Scootertøj i varmen

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Allan_88
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Køretøjer: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af Allan_88 »

Jeg kørte motocross i min unge dage, og der lærte vi, at når man styrtede skulle man holde
arme og hænder ind mod kroppen og ikke stritte imod.
Det har hjulpet mig et par gange bla. da jeg blev kørt ned inde i København
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af Landbo »

Allan_88 skrev: 11. september 2024 11:22 Jeg kørte motocross i min unge dage, og der lærte vi, at når man styrtede skulle man holde
arme og hænder ind mod kroppen og ikke stritte imod.
Det har hjulpet mig et par gange bla. da jeg blev kørt ned inde i København
Netop Allan, ingen sprællemand/kvinde hvis folk vil undgå at brække både det ene og andet. :thumbup:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 11. september 2024 12:59
Allan_88 skrev: 11. september 2024 11:22 Jeg kørte motocross i min unge dage, og der lærte vi, at når man styrtede skulle man holde
arme og hænder ind mod kroppen og ikke stritte imod.
Det har hjulpet mig et par gange bla. da jeg blev kørt ned inde i København
Netop Allan, ingen sprællemand/kvinde hvis folk vil undgå at brække både det ene og andet. :thumbup:

Hilsen Leif.
Det lyder fornuftigt, men jeg tvivler på, at dem der kører uden handsker og med lange bare arme, er dem som tænker på det.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af GYS »

rjskib skrev: 10. september 2024 20:08 Hej.

Jeg synes nu, at rettidig omhu er en god ting. Hvis jeg har vurderet de forskellige uheldsfaktorer og reageret på dem, så kan jeg sætte et flueben ud for emnet. Så behøver jeg ikke spekulere videre, og kun nyde turene.

Ved knallertkørsel, er de 3 farlige ting "tunet" motor, manglende spændt hagerem og spirituskørsel. For mig er det ganske nemt at undgå disse farer, og så er kørslen på knallert ikke farligere end kørsel på cykel. Da jeg også bruger handsker, er det måske også en smule mere sikkert at køre på knallert (sammenlignet med en gennemsnits cyklist).

Det svære synes jeg, er at gennemskue hvad der er et godt råd og hvad der er salgsgas. Jeg har fulgt lidt med i HiFi og racercykelverden. Det er utroligt hvad folk prakkes på. Man skal nok ikke undervurdere, at selvom det er ubrugelige ting der bliver solgt, så kan det være livskvalitet for de pågældende brugere (tro flytter bjerge).

Så gode råd fra f.eks GYS synes jeg, er guld værd. Også fordi, GYS selv har afprøvet det på kroppen.

//Jørgen
Ja, jeg har væltet nogle gange på knallert 30 og 45. Min motorcykel er mere stabil, og ser ikke ud til at have samme tendens til at vælte. Men billige kinesiske køretøjer vælter nemt, hvis der er sand eller vand på vejen.

Jeg tror også at knallert er mere sikkert end cykel, specielt hvis man har nogenlunde tøj på. Der sker utroligt mange cykeluheld, men de fremgår ikke af statistikken. En overlæge på Odense universitetshospital tog de 5 værste cykeluheld de havde haft på sygehuset, og kontaktede politiet for at høre om de havde kendskab til dem - de kendte kun 1 af uheldene. Og det er politiets rapporter, som bruges i langt de fleste statistikker, og her er kun 1/5 af cykeluheldene med. Jeg mener at der årligt er ca. 15.000 uheld med cykelister der behandles på sygehusene og i skadestuer, og det er flere end der er med alle andre køretøjer tilsammen. Af de 15000 uheld er 5000 alvorlige uheld. Og af dem kender politiet til ca. 800. uheld. Det er de 800 uheld der står i de statistikker vi læser om, når man fortæller hvor sikkert og sund det er at køre på cykel! Politiets noterede uheld er primært når der er noget juridisk i det, så hvis en cykelist vælter på grund af fedtet føre fra de hyggelige træer der er ved siden af cykelstien, eller ligefrem kører ind i et træ, så bliver der ingen politirapport ud af det. Det er der ingen jura i.

Næh, knallert 30 er mere sikker, hvis man husker styrthjelmen, og kører med tøjet på.
Besvar