Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
: 9. august 2013 04:05
I forbindelse med at "modificere motoren lidt" stødte jeg på begrebet "fremskyndet tænding" (advanced ignition timing) der går ud på at flytte tændings-tidspunktet fremad så blandingen antændes lidt tidligere end normalt. I forvejen antændes blandingen inden stemplet er helt i top, men specielt ved øget effekt (tuning) er der noget at hente ved at antænde endnu tidligere end standard tændingen gør. Jo mere luft og benzin der kommer ind i cylinderen, jo længere tid er det om at brænde, og man kan med fordel fremskynde tændingen lidt. Noget med flamme-hastighed skrev de
Det måtte prøves. En tur med nedstrygeren og rundfilen og sensoren kunne nu flyttes frem og tilbage over svinghjulet, og fastspændes i en ny position.
Her er sensoren flyttet ca 1,5 mm mod omdrejnings-retningen og magneten vil så "ramme" sensoren lidt før.
En forholdsvis nem måde at kunne tune sit tændings-tidspunkt på, hvor det ellers er helt fastlåst og udelukkende beror på CDIens program. Man kan godt nok få en not der rykker hele svinghjulet på akslen men der er ingen mulighed for fin-justering. I alt kan sensoren her flyttes ca 3mm mod omdr.retningen.
Jamen jamen Fra at kunne Trække fint og godt ved fuld gas, har de 1,5 mm nu fået den til at Trække Bedre, og Længere. Der sker tydeligvis også noget med omdrejningerne og topfarten Det er helt nyt det her, og motoren ændrer karakter bare jeg flytter sensoren en bitte-smule. Der skal godt nok fin-trimmes, men allerede nu en overraskelse at mærke forskellen når den sidder et sted mellem 1-2,5mm flyttet til venstre
Ja, undskyld mit brug af men det må næsten være årets motor-oplevelse at flytte den sensor
Det måtte prøves. En tur med nedstrygeren og rundfilen og sensoren kunne nu flyttes frem og tilbage over svinghjulet, og fastspændes i en ny position.
Her er sensoren flyttet ca 1,5 mm mod omdrejnings-retningen og magneten vil så "ramme" sensoren lidt før.
En forholdsvis nem måde at kunne tune sit tændings-tidspunkt på, hvor det ellers er helt fastlåst og udelukkende beror på CDIens program. Man kan godt nok få en not der rykker hele svinghjulet på akslen men der er ingen mulighed for fin-justering. I alt kan sensoren her flyttes ca 3mm mod omdr.retningen.
Jamen jamen Fra at kunne Trække fint og godt ved fuld gas, har de 1,5 mm nu fået den til at Trække Bedre, og Længere. Der sker tydeligvis også noget med omdrejningerne og topfarten Det er helt nyt det her, og motoren ændrer karakter bare jeg flytter sensoren en bitte-smule. Der skal godt nok fin-trimmes, men allerede nu en overraskelse at mærke forskellen når den sidder et sted mellem 1-2,5mm flyttet til venstre
Ja, undskyld mit brug af men det må næsten være årets motor-oplevelse at flytte den sensor