kymco super 8 mærkelig opførsel.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

kymco super 8 mærkelig opførsel.

Ulæst indlæg af Bebbe »

Skal til at rep en kymco super 8, den har kørt ca. 600 km. Problemer er at ham der har knallerten har lige været ud på en lang tur på ca. 90 km da han kom ned til knallerten dagen efter kunne den ikke starte den gav et brut og var død, han ventede ca. 5 min og prøvede igen og så startede den fint, der er så gået nogle dage hvor den bilver brugt daglig uden problemer så tager han igen ud på en lang tur og vil starte dagen efter og samme problem er der igen. Når der køres normalt frem og tilbage på arbejde og lidt mindre ture er der ingen problemer heller ikke om morgenen, men de lange ture så er problemet der når den skal startes dagen efter. Er der nogen der har en ide for jeg syntes det lyder underlig. :wtf: :crazy: :think:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: kymco super 8 mærkelig opførsel.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne prøve og kontroller den automatisk choker og blandingsskruen.
Men jeg har godt nok ikke haft meget held med at justere blandingsskruen på min. Syns næsten det det samme lige meget hvordan jeg drjer også alligevel ikke hvis man drejer meget.

Er der blevet lavet service på den ved 300 km ? Altså ting som olieskift og justering af ventiler.

Når scootern er helt ny så skal man ikke køre så hurtigt og langt de første 1000 km.
Så det nok ikke så godt ham køre 90 km i træt på en ny scooter.
Ifølge side 29 : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... manual.pdf
Der står max 30 km/t hvis det er en 50 ccm.
Og max 60 km/t hvis det er en 125 ccm.
Det er for at delene slides korrekt til og det vil forlænge motorens liv. Men om det har noget med starter problemet af gøre ved jeg ikke. Men det nok bedst hvis han lige køre stille og rolig og lader motoren står og varme op et par minutter før hver tur.

Har han prøvet og dreje gashåndtaget en smule når den ikke ville starte ?

Men til at starte med ville et almindeligt service eftersyn nok være godt. Specielt det med at justere ventilerne og skifte motorolie.
Og efter en lang tur kan man også prøve og kigge på tændrøret for at se om der skulle være nogen problemer med motoren.
Sammenlign tændrøret med :
Billede
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: kymco super 8 mærkelig opførsel.

Ulæst indlæg af Bebbe »

Der er lavet service ved 500 km ventiler er justeret olie er skiftet men jeg tror ikke han har læst sin manual ang hvor langt der må køres de første 1000 km, men jeg syntes da det lyder lidt mærkeligt at det skulle have noget med at gøre. Jeg tager lige fat i ham ang. tændrøret det må han lige tjekke efter næste tur.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: kymco super 8 mærkelig opførsel.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad blev ventilerne indstillet til ved 500 km ?

Det kan være han bare lige skal lære det med at give lidt gas når man starter. Det vist meget normalt og vist ikke en fejl at man skal det.

Men det jo nærmest umuligt for dig at afprøve om det virker hvis der kun sker efter en lang tur.

Jeg ville nok bare lave det almindelig service også kontroler choker, blandingsskrue og eventuelt rense karburatoren og kontroller den og dobbelt check ventilerne. Men det kan være det går væk når den er blevet kørt til.

Vil bare sige han skal køre stille og rolig indtil 1000 km og hvis problemet stadig er der så ville jeg først der undersøge det. For det lyder jo som om den ellers køre fint osv.
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: kymco super 8 mærkelig opførsel.

Ulæst indlæg af Bebbe »

Begge sat til 0,08 hvilket jeg ikke vil mene er væsentligt da er de sat for højt vil de jo skralle og for lavt kan den ikke køre normalt selv på små ture. Jeg kom til at tænke på at det kunne jo være der er et microskopisk hul i indsugningsmenbranen i karburatoren og så entelig ikke for så ville den jo ogsp tabe vaccum efter en kort i løbet af natten. Han fortalte at den olie der kom på var en 20/50w hvilket han fik at vide ikke betød noget i sommer halvåret pga. det typisk vil give en varmer motor og olien vil blive tyndere men om vinteren er det nok bedst den køre på 10/40w.Jeg tror nu heller ikke det er det der kan være problemet, nu laver jeg lige et tjek på den de kommene dage.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: kymco super 8 mærkelig opførsel.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvor mange ccm er motoren på ?
Er det en 50 ccm (30 og 45 km/t) eller en 125 ccm (motorcykel).

Jeg tror helt klart godt at det kan være på grund af SAE 20/50W motorolien.
Og hvis det er en 50 ccm motor så tror jeg også det kan være fordi indsugningsventilen er sat til 0,08 mm.

20/50W motorolie er mere tyktflydende end 10/40W så det vil give mere modstand i motoren som netop kan gøre det sværere at starte.

Men jeg tror sagtens at det kunne være en god ide at bruge en mere tyk motorolie her om sommeren det vil jeg gerne prøve næste gang jeg skal skifte motorolie bare for at bruge og se forskellen men jeg mener samtidig også at det kunne gøre det mere besværligt at starte motoren.

Så jeg ville skifte til 10/40W som der står i manualen.
Og desuden indstille indsugningsventilen til 0,05 mm som der står i manualen (hvis det altså er en 50 ccm motor der er på).

Med "indsugningsmenbranen" mener du så den gummimembran der sidder når man fjerner låget øverst på karburatoren ?
Jeg tror ikke den har nogen betydning når det handler om start af motor fordi så er stemplet i karburatoren jo helt nede... men jeg er ikke sikker men tror det ikke.

Jeg bruger normalt 10/40w motorolie men her i vinters prøvede jeg 5/40w og der syntes jeg at den havde lidt lettere ved at holde sig selv kørende i tomgang når man startede den fra kold.
Med 10/40w skulle jeg måske starte den 4 gange får den kunne holde sig selv kørende i tomgang.
Med 5/10w skulle jeg måske starte den 1-2 gange så kunne den holde tomgang uden at gå ud.
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: kymco super 8 mærkelig opførsel.

Ulæst indlæg af Bebbe »

Det er en 45 km/t. Ja den membran jeg mener er den i toppen af karburatoren, men hvorfor skulle den også være i stykker da scooteren er jo hel ny. Jeg tager lige fat i ham igen så prøver vi lige noget andet olie men jeg kan så bare ikke forstå hvorfor den så kun gør det når han køre længerer ture, han kan køre rundt i byen i lang tid og scooteren bliver varm og så er der ingen problemer dagen efter så det burde jo give det samme da temperaturen på motoren er den samme, det eneste der ikke er det samme er at i byen er det jo mere gas og brems kørsel hvilket også vil betyde at motoren vil jo nok være et par grader højere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: kymco super 8 mærkelig opførsel.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved heller ikke hvorfor han ikke kan starte efter en lang tur men jeg syns bare det en god ide at udelukke det med motorolie ved at bruge 10W/40.
Jeg kom til at skrive 10/40W før men det hedder altså 10W/40.
Også indstille indsugningsventilen til 0,05 mm.

Så har du udelukket at det kan være der fejlen er.
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: kymco super 8 mærkelig opførsel.

Ulæst indlæg af Bebbe »

Ja det har du da ret i at benytte Udlugnings metode.
Besvar