Benzin/diesel priser.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Benzin/diesel priser.

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 5. september 2024 19:46
GYS skrev: 5. september 2024 14:52 Mener ikke, at det sviner på samme måde. Der udledes ikke så meget CO2 samlet, som med en benzindrevet.
Øh, tror du der bruges el-gravemaskiner og el-lastbiler til at udvinde Lithium ?

Hilsen Leif.
Der er lavet mange analyser for el-biler der tager det med. Og her er ingen tvivl - benzin sviner mere. Jeg ved ikke, om der er lavet tilsvarende for scootere. Scootere kører ikke så mange kilometer i levetiden. Men, de indeholder også mindre metal, og mindre lithium. Jeg tror derfor ikke der er stor forskel. Et scooterbatteri indeholder faktisk ikke meget lithium i forhold til elbil batteri. Og el-scooterer sparer CO2 ved at ikke anvende en bly accumulator.

Og samtidigt, så er benzinmotorerne mindre miljøvenlige for scootere end for biler. Selvom en scooter 30 har en elmotor på 2kW, så bruger den i gennemsnit kun 500 watt. Det er ikke meget, hvis du sammenligner med en benzinmotor. Mange scootere bruger samme mængde benzin som nye biler, og det svarer altså til mange kilowatt for samme benzinforbrug for en bil. Så det er meget stor forbedring, når der køres på strøm. Og er motoren på 2kW for en el-scooter, så bruger man normalt også regenerative bremser, og der er 2 kW til rådighed når der accelereres. Så det føles ikke sløvt. Men gennemsnit er under 500 watt. Mener man regner med 350W - 500W for en scooter-30. For scooter-45 mener jeg det kan være det dobbelte, men da de kører hurtigere, så er det højst 50% ekstra ved største hastighed. Ved 30 km/t er det samme forbrug som for en elektrisk 30-scooter.

Ingen tvivl om at el-gravemaskiner og el-lastbiler er fremtiden. El-gravemaskiner burde være relativt nemt, og jeg tror også det findes. Men, om det bruges, ved jeg ikke. Jeg tvivler dog ikke på at el-gravemaskiner og andet udstyr der bruges til udvinding af metal i fremtiden vil være elektrisk - og måske allerede er det. Og her er faktisk større fokus på Lithium end på jern. Så hvis gravemaskinerne er elektriske, så er det for lithium minerne først.

Når det drejer sig om metal, er ikke den store forskel på energiforbruget ved udviklingen. Gør vi det op i vægt, skal vi dog nok regne batteriet dobbelt i miljø i forhold til jern, fordi at vægten er lav for lithium.

T-Hansen VGA-GEV 1000 (elektrisk): Vægt incl. batteri = 54 kg. (batteriets vægt er 7 kg.)
T-Hansen R3 (elektrisk): Vægt incl. batteri = 84 kg. (batteriets vægt er 7 kg. og 2x7kg ved to batterier)
T-Hansen VGA benzinscooter: Vægt excl. benzin = 87 kg. (der kommer benzin oveni :D)

GEV1000 indeholder væsentligt mindre metal, og formentligt mindre miljøbelastende at fremstille end en benzinscooter, selv incl. batteriet.
T-Hansen R3 er tættere på en normal benzinscooter. Men stadigt lettere end en benzinscooter.

Og ser vi på den mængde kulstof som en benzinscooter hoster ud i dens levetid - så er det vægten af den benzin den har brugt gange 2 så vidt jeg husker. Altså, mere vægt i CO2 ud i kg. end der kommer ind! Kører du 5000 km om året, og har du en miljøvenlig der kører 50 km per liter, så er det ca. 100 liter om året. En liter udleder 2,2kg CO2. Så det er 2,2 tons på 10 år den udleder. Og kører den kun 25 km/liter, så kan du nemt gange op med to.

For motorcykler tror jeg derimod at benzin betaler sig - det er helt sikkert mere miljøvenligt end EL. Benzin er fremtiden for motorcykler.
Senest rettet af GYS 9. september 2024 18:25, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Benzin/diesel priser.

Ulæst indlæg af Landbo »

Mig bekendt kører nogle af verdens største gravemaskiner faktisk på el.

Det er nu begrænset hvad de Euro 5 scooter forurener, hvis folk ellers lader være med at pille og husker at få den serviceret med jævne mellemrum.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Benzin/diesel priser.

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 9. september 2024 00:05 Mig bekendt kører nogle af verdens største gravemaskiner faktisk på el.

Det er nu begrænset hvad de Euro 5 scooter forurener, hvis folk ellers lader være med at pille og husker at få den serviceret med jævne mellemrum.

Hilsen Leif.
Ja, jeg tog de 50 km/liter fra T-Hansens bedste Euro 5 scooter. Og det blev da alligevel til et par tons.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Benzin/diesel priser.

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 9. september 2024 18:19
Landbo skrev: 9. september 2024 00:05 Mig bekendt kører nogle af verdens største gravemaskiner faktisk på el.

Det er nu begrænset hvad de Euro 5 scooter forurener, hvis folk ellers lader være med at pille og husker at få den serviceret med jævne mellemrum.

Hilsen Leif.
Ja, jeg tog de 50 km/liter fra T-Hansens bedste Euro 5 scooter. Og det blev da alligevel til et par tons.
Det er en meget løs påstand når du ikke gør rede for hvordan du er kommet frem til det tal. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Benzin/diesel priser.

Ulæst indlæg af Landbo »

Og i dag er prisen på benzin faldet 10 øre og diesel med 20 øre, det er langt tid siden prisen har været så langt nede.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Benzin/diesel priser.

Ulæst indlæg af GYS »

(5000 km/år) / (50 km/liter) = 100 liter/år.
Omregning til CO2: 2,178kg/liter x 100 liter/år = 217,8 kg/år.
På 10 år bliver det 2,178 tons. Det er ved 50km/liter og 5000 km/år.

Kører scooteren mindre per liter, bliver CO2 udledningen større.

Til sammenligning udleder en god bil ca. 545 kg per 5000 km. Og en gennemsnitsbil 820 kg per 5000 km.
Udleder bilen 545 kg / 5000 km kører den i gennemsnit 20 km/liter.
En scooter der kører 20 km/liter vil også udlede 545 kg per 5000 km.

Alt i alt, så er EL det mest miljøvenlige for scooter-30. For scooter-45 er el også mere miljøvenligt end benzin.

For motorcykler er det noget andet. Her er benzin normalt mest miljøvenligt. Min motorcykel skal køre på benzin.

Sammenlignes en scooter og en bil, så kører en bil typisk 350.000 km i dens levetid. En scooter kører typisk 35.000 km i dens levetid. En bil vejer 1 tons, og nogle gange mere. En scooter vejer ca. 100 kg. Et batteri i en elbil vejer ca. 500 kg. Til sammenligning vejer den 7kg. for en scooter-30 og 14kg for en scooter-45.

Disse værdier er meget afrundede, men de viser tydeligt, at hvis en elbil og en elscooter sammenlignes, så er batteriet ikke et miljøproblem for en el-scooter i samme grad som for en el-bil. For el-biler findes mange rapporter der kommer til, at de er mere grønne end de mest moderne hydbridbiler. Dog kan en plug-in hydbrid godt konkurere med en el-bil, såfremt den primært kører på strøm. Forureningen for batteriet er noget mindre, da batteriet er mindre. Og hvis man til dagligt ikke bruger benzinmotoren, kan en plugin hydbrid være ligeså miljøvenlig, eller måske mere miljøvenlig end en el-bil.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Benzin/diesel priser.

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 12. september 2024 21:02 (5000 km/år) / (50 km/liter) = 100 liter/år.
Omregning til CO2: 2,178kg/liter x 100 liter/år = 217,8 kg/år.
På 10 år bliver det 2,178 tons. Det er ved 50km/liter og 5000 km/år.

Kører scooteren mindre per liter, bliver CO2 udledningen større.

Til sammenligning udleder en god bil ca. 545 kg per 5000 km. Og en gennemsnitsbil 820 kg per 5000 km.
Udleder bilen 545 kg / 5000 km kører den i gennemsnit 20 km/liter.
En scooter der kører 20 km/liter vil også udlede 545 kg per 5000 km.

Alt i alt, så er EL det mest miljøvenlige for scooter-30. For scooter-45 er el også mere miljøvenligt end benzin.

For motorcykler er det noget andet. Her er benzin normalt mest miljøvenligt. Min motorcykel skal køre på benzin.

Sammenlignes en scooter og en bil, så kører en bil typisk 350.000 km i dens levetid. En scooter kører typisk 35.000 km i dens levetid. En bil vejer 1 tons, og nogle gange mere. En scooter vejer ca. 100 kg. Et batteri i en elbil vejer ca. 500 kg. Til sammenligning vejer den 7kg. for en scooter-30 og 14kg for en scooter-45.

Disse værdier er meget afrundede, men de viser tydeligt, at hvis en elbil og en elscooter sammenlignes, så er batteriet ikke et miljøproblem for en el-scooter i samme grad som for en el-bil. For el-biler findes mange rapporter der kommer til, at de er mere grønne end de mest moderne hydbridbiler. Dog kan en plug-in hydbrid godt konkurere med en el-bil, såfremt den primært kører på strøm. Forureningen for batteriet er noget mindre, da batteriet er mindre. Og hvis man til dagligt ikke bruger benzinmotoren, kan en plugin hydbrid være ligeså miljøvenlig, eller måske mere miljøvenlig end en el-bil.
Nu er du helt offtopic! Tråden her handler om benzinpriser og ikke udledning af CO2. ;)

Leif.
Besvar