scootergrisen skrev:Jeg ved ikke om Kymco har rettet den fejl men men os sige de har hvordan skulle man så vide om CDI boksen man køber er en hvor fejlen er blevet rettet ?
Fordi selvom man går ud og køber en ny CDI så kan det jo godt være flere år siden CDI boksen blev lavet.
Og fordi det i sidste ende handler om liv og død når forlyset bare kan finde på et slukke så syntes jeg ikke det er det værdi at tage chancen.
Helt enig. Jeg styrtede på grund af lyset, og fik et grimt uheld - ingen personskade, men skader på skjolde, på tøj - skulle have nye handsker - og viseret var ødelagt, samt hjelmen ridset. Udgifterne langt større, end de sølle 60 kroner, som to relæer koster. Og de skal på alligevel. Eventuelt, kan du gøre som jeg - kortslut lyskontrol boksen, sæt noget kraftigt tape (f.eks. gaffatape på), og bestil nogle 25mm/15A sikringer på e-bay. Køb også nogle 7A, og 10A sikringer, så du har lidt at tage af. Jeg husker ikke årsagen, men jeg tror min 7A sikring sprang engang, og den blev udskiftet med 10A. Den på 10A er udskiftet med 15A på grund af kortslutningen til lys, og den på 7A til lyset er ubrugt.
Vælger du, at bruge relæer, så er måske også en fordel, at have nogle ekstra sikringer, og at sætte en lidt kraftigere sikring i lyset. Jeg er i tvivl om årsagen. Måske, er det noget med, at relæerne i kort tid kan lede begge to, så både kort og langt lys er aktiv samtidigt, og bruge 15A. Eller, det skyldes kort/langt lys kontakten, der hvis du giver et langt-lys blink, så har kort og langt lys tændt samtidigt. Det sidste, vil også være et problem, hvis du "kortslutter", så jeg bruger ikke "blink" faciliteten, efter jeg hørte om problemet.
Kymco Super 8 har følgende fejl - som den alle er født med, og skulle være rettet under reklamationsretten (men har aldrig hørt det er sket!):
1: Lyset går ud. Fejl på lyskontrolboks/CDI. Denne fejl er alvorlig, og kan medføre store uheld. Den burde ikke kunne godkendes med fejlen. Så vidt jeg ved, gik det over 2 år, før Kymco havde rettet fejlen - hvis den er rettet.
2: Startproblemer. Det er noget med auto-chokeren. Jeg er i tvivl om årsag. Der kommer en ledning fra CDI'en, måske er det også CDI fejl.
3: Batteriproblemer. De skyldes i høj grad lyskontrol boksen. Den æder det meste af strømmen, og det er ikke en fejl - som scootergrisen skriver, så er der en modstand sat på, til at bruge strøm, når scooteren er slukket, for at ødelægge batteriet. Trods lyskontrol boksen blev fjernet, så var jeg utilfreds med levetiden, og eneste mulighed var uret. Jeg målte forbruget til 0.5mA, og problemet burde ikke skyldes uret. Med tanke på lyskontrol boksen, fik jeg den teori, at Kymco havde indbygget noget, der åd strøm periodisk, eller f.eks. ved fugt. Måske en lækstrøms-transformer (dårlig koblet transistor), der kunne multiplicere en ganske lille lækstrøm, til en strøm på mange mA, som skulle dræne batteriet ekstra i fugtige omgivelser. Jeg har ikke skilt uret ad, så jeg kender ikke indmaden. For at sikre mod problemer fra uret, satte jeg en modstand på 10Kohm i serie med den røde ledning. Modstanden blev sat i serie, ved rundstikket, som uret er tilsluttet under instrumentbrættet, på den røde ledning. Den røde ledning, har strøm hele tiden, og en modstand på ca. 10K, forhindrer at der kan trækkes over 1.4mA. I modstanden vil da afsættes ca. 200mW. Modstanden skal derfor tåle 0.25W. Det hele er indpakket i krympeflex, med lim, for at hindre det kan bøjes og ledninger knække, og for at hindre vand indtrængen. Efter modstanden blev monteret, har batteriet holdt godt. Med alarm på, ca. 1.5 måned, og uden alarm monteret, i ca. et halvt år eller mere. Jeg er i tvivl om der er problem med uret, men det blev ikke ringere af modstanden. Når scooteren er tændt, betyder modstanden intet, da uret som sædvanligt forsynes af strøm via tændingen. Forbindelsen kan også helt afbrydes, så uret glemmer tiden når tændingen tages fra. Men pas på, at ledningen ikke kortslutter til noget, f.eks. sæt krympeflex omkring eller tape.
4: Bremsecylinder. Fejlen viser sig ved, at bremserne hænger, og kan frigøre sig ved slag mv. og efter nogle kilometers kørsel, så frigiver de sig som regel også. De første kilometer slæber bremserne på skiven. Typisk, forsøger forhandleren at rense systemet. Men det nytter ikke. Det er nødvendigt, med en ny bremsecylinder, så vidt jeg har fået fortalt. Fejlen kommer ikke med det samme, men normalt efter et par år. Din har ikke kørt så mange kilometer, så den kan sikkert køre lidt endnu inden fejlen opstår. Fejlen var så vidt jeg ved ikke på de første scootere, så det er muligt, at du er gået fri. Fejlene var på scootere i 2010, både på 50cc modellen, og på MC modellen.
5: Endeligt, opgav Kymco i starten en række fejl i scooterens tekniske data, blandt andet større benzintank, end scooteren har. Udover, at det er en relativ simpel ting, at opgive korrekt, og at det viser sjusk, så medførte det også at scooteren kun kunne køre halvdelen af kilometerne på en optankning, i forhold til opgivet.
På den anden side, er ovenstående fejl, så også en gevinst når du køber den brugt... Ofte, kan du få dem billigt i den blå avis.