At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er af og til nogen der spørger om man kan lave en 45 km/t scooter om en til 30 km/t scooter eller omvendt.
Det ender cirka altid i at folk får besked på at det ikke kan lade sig gøre.

Men her er en som fortæller at det godt kan lade sig gøre og han har gjort det.
Man henvender sig hos et motorkontor ang. ændring og ny afgift og der efter skal man i synshallen og have køretøjet godkendt. Derefter får man en ny typeattest som man går ned på motorkontoret med, så får man en ny plade og en reg. atest.
Ved kontruktive ændringer skal køretøjet forevises hos en synshal og godkendes.
Det første 0 i stelnummeret bliver ændret til et Ø.
Er i i tvivl kan i kontakte synshallen eller motorkontoret.
Kilde : http://www.guloggratis.dk/forum/traad/8 ... ad_id=8811

Det kostede 3500,- kroner i afgift.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Ulæst indlæg af Jps »

Loven siger jo at man ikke må, så der må være fusk med i spillet.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Køretøjer: Giantco G-buddy 13000 km

Re: At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Ulæst indlæg af onkelroar »

Ja det er nu også det jeg har hørt. At det på ingen måde er muligt at ændre en 30 til en 45 eller omvendt.

Men har dog hørt at det er lovligt at montere motor fra 30 eller 45 hvis disse ændres til den pågældende lovgivning og godkendes af synshal
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Ulæst indlæg af Jps »

onkelroar skrev:Ja det er nu også det jeg har hørt. At det på ingen måde er muligt at ændre en 30 til en 45 eller omvendt.

Men har dog hørt at det er lovligt at montere motor fra 30 eller 45 hvis disse ændres til den pågældende lovgivning og godkendes af synshal
Motornummeret henviser til hvilken model den skal sidde på, så det kan heller ikke lade sig gøre. Men på den anden side, så står motornummeret ikke på mine Big's ansvarsforsikring (eller registreringsattest.), og jeg har i en periode kørt med en 45'r motor på min gamle big.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Køretøjer: Giantco G-buddy 13000 km

Re: At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Ulæst indlæg af onkelroar »

Det er heller ikke noget jeg tør satse en arm på, har bare hørt det.

Og har da os selv før sat motor fra 45 over og omvendt :-)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Ulæst indlæg af Jps »

Her er hvad jeg har fået fra en, som er inde i reglerne omkring emnet:

Citat:


Det er mere, end bare een røverhistorie.

For det første, kan en 45'er kan ikke omregistreres til en 30'er, bla. fordi, den ikke er typegodkendt, som sådan . Heller ikke, selvom samme model er godkendt både som 30'er og 45'er, så er det to fortskellige køretøjer, og det er heller ikke er lovligt, at ændre på droslinger eller gearing, den er godkendt med. Det gør i sig selv, en omklassificering umulig.

For det andet, er skrønen om afgiften og synshallen, heller ikke gældende for knallerter, men kun for motorkøretøjer. Synshallen kan dog komme på tale ved importerede maskiner, uden godkendelse, men det er der jo ikke tale om, og kan ligeledes blive aktuel, hvis man vil indregistrere en knallert, som motorcykel, hvilket er lovligt, såfemt den ellers identisk forhandles som en sådan, i et EU-land.

Citat slut.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Køretøjer: Giantco G-buddy 13000 km

Re: At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Ulæst indlæg af onkelroar »

Så blev man da det klogere :-)
Brugeravatar
philipdj
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. august 2018 20:55
Køretøjer: jeg har haft stort set alle scooter i eu da jeg har arbejdet i mekaniker branchen i 10 år

Re: At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Ulæst indlæg af philipdj »

Det kan godt lade sig gøre at omregistrere en 45 til en 30 jeg købte selv en cpi olivercity som var en 45er som jeg fik omregistreret til en 30er fordi jeg ikke havde kørekort da jeg var ung den var så også fabriksny skal lige siges og der blev sat et 30 forrør på den.
men jeg har også set at folk godt kan ormregistrere dem til motorcykler.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kom gerne med beviserne såsom stelnummer så jeg kan undersøge det.
Men det var vel så ikke en omregistrering hvis den ikke havde været registreret tidligere.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: At lave en 45 km/t om til 30 km/t og omvendt

Ulæst indlæg af Jps »

onkelroar skrev: 12. oktober 2011 19:24 Ja det er nu også det jeg har hørt. At det på ingen måde er muligt at ændre en 30 til en 45 eller omvendt.

Men har dog hørt at det er lovligt at montere motor fra 30 eller 45 hvis disse ændres til den pågældende lovgivning og godkendes af synshal
Eneste måde at lave en 45r om til en 30'r er at skifte stellet til et 30'r , og så sætte 30'r begrænsninger på den. Alt andet kan ikke lade sig gøre på grund af typegodkendelsen.

Ang. motoren så kørte jeg selv med en 45'r motor fra en T:Rex på min Dr. Big for nogle år siden. Motornummeret står ikke på registreringen, hverken på 30 eller 45 knallerter. Men så længe at 30'r begrænsningerne sættes på, er der nok ikke nogen problemer.
Besvar