Jeg troede egentligt at alle måtte køre på en 3-hjulet lille knallert (invalideknallert) ligegyldigt om man har et handikap eller ej.
Men den anden dag så jeg i TV (programmet hedder vist Razzia) at en Piaggio Ape blev stoppet også stod betjenten og snakke om at han ikke måtte køre i den når han ikke var invalid.
På Møn stopper politiet en person på en invalideknallert under en færdselspatrulje. Det viser sig, at føreren har en imponerende høj promille på 1,99, som stammer fra en brandert dagen før.
Gad vide om værksteder og andre så slet ikke må køre med den på offentlig vej eller om de kan få en tilladelse til det.
Ja. Var på et tidspunkt vild med at købe et Mercedes varebil med store vinduer bag (den som bedemændene bruger)
Men nej. KUN bedemænd må købe denne særlige model af Mercedes.
Så der findes køretøjer som kun bestemte personer/brance må købe.
Der er ikke krav om, at man skal bevise at man er handikappet. Men Politiet kan indhente oplysninger, om det. Jeg er udstyret med en dårlig ryg og arme, så jeg burde kunne købe en. Men vil ikke, da jeg er for høj til at kunne sidde godt i den. Så hellere en Pgo P3.
Man må da kunne få lavet en "Læge erklæring" at man har behov for et 3-hjuler.
Ligessom HA'erne og Banditos kan få lægeerklæring for at ikke bruge hjelm. Man forstår det godt. ha ha ha
En Piaggio Ape 50 EU25 er en invalideknallert og ikke en knallert 30. Den er derfor ikke omfattet af registreringspligt i Danmark. Det vil sige at den ikke skal indregistreres og heller ikke have nummerplade på.
Vi er blevet spurgt om kørekort reglerne for Piaggio Ape 50 i Danmark. Da vi også var lidt i tvivl ringede vi til Slagelse politi, og har været i kontakt med trafikstyrelsen m.m. om reglerne.
Vi troede faktisk at det var ret enkelt. Hvem der må køre en Piaggio Ape 50 EU25. Men der viste sig at være uenighed i forskellige politi kredse i landet. Hvem må så køre en Piaggio Ape 50 EU25 (invalideknallert).
koerekort-og-piaggio-ape-50.
Trafikstyrelsen skriver:
Hovedkategorien for invalideknallert er lille knallert.
Uddrag af Detailforskrifter.
Definitioner for knallerter:
Lille knallert:
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/t. Bortset fra alle trehjulede knallerter, som anses som stor knallert.
Lille knallert inddeles i:
a) Personknallert:
Tohjulet knallert, der er indrettet til personbefordring.
b) Vareknallert:
Tohjulet knallert, der er indrettet til varetransport.
c) Invalideknallert:
Trehjulet knallert, der er indrettet til befordring af invalideret fører alene.
Anden trehjulet knallert anses som stor knallert.
"Dvs., at kun invalide må køre med en invalideknallert!" skriver Kurt Jensen fra Trafikstyrelsen.
Kurt Jensen fra Trafikstyrelsen skrev:
Stk. 2. Kørekort til lille knallert kan udstedes til en person, der er fyldt 16 år.
Hvornår man er invalid, må blive en lægelig vurdering, som jeg ikke kan tage stilling til.
Konklusion:
En Piaggio Ape 50 EU25 er ikke en lille knallert, men en invalideknallert. Den må derfor heller ikke køre 30 km/t, men 25 km/t.
Piaggio Ape 50 EU25, høre dog ind under knallert reglerne, og kræver derfor et lille knallert kørekort, som en almindelig knallert 30km/t.
Det er kun invalide der må køre en invalideknallert. Man skal dog ikke køre rundt med en form for bevis på at man er invalid, men politiet kan indhente informationer her om.
En Piaggio Ape 50 EU25 skal så vidt muligt altid køre på cykelstien.
Man skal dog have min. en ansvarsforsikring på den.
Man kan nogle gange være heldig og få den inkluderet i sin indboforsikring. Men de fleste forsikringsselskaber tager dog samme pris som en lille knallert forsikring.
Hvis du får din ansvarsforsikring igennem din indboforsikring, skal du have et kopi med så politiet kan se at du er forsikret igennem din indboforsikring.
Der findes godkendt el knallert på tre hjul, og der står ikke noget i type godkendelsen om at det er som invalide knallert så ALLE må køre den, se den hos cityimport.dk ell på facebook .
Hilsen Arne
TLF. 2916 2115 Ring hvis du har spørgsmål
Så vidt jeg ved laves der ikke længere typegodkendelser til knallerter.
Der kommer i hvert fald ikke længere nye typegodkendelser på http://www.fstyr.biltorvet.dk/WebForm1.aspx
Men fremlæg gerne de typegodkendelser/info/filer/CoC-dokumenter/typeattester du har med det så jeg kan skrive om det på hjemmesiden.
Så ville det selvfølgelig være rart hvis de gad skrive det der. Men det gad de åbenbart ikke.
Bortset fra alle trehjulede knallerter, som anses som stor knallert.
Jeg kan ikke se den sætning i https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... etojer.pdf
Kan være personen fra trafikstyrelsen lige har indskudt sin egen mening eller måske er teksten blevet ændret i reglerne.
Trilet har da fandtes i mange år og den har da vel aldrig været en stor knallert.
En Piaggio Ape 50 EU25 er en invalideknallert og ikke en knallert 30. Den er derfor ikke omfattet af registreringspligt i Danmark. Det vil sige at den ikke skal indregistreres og heller ikke have nummerplade på.
Vi er blevet spurgt om kørekort reglerne for Piaggio Ape 50 i Danmark. Da vi også var lidt i tvivl ringede vi til Slagelse politi, og har været i kontakt med trafikstyrelsen m.m. om reglerne.
Vi troede faktisk at det var ret enkelt. Hvem der må køre en Piaggio Ape 50 EU25. Men der viste sig at være uenighed i forskellige politi kredse i landet. Hvem må så køre en Piaggio Ape 50 EU25 (invalideknallert).
koerekort-og-piaggio-ape-50.
Trafikstyrelsen skriver:
Hovedkategorien for invalideknallert er lille knallert.
Uddrag af Detailforskrifter.
Definitioner for knallerter:
Lille knallert:
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/t. Bortset fra alle trehjulede knallerter, som anses som stor knallert.
Lille knallert inddeles i:
a) Personknallert:
Tohjulet knallert, der er indrettet til personbefordring.
b) Vareknallert:
Tohjulet knallert, der er indrettet til varetransport.
c) Invalideknallert:
Trehjulet knallert, der er indrettet til befordring af invalideret fører alene.
Anden trehjulet knallert anses som stor knallert.
"Dvs., at kun invalide må køre med en invalideknallert!" skriver Kurt Jensen fra Trafikstyrelsen.
Kurt Jensen fra Trafikstyrelsen skrev:
Stk. 2. Kørekort til lille knallert kan udstedes til en person, der er fyldt 16 år.
Hvornår man er invalid, må blive en lægelig vurdering, som jeg ikke kan tage stilling til.
Konklusion:
En Piaggio Ape 50 EU25 er ikke en lille knallert, men en invalideknallert. Den må derfor heller ikke køre 30 km/t, men 25 km/t.
Piaggio Ape 50 EU25, høre dog ind under knallert reglerne, og kræver derfor et lille knallert kørekort, som en almindelig knallert 30km/t.
Det er kun invalide der må køre en invalideknallert. Man skal dog ikke køre rundt med en form for bevis på at man er invalid, men politiet kan indhente informationer her om.
En Piaggio Ape 50 EU25 skal så vidt muligt altid køre på cykelstien.
Man skal dog have min. en ansvarsforsikring på den.
Man kan nogle gange være heldig og få den inkluderet i sin indboforsikring. Men de fleste forsikringsselskaber tager dog samme pris som en lille knallert forsikring.
Hvis du får din ansvarsforsikring igennem din indboforsikring, skal du have et kopi med så politiet kan se at du er forsikret igennem din indboforsikring.
Kilde. Ape50.dk
Citat slut.
Hej
Hvilken diagnose skal lægen så stille for man er berettiget til at køre den?