Hvor hurtigt må man køre på knallert

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Hvor hurtigt må man køre på knallert

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er af og til nogen der spørger om hvor hurtigt en scooter (lille knallert) må køre før det er ulovligt.

Der kommer lidt forskellige svar. For eksempel står der noget om 20% i Detailforskrifter for Køretøjer 2013 og der er en del der sigen den max må kunne køre 43 km/t men jeg skrev til sikkertrafik.dk og fik dette svar.
Hej

Fartgrænsen på vejene for lille knallert er 30 km/t. Derfor starter bødetaksten ved 30 km/t. Dvs. at hvis politiet måler knallerten til at køre over 30 km/t i en fartmåling, får man en fartbøde.

At måle en knallert på et rullefelt er noget andet. For der måler man, hvor hurtigt knallerten KAN køre, men ikke hvor hurtigt, den rent faktisk kører ude på vejen. Og på rullefeltet starter bødetaksten altså v. 40 km/t.

Mvh
Pernille
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvor hurtigt må man køre på knallert

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Der er af og til nogen der spørger om hvor hurtigt en scooter (lille knallert) må køre før det er ulovligt.

Der kommer lidt forskellige svar. For eksempel står der noget om 20% i Detailforskrifter for Køretøjer 2013 og der er en del der sigen den max må kunne køre 43 km/t men jeg skrev til sikkertrafik.dk og fik dette svar.
Hej

Fartgrænsen på vejene for lille knallert er 30 km/t. Derfor starter bødetaksten ved 30 km/t. Dvs. at hvis politiet måler knallerten til at køre over 30 km/t i en fartmåling, får man en fartbøde.

At måle en knallert på et rullefelt er noget andet. For der måler man, hvor hurtigt knallerten KAN køre, men ikke hvor hurtigt, den rent faktisk kører ude på vejen. Og på rullefeltet starter bødetaksten altså v. 40 km/t.

Mvh
Pernille

Der er noget rigtigt i det hun skriver, men angående farten på en 30'er, så har de alle dage kunnet køre hurtigere end de 30 km/t. Jeg har kun haft een knallert der kørte under det, nemlig 28-29 km/t og det var en Tomos Cross fra 1972 (min 1. knallert). Alle andre har kørt 35-40 km/t 100% lovlige. Så det er producenterne man skal ha fat i. Ikke føreren af knallerten bare fordi den kører 35-40 km/t 100% lovlig. Begge mine Big's kører for tiden omkring de 35-36 km/t. Og det bliver de ved med.

Og så der lige rullefeltsfarten. Der gives mig bekendt først bøder, når den viser over de 43 km/t., ikke ved 40 km/t. Isåfald er det kun en fartbøde ved 40 km/t.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 469
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hvor hurtigt må man køre på knallert

Ulæst indlæg af GYS »

Det Pernille skriver er 100% korrekt. Du får bøde fra og med 40 km/t på rullefelt. Bøden er for tunet/konstruktiv ændret knallert, og ikke hastighed. Fra 43 km/t, får du samtidigt en betinget frakendelse af køreretten, samt køretøjet konfiskeret, hvis det er 2. gang indenfor 3 år.

At den er godkendt med 40 km/t eller højere er ligegyldigt - det er dit ansvar, at den ikke kan køre 40 km/t og derover, og det er dig der får bøden. Reglerne er så vidt jeg ved ændret på dette punkt, men er det som gælder i dag, og har gjaldt i mange år (blev indført efter indførsel af rullemarie for at gør det nemmere). Enhver diskussion om, hvad den er godkendt til, og alt muligt andet, er helt hen i vejret. Det er totalt underordnet. Samtidigt er loven, at det er rullebåndet der gælder. Er du uenig i rullebåndets afgørelse, så kan du klage over rullebåndet, og kræve rullebåndet kontrolleret.

Køber du en ny knallert, og kan den køre over 40 km/t, så er du på den. Du skal betale bøden, hvis du tages, og den viser for meget på rullebåndet. Du kan ikke drage hverken forhandler, importør, færdselsstyrelsen, eller producent til ansvar. For du har ansvaret. Tja, det virker jo så underligt, hvordan du kan have ansvaret, for noget du ikke selv kan måle. Men sådan er det nu.

Kan den køre for hurtigt, og har du købt den som en 30-knallert, så kan man roligt sige, at den ikke lever op til dine forventninger. Det betyder, at du har forbrugerstyrelsen på din side, hvis du klager. Du kan kræve fejlen rettet, eller at forhandleren tager den retur, og giver dig pengene tilbage krone for krone. Jeg husker ikke hvordan det er med hensyn til indregistrering og klargøring. Men kan forhandleren ikke løse problemet, tror jeg faktisk at han skal give dig alt tilbage, eller tilbyde dig en ny, der også skal være inklusiv indregistrering og klargøring. Kender dog ikke helt reglerne på dette punkt, men du vil nok kunne få hjælp hos forbrugerstyrelsen. Normalt, er det ikke et problem, da forhandlerne plejer at være flinke til at reducere hastigheden til det lovlige, hvis du truer med forbrugerstyrelsen.

Du må ikke køre over 30 km/t. I praksis, er grænsen dog 35 km/t målt over kort tid, og 32 km/t målt over lang tid. Det skyldes eventuel unøjagtighed på måleudstyret. Loven er 30 km/t.

Du skal altid rette dig efter vejskiltene, og derudover er højeste hastighed 30 km/t. Kører du således 30 km/t, og det er kun tilladt at køre 15 km/t på vejen, så vil du få hastighedsbøde, og frataget knallert kørekort, samt udskudt kørekort til bil.
Besvar