3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Ulæst indlæg af Jps »

Reglerne er lavet om, så man ikke behøver en lægeerklæring for at kunne køre en 3hjulet knallert/bil.
Brugeravatar
svsommer
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10. september 2016 13:42

Re: 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Ulæst indlæg af svsommer »

Kjp skrev:Reglerne er lavet om, så man ikke behøver en lægeerklæring for at kunne køre en 3hjulet knallert/bil.
Hej
Kan du henvise til det regelsæt/lovgivning?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Ulæst indlæg af Jps »

svsommer skrev:
Kjp skrev:Reglerne er lavet om, så man ikke behøver en lægeerklæring for at kunne køre en 3hjulet knallert/bil.
Hej
Kan du henvise til det regelsæt/lovgivning?
Nej, det har jeg ikke pt, men jeg har dette: http://ape50.dk/ Se ude til højre under 25'r skiltet.
Brugeravatar
svsommer
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10. september 2016 13:42

Re: 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Ulæst indlæg af svsommer »

Kjp skrev:
svsommer skrev:
Kjp skrev:Reglerne er lavet om, så man ikke behøver en lægeerklæring for at kunne køre en 3hjulet knallert/bil.
Hej
Kan du henvise til det regelsæt/lovgivning?
Nej, det har jeg ikke pt, men jeg har dette: http://ape50.dk/ Se ude til højre under 25'r skiltet.
vil det så sige loven er lavet om efter den udsendelse har været på tv ell?
vil det sige alle der er berettiget til lille knallert kørekort også må køre invalidknallert?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Ulæst indlæg af Jps »

svsommer skrev:
Kjp skrev:
svsommer skrev: Hej
Kan du henvise til det regelsæt/lovgivning?
Nej, det har jeg ikke pt, men jeg har dette: http://ape50.dk/ Se ude til højre under 25'r skiltet.
vil det så sige loven er lavet om efter den udsendelse har været på tv ell?
vil det sige alle der er berettiget til lille knallert kørekort også må køre invalidknallert?
Ja, det må man. De burde jo vide det, dem der styrer siden. Ellers skal jeg prøve at finde lovteksten på et tidspunkt.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Ulæst indlæg af Jps »

Nå det eneste jeg lige pt kan finde, er omkring det at alderen for at kunne køre lille knallert, sættes ned til 15 år pr. 1.okt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja det ville være rart med lovteksten så vi kan henvise til den når nogen spørger.
Jeg tror den udsendelse jeg så var rimelig ny så gætter på den er lavet i år.
Men det kan selvfølgelig godt være at politiet ikke kender til loven også rander og giver folk bøder selvom det er lovligt.
Kan også huske noget med ATV'er som konstant blev stoppet af politiet fordi politiet ikke vidste at man godt måtte køre på dem.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Ja det ville være rart med lovteksten så vi kan henvise til den når nogen spørger.
Jeg tror den udsendelse jeg så var rimelig ny så gætter på den er lavet i år.
Men det kan selvfølgelig godt være at politiet ikke kender til loven også rander og giver folk bøder selvom det er lovligt.
Kan også huske noget med ATV'er som konstant blev stoppet af politiet fordi politiet ikke vidste at man godt måtte køre på dem.
Jeg kan desværre ikke finde lovteksten, men Apeklubben må jo kunne, siden de skriver at det er blevet ændret.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Ulæst indlæg af scootergrisen »

OBS.
Man skal i dag IKKE være invalid for at køre en Piaggio Ape 50 EU25, men have lille knallert kørekort.
Kilde: http://ape50.dk/artikler/koerekort_regl ... 0_eu25.php

Jeg skriver til ape50.dk og sprøger...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) kun for handikappede

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fra tmp.dk
Alle må køre Ape 50 EU25 invalideknallert

Gennem de seneste uger, har der været mange telefon opkald og megen skriveri omkring betingelser for brug af Invalideknallert.
Årsagen var en TV2 udsendelse, hvor det blev påstået, at man skulle være invalid for at måtte køre en APE 50.
Lige siden vi startede med salget af APE 50, har vi oplyst, at alle måtte køre en APE 50 som EU25 invalideknallert, men har med mellemrum hørt om sager, hvor der er sået tvivl om dette.
Vi har nu på foranledning af førnævnte udsendelse haft kontakt til trafikstyrelsen omkring dette, og er tilfredse med at kunne dele nedenstående svar fra Trafikstyrelsen.

- Her bekræftes det én gang for alle, at alle må køre en APE 50 EU25 Invalideknallert.
Se svaret fra trafikstyrelsen her:

"Hej Thomas Møller Pedersen

Du har ved mail af 29. september 2016 rettet henvendelse til Færdselsstyrelsen vedrørende brug af invalideknallert.

I din mail skriver du, at I ønsker en sammenfatning af en mail, som styrelsen d.d. har sendt til en af jeres kunder.
Baggrunder for din henvendelse er den polemik, som stammer fra en TV2 udsendelse sidst i august, hvor det blev fortalt at en fører af invalideknallert skal være invalid for at måtte føre en invalideknallert. Du vil gerne have en udtalelse, som kan rundsende til jeres forhandlere, og kunder, da mange af brugere af jeres knallerter er meget nervøse.

Færdselsstyrelsen kan orientere om, at der ikke er fastsat regler for brug af invalideknallert. Dvs. at enhver person kan/må føre en invalideknallert uden at være invalid.

Venlig hilsen

Jesper Jukic
Ingeniør

Færdselsstyrelsen
Danish Road Safety Agency
Sorsigvej 35
6760 Ribe"
Besvar