Scooter vælter om på højre side og bliver slukket 5 sec. Der efter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Toofast4you
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. marts 2022 06:50
Scootere: PGO Hot 50 2018…

Scooter vælter om på højre side og bliver slukket 5 sec. Der efter

Ulæst indlæg af Toofast4you »

Ville ikke starte med elstart så 3 gange kickstart og springer i gang med forhøjet Omdr. og dør 3 sec. efter.
Den får lov til at stå’ lidt men starte vil den ikke…
Står natten over med 3mm åben top, så evt. blandet benzin kan fordampe fra krumtap huset.
Den starter ikke…
Der er gnist og prøver med startgas, men nej…
Der er så skiftet følgende:
Membran, startor og tændspole og tændrør ( alle dele var i nedre grænse af Ohm) not var slidt så skiftet. Pakninger ved toppen og bund er skiftet, hvis der nu var en lille utæthed. Stempelringene sidder løse som de skal og stempel og cylinder ser fine ud.
Renset karburator, men vi stadig ikke starte med startgas… har en video hvor lyset blinker en gang imellem når man prøver at starte den…
Nogle gode råd?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooter vælter om på højre side og bliver slukket 5 sec. Der efter

Ulæst indlæg af Landbo »

Toofast4you skrev: 18. marts 2022 07:15 Ville ikke starte med elstart så 3 gange kickstart og springer i gang med forhøjet Omdr. og dør 3 sec. efter.
Den får lov til at stå’ lidt men starte vil den ikke…
Står natten over med 3mm åben top, så evt. blandet benzin kan fordampe fra krumtap huset.
Den starter ikke…
Der er gnist og prøver med startgas, men nej…
Der er så skiftet følgende:
Membran, startor og tændspole og tændrør ( alle dele var i nedre grænse af Ohm) not var slidt så skiftet. Pakninger ved toppen og bund er skiftet, hvis der nu var en lille utæthed. Stempelringene sidder løse som de skal og stempel og cylinder ser fine ud.
Renset karburator, men vi stadig ikke starte med startgas… har en video hvor lyset blinker en gang imellem når man prøver at starte den…
Nogle gode råd?
Formoder det er en totakts motor du roder i.

Hvis den ikke vil gå i gang et kort øjeblik på startgas eller "slår tilbage", kan du roligt regne med der ikke er nogen tænding på kalorius. Men om det skyldes at tændrøret bliver pjaskvådt, grundet der står en sø af benzin nede i krumtaphuset, eller noget andet kan jeg ikke se herfra.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Toofast4you
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. marts 2022 06:50
Scootere: PGO Hot 50 2018…

Re: Scooter vælter om på højre side og bliver slukket 5 sec. Der efter

Ulæst indlæg af Toofast4you »

Hejsa
Glemte at skrive at scooter blev sat på højkant og lidt mere, for at se om der kom noget benzin ud, men det var meget lidt…

Men når du skriver tænding, kan den stilles i tænding? Den har en fin gnist…
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooter vælter om på højre side og bliver slukket 5 sec. Der efter

Ulæst indlæg af Landbo »

Toofast4you skrev: 18. marts 2022 15:31 Hejsa
Glemte at skrive at scooter blev sat på højkant og lidt mere, for at se om der kom noget benzin ud, men det var meget lidt…

Men når du skriver tænding, kan den stilles i tænding? Den har en fin gnist…
Uha det lyder drastisk, det der med og stable den stakkels scooter på højkant. Husker jeg ikke helt galt, er der en skrue i bunden af krumtaphuset på en totakts PGO, der er beregnet til og dræne krumtaphuset med hvis karburatoren løber over.

Nej, mener ikke og kunne erindre noget om at man kan justere tændindingstidspunktet på en totakts PGO på anden måde end og undlade noten på svinghjulet. Men hvis du giver motoren et lille skud diselstart direkte ind i karburatoren, når startmotoren køre, skal du kunne høre på motoren at den brænder æteren af, enten ved den starter et kort øjeblik, den vil slå tilbage eller eventuelt gå baglæns et kort øjeblik. Sker det ikke er der noget helt andet rivende galt.

Selv om du skriver der er gnist på tændrøret når du kigger på det ude i fri luft kan det godt være den er så svag den ikke kan springe når der kompression i cylinderen. Gnisten skal være pæn blå og skal kunne trækkes mindst over en halv cm uden tændrørshætte på ledningen, gerne på mod 1 cm. Jeg ville så her prøve en anden tændrørshætte og tændrør.

Ved ikke om man kan vende membramen i indsugningen på en PGO. Men måske det burde tjekkes nu siden den ikke synes og ville trække startgas ind i cylinderen til afbrænding ?

Åh ja, hvis drænskruen mangler i krumtaphuset vil den formodentlig heller ikke kunne trække ret meget brændstof op i cylinderen til afbrænding.

Prøv lige det jeg foreslår inden jeg kommer med flere fejlmugligheder.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Toofast4you
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. marts 2022 06:50
Scootere: PGO Hot 50 2018…

Re: Scooter vælter om på højre side og bliver slukket 5 sec. Der efter

Ulæst indlæg af Toofast4you »

Hejsa, det var pakdåsen i venstre side der var faktisk helt løs, så den kunne ikke lave nok kompression, når den sad løs…
Takker for de gode råd og vejledninger her inde👍

vh Jens
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooter vælter om på højre side og bliver slukket 5 sec. Der efter

Ulæst indlæg af Landbo »

Toofast4you skrev: 23. marts 2022 07:03 Hejsa, det var pakdåsen i venstre side der var faktisk helt løs, så den kunne ikke lave nok kompression, når den sad løs…
Takker for de gode råd og vejledninger her inde👍

vh Jens
Ja, når pakdåsen ligefrem sidder løs, kan motoren ikke trække brændstof ind i krumtaphuset gennem karburatorenog dermed videre op i cylinderen til afbrænding. Godt du fandt fejlen, omend den næppe kan være opstået ved at scooteren lagde sig ned. :thumbup:

Hilsen Leif.
Besvar