Spændingsregulator spørgsmål.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af Supercharger »

Så fik jeg målt ladespændingen på Adly'en.

Batteriet var blevet ladet op med en impuls lader dagen før test kørslen. :thumbup:
Som jeg kan udlede af målingerne at regulatoren må stadig være defekt. :x
Lavede en sammenligning med PGO'ens ladespænding ved full speed. er råstabilt ved 14.85Volt
Hvor på Adly'en viste flukturerende ladespænding under kørslen.

Må prøve at købe et PGO regulator. Og prøve igen ;)
Vedhæftede filer
Spænding på PGO G-Max ved full speed
Spænding på PGO G-Max ved full speed
Spænding efter 1 times stilstand
Spænding efter 1 times stilstand
Spænding ved fuld speed
Spænding ved fuld speed
Spænding før start
Spænding før start
Montering af multimeter på styr
Montering af multimeter på styr
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 465
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg fandt lige denne regulator på E-BAY som jeg syntes er så smuk, da man kan se elektronikken gennem den:
http://www.ebay.co.uk/itm/Hot-Universal ... SwzaJYAQ80

Og her, præcis den samme igen:
http://www.ebay.co.uk/itm/12V-4-Pin-Ful ... 2336427606

Og, nej - det er ikke en full-wave ensretter selvom den har 4 ben..., men en half-wave ensretter.

Billede
Billede

Nu kan vi så sammenligne med diagrammet til, hvordan sådan en bør se ud:
Billede

Den store midt på, er SCR'en Q3. Den hedder både Q3 på billedet og diagrammet.
Komponenterne i venstre side, svarer næsten til diagrammet, hvor D1 - D4 er den brokoblede ensretter U1. Modstandene er ændret lidt i værdi. I den højre side, sidder zeneren D1 der på diagrammet er D6. Der er kommet en ekstra transistor Q2 og en modstand. Måske er D1 ikke en zener, men en almn. diode, og Q2 er ikke en transistor men en shunt regulator. Det kan erstatte zeneren, og give en mere præcis spænding.

Det rigtigt interessante ved fotoet er den store komponent nederst i højre side - D2. Det er en schottky diode. Den erstatter kredsløbet med SCR''en Q2, R4, D9, D8 og D7 på diagrammet... Altså, kredsløbet der skulle slå fra ved overladning er fjernet og erstattet af en enkelt schottky diode!

Nederst kan du se de 4 ben til stikket - de er i rækkefølge pin 2, pin 4, pin 1 og pin 3. Det ses tydeligt, at pin 2 (venstre) er sat på katoden på SCR'en. Det er muligt at skimte banerne gennem printet. Pin 4 er sat på anoden. Og det ses også på printbanerne at pin 1 og pin 3 går direkte til schottky dioden D2.

Hvis den skulle fungere, så skulle den indeholde en ekstra kæmpe SCR, der slår fra når spændingen over batteriet er for høj. Den mangler, og er erstattet af en diode. Så vi har her et eksempel på endnu en regulator, der ikke slår opladningen fra, når spændingen kommer over 14V. Hele kredsløbet i venstre side på diagrammet, er erstattet af en schottky diode mellem pin 3 og pin 1. Har du en sådan regulator er det meget nemt at måle diodevirkningen mellem pin 3 og pin 1, med et almindeligt multimeter. Der er også en diodevirkning med en SCR, men den vil have en større spændingsfald, og ofte ikke kunne måles med et multimeter. Hvis du kan måle en diodevirkning mellem pin 3 og pin 1, og er spændingen ret lav, så er det helt sikkert en schottky diode direkte mellem benene - normale dioder har en spænding på 0.6V - 0.7V over sig. På en schottky diode er spændingen lavere.

Punkt 4 i deres reklame "Prevent over-charging and improve charging capability." er lodret løgn! Med en diode mellem pin 3 og 1, er der ingen "prevent overcharging". Og billedet dokumenterer tydeligt dette. Banerne til dioden kan endda ses gennem printpladen. For at slå fra, er nødvendigt der er enten en SCR, eller f.eks. en transistor. En SCR er normalt den billigste løsning. Med to fede baner direkte til en schottky diode, er der ingen "prevent overcharing". Det kræver, at et kredsløb kan slå overopladning fra.

Køber du regulatoren ovenfor, så kan du være sikker på, at batteriet siger bang...

Man kan så tænke lidt over, at "standard" regulatoren hos T-Hansen, er lavet på den måde - undtagen de, der er til deres egne scootere.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af Supercharger »

Hej GYS. Fin research. :clap: :thumbup:
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 465
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af GYS »

Tænkte på, om vi på baggrund af ovenstående, kunne finde en nem måde at afgøre om det er en kinesisk snydemodel der ikke afbryder opladningen. Så jeg har målt lidt med multimeteret.


Multimeteret sættes på diode - der måler den spændingen over dioden i gennemgangsretningen.

Den røde ledning sættes på ben 3 (AC high, hvid), og den sorte ledning på ben 1 (+12V, rød).

På den dårlige model, viser multimeteret en spænding under 0.7V - det vil sige, at der måles en diodespændingsfald. Den pågældende spænding er afhængig af diodetypen.

På den gode model, der har en SCR, er der ikke ingen diodespændingsfald, og der måles en højere spænding. Typisk, måles en spænding på 1.1V - 1.3V. Men den står og varierer lidt op og ned, og er lidt ustabil.


Så nu kan vi afgøre med et simpelt multimeter fra T-Hansen (jeg har brugt 66015), om der er en snyderegulator uden overopladningsfunktion, eller om den har en overladningsfunktion. Er spændingen over 1V, vil den normalt have en overopladningsfunktion, men der er ikke garanti for, at den slår fra ved korrekt spænding. Er spændingen 0.8V eller derunder, så er det helt sikkert en diode. Og så er regulatoren lige til affaldsspanden. Typisk vil spændingen være 0.6V hvis det er en diode. Er det en Schottky diode, så vil den normalt være fra 0.3V - 0.5V.

Denne metode, kan dog ikke vise den præcise spænding der oplades til, som mit kredsløb tidligere. Og selvom regulatoren ser ud til at være ok, kan den naturligvis godt have fejl på.
Besvar