Jeg fandt lige denne regulator på E-BAY som jeg syntes er så smuk, da man kan se elektronikken gennem den:
http://www.ebay.co.uk/itm/Hot-Universal ... SwzaJYAQ80
Og her, præcis den samme igen:
http://www.ebay.co.uk/itm/12V-4-Pin-Ful ... 2336427606
Og, nej - det er ikke en full-wave ensretter selvom den har 4 ben..., men en half-wave ensretter.
Nu kan vi så sammenligne med diagrammet til, hvordan sådan en bør se ud:
Den store midt på, er SCR'en Q3. Den hedder både Q3 på billedet og diagrammet.
Komponenterne i venstre side, svarer næsten til diagrammet, hvor D1 - D4 er den brokoblede ensretter U1. Modstandene er ændret lidt i værdi. I den højre side, sidder zeneren D1 der på diagrammet er D6. Der er kommet en ekstra transistor Q2 og en modstand. Måske er D1 ikke en zener, men en almn. diode, og Q2 er ikke en transistor men en shunt regulator. Det kan erstatte zeneren, og give en mere præcis spænding.
Det rigtigt interessante ved fotoet er den store komponent nederst i højre side - D2. Det er en schottky diode. Den erstatter kredsløbet med SCR''en Q2, R4, D9, D8 og D7 på diagrammet... Altså, kredsløbet der skulle slå fra ved overladning er fjernet og erstattet af en enkelt schottky diode!
Nederst kan du se de 4 ben til stikket - de er i rækkefølge pin 2, pin 4, pin 1 og pin 3. Det ses tydeligt, at pin 2 (venstre) er sat på katoden på SCR'en. Det er muligt at skimte banerne gennem printet. Pin 4 er sat på anoden. Og det ses også på printbanerne at pin 1 og pin 3 går direkte til schottky dioden D2.
Hvis den skulle fungere, så skulle den indeholde en ekstra kæmpe SCR, der slår fra når spændingen over batteriet er for høj. Den mangler, og er erstattet af en diode. Så vi har her et eksempel på endnu en regulator, der ikke slår opladningen fra, når spændingen kommer over 14V. Hele kredsløbet i venstre side på diagrammet, er erstattet af en schottky diode mellem pin 3 og pin 1. Har du en sådan regulator er det meget nemt at måle diodevirkningen mellem pin 3 og pin 1, med et almindeligt multimeter. Der er også en diodevirkning med en SCR, men den vil have en større spændingsfald, og ofte ikke kunne måles med et multimeter. Hvis du kan måle en diodevirkning mellem pin 3 og pin 1, og er spændingen ret lav, så er det helt sikkert en schottky diode direkte mellem benene - normale dioder har en spænding på 0.6V - 0.7V over sig. På en schottky diode er spændingen lavere.
Punkt 4 i deres reklame "Prevent over-charging and improve charging capability." er lodret løgn! Med en diode mellem pin 3 og 1, er der ingen "prevent overcharging". Og billedet dokumenterer tydeligt dette. Banerne til dioden kan endda ses gennem printpladen. For at slå fra, er nødvendigt der er enten en SCR, eller f.eks. en transistor. En SCR er normalt den billigste løsning. Med to fede baner direkte til en schottky diode, er der ingen "prevent overcharing". Det kræver, at et kredsløb kan slå overopladning fra.
Køber du regulatoren ovenfor, så kan du være sikker på, at batteriet siger bang...
Man kan så tænke lidt over, at "standard" regulatoren hos T-Hansen, er lavet på den måde - undtagen de, der er til deres egne scootere.