Der er desværre ikke monteret loddet nogen stikben på her.

Kølemæssigt har controlleren et stort stykke aluminium med lidt kølefinner men controlleren er monteret et meget vindstille sted inden i scooteren og på en plade med huller til boltene.
Så tror ikke den får særlig god luftgennemstrømning.
Men kan være det ikke betyder så meget når controlleren kun yder 1200 watt.

Kablerne er monteret ret stramt på terminalerne.
Men terminale er jo monteret på printkortet så er ikke så vild med at spænde for hårdt men de skal jo have god forbindelse de kabler med den største strømstyrke.

Controlleren ser ud til at være ret godt beskyttet mod vand med silikone diverse steder.
Rundt i kanten og under stik og omkring terminalerne og den ene skrue har en plastikring.
Der er et sted hvor silikonelisten gå ud. Måske så man kan se om listen er der eller også er det bare så den er lettere at tage af.

I det man afmontere plastikkassen så skal man (så vidt jeg husker) trykke ned på terminalerne da der er friktion mellem terminalerne og silikoneringene.
Hvis man bare bøjer plastikkassen ud så bøjer man benene på de 12 styks elektronik (MOSFET eller hvad de hedder) som stadig er monteret på køleblokken.
Når silikoneringene er afmonteret er det ikke noget problem.
Det vil formodentligt skade silikoneringene hvis man forsøger at afmontere dem mens terminalerne er i vejen.

Når controlleren lige har været tilsluttet batteriet så kan det indeholde en smule energi selv efter batterikablet er taget af.
Hvis spændingen mellem controllerens + og - er 53 volt i det man tager batterikablet af så falder spændingen langsomt lidt efter lidt.
Tilslutter man speedometeret (drejer tændingslåsen til ON) så er den smule energi der er i controlleren i stand til at drive speedometeret i nogen sekunder og det kan man blive lidt overrasket over når man lige har stået og taget batteriet ud af scooteren at speedometeret lyser op.

Manualen (HK2 122.pdf) mangler information om pin 5, 8, 18 og 25.
Manualen (HK2 122.pdf) har to beskrivelser af pin 7, 13, og 16.
vga_vax_controller_1.jpg
vga_vax_controller_2.jpg
vga_vax_controller_3.jpg
vga_vax_controller_4.jpg
vga_vax_controller_5.jpg
vga_vax_controller_6.jpg
vga_vax_controller_7.jpg
vga_vax_controller_8.jpg
vga_vax_controller_9.jpg
vga_vax_controller_10.jpg
vga_vax_controller_11.jpg
vga_vax_controller_12.jpg
vga_vax_controller_13.jpg
vga_vax_controller_14.jpg
vga_vax_controller_15.jpg
vga_vax_controller_16.jpg
vga_vax_controller_17.jpg
vga_vax_controller_18.jpg
vga_vax_controller_19.jpg
vga_vax_controller_20.jpg
vga_vax_controller_21.jpg
vga_vax_controller_22.jpg
vga_vax_controller_23.jpg
vga_vax_controller_24.jpg
vga_vax_controller_25.jpg
vga_vax_controller_26.jpg
vga_vax_controller_27.jpg
vga_vax_controller_28.jpg
vga_vax_controller_29.jpg
vga_vax_controller_30.jpg
vga_vax_controller_32.jpg
vga_vax_controller_33.jpg
vga_vax_controller_34.jpg
vga_vax_controller_35.jpg
vga_vax_controller_36.jpg
vga_vax_controller_37.jpg
vga_vax_controller_38.jpg
vga_vax_controller_39.jpg
vga_vax_controller_40.jpg
vga_vax_controller_41.jpg
vga_vax_controller_42.jpg
vga_vax_controller_43.jpg

Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 8106
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Scootere: Kymco Super 8 4T 50 cm³
Kontakt:

Re: Controller LBMC048122HK2-M6 (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen » 5. august 2019 14:13

Flere billeder med tilsluttede ledninger.
vga_vax_controller_45.jpg
vga_vax_controller_44.jpg
vga_vax_controller_46.jpg
vga_vax_controller_47.jpg
vga_vax_controller_48.jpg
vga_vax_controller_49.jpg
vga_vax_controller_50.jpg
vga_vax_controller_51.jpg
vga_vax_controller_52.jpg

Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 8106
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Scootere: Kymco Super 8 4T 50 cm³
Kontakt:

Re: Controller LBMC048122HK2-M6 (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen » 6. august 2019 02:24

vga_vax_controller_53.jpg

Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 8106
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Scootere: Kymco Super 8 4T 50 cm³
Kontakt:

Re: Controller LBMC048122HK2-M6 (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen » 18. august 2019 00:31

På controlleren er en LED der kan blinke rødt.
vga_vax_controller_54.jpg
Her er en video hvor man kan se controllerens LED blinke.
9 blink efterfulgt af 14 blink og så gentages det.

9 blink lader til at være hvis bremsekontakterne/sidestøttebenskontakten er kortsluttet.
14 blink hvis farthåndtaget ikke er tilsluttet.

Hvis man ændre på noget f.eks. tilsluttet farthåndtaget så opdaterer controlleren blinkene så de 14 blink går væk.

Brugeravatar
Antonis
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. oktober 2019 03:00
Scootere: Vga vax 30

Re: Controller LBMC048122HK2-M6 (VGA Vax)

Ulæst indlæg af Antonis » 11. februar 2020 02:30

Hej hvor kan man købe forbindelses kabel til controlleren for at omprogrammere ???

Besvar