MC kørekort

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Som jeg skrev tidligere, udløber alle kategorierne på bagsiden af mit kørekort i 2033 (stor knallert, de 3 MC kategorier, bil, lille knallert og traktor).
Så det burde være på plads, selvom der er flere google opslag der skriver noget andet.

Jeg snakkede med personalet hos forhandleren i dag. Der var en, hvis fader havde været ude for krav om lægeerklæring for mange år siden. Han kunne få kørekortet forlænget til bil, men hvis han ville have MC, lastbil, og bus med, skulle han stille med en lægeerklæring. Så den regel er ophævet, da der ikke længere er krav om lægeerklæring ved forlængelse af MC kortet. Desværre mangler en del hjemmesider at blive opdateret.

Jeg kigger i øvrigt på den lille Honda MSX 125 (Grom), der ligner min lille knallert. Den er jo så med en større motor og skal køre blandt bilerne. Max hastighed er omkring 90 km/T, og ABS bremse på forhjulet. Vejer nogenlunde det samme som knallerten, ca 103 kg. Sædet er meget bedre end på min lille knallert.
Der fortælles, at en i området har en stor motorcykel. Han købte en Honda Grom, og solgte den igen efter et stykke tid. Han kunne så ikke undvære den lille Honda Grom, og har igen købt en brugt Honda Grom. Den store motorcykel skal så efterfølgende sælges. Så det er vist et rigtigt lille stykke legetøj.

Tanken er nu, at jeg venter med at bestille til foråret. Sæsonen for kørsel på 2 hjulede er næsten ovre for mit vedkommende. Der er ingen grund til at have Hondaen til at stå i garagen vinteren over, med betalt forsikring og vægtafgift.

Billede fra Hondas hjemeside, 2024 modellen:
Hoonda Grom.jpg

2025 modellen er en smule anderledes i designet. Synes måske at være lidt pænere.

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 516
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg tror at Honda Grom er et meget godt valg. Jeg har ikke selv prøvet at køre på den, men jeg har set mange positive reviews på youtube.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har også set temmelig mange motorcykel videoer på Youtube det sidste halve år. Youtube kan være en ganske god informationskilde.

//Jørgen
Besvar