Spændingsregulator spørgsmål.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 465
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af GYS »

supercharger skrev:Hej GYS.
Batteriet er helt nyt og er blevet kogt tør. (er efterfyldt med destilleret vand) Tror at problemet også har plaget den tidligere ejer. Han nævnte at den havde tendens til at ødelægge batterier.
Har også repareret omdrejnings-tælleren, da dens transistor som regulerer output til drejespolen, var afbrudt. (lavspændings transistor) satte et anden transistor som tåler 80V. siden har den fungeret.
Men mystiske fejl. før nu hvor alle brikker falder på plads. :)
Har sendt et PB til dig hvor jeg efterlyser hvilke ben på Gianco regulatoren man skal forbinde til. (plus, minus, AC lav og AC Høj)
Jeg kan se på din stator måling, at der er stel til den ene side på statoren - så det er den rigtige type regulator (half-wave).

På min tegning har jeg skrevet:
Pin 1: +12V (batteri plus). RØD. Kan også være anden farve på scooteren.
Pin 2: AC-lys (AC low). GUL. Fra generatorens midtervikling. Forsyner lyset med AC.
Pin 3: AC-lade (AC high). HVID. Fra generatorens vikling, modsat stel.
Pin 4: GND/STEL. SORT. Stel er også grøn på mange scootere.

At pin 2 (AC-lys) er GUL/RØD lyder meget sandsynligt. Måske har de brugt gul til noget andet. Eller, bruger gul/rød, fordi det jo er en slags "power" til lys.

Hvis det er en half-wave regulator, og det er samme type stik, så er benforbindelserne ens (standard). Din tegning af generatoren viser det er en half-wave type, og det svarer til min. Jeg har også set på nettet at den skulle være kompatibel med andre scootere, der anvender en half-wave ensretter.

Jeg er sikker på, at det bare er at sætte den i.

Ledningsfarverne ser også ud til at passe - bortset fra, at den gule ledning har fået en rød streg.

Hvis du har diagrammet, kan jeg evt. tjekke med den.



Det positive er, at de scootere hvor batteriet ødelægges af de billige regulatorer, er dem der har den bedste og kraftigste generator.

Jeg vil anbefale, at du først tjekker at den nye regulator ikke får batteriet til at koge - og hvis det fungerer, kan du overveje at købe et nyt godt batteri. Hvis batteriet er blevet dårligt, kan det også medvirke til at den overoplades - regulatoren tjekker spændingen, hvor den er lavest, og afgør herefter om batteriet skal oplades i næste strømcycle fra generatoren. Det betyder, at hvis batteriet ikke kan holde spændingen på 14.5V, så vil den også blive ved at oplade. Et dårligt batteri, kan derfor også give anledning til overopladningen.

Jeg har købt et nyt lukket GEL batteri til min. De ødelægges og sprækker hvis de overoplades. Den er også købt hos T-Hansen. Så kan de få lov at bytte begge dele på reklamation, hvis ensretteren ødelægger batteriet!
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af Supercharger »

God ide.

Lige for at være sikker. Er det sådan på billedet ledningerne skal sidde på Giantco Sprint Regulatoren?
Vedhæftede filer
pin-Regulator-Rectifier.jpg
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 465
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af GYS »

Ja.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af Supercharger »

Hej alle. :)

Så fik jeg monteret Giantco Sprint Spændingsregulator på Adly'en.
Der skulle modificeres på Regulator stikket. (se billeder) + og - byttes om. AC høj og AC lav byttes om.

Desværre hjalp det ikke. :(
Regulerer på ingen måde. :thumbdown:
Må nok tage den "dyre" vej og finde en auto-elektriker og få den målt igennem og evt montere en regulator som er beregnet til bil eller MC.
Vedhæftede filer
Spænding ved fuld gas (Ca. 6000 rpm)
Spænding ved fuld gas (Ca. 6000 rpm)
Spænding ved tomgang
Spænding ved tomgang
Ledningsforbindelser Giantco Sprint Regulator
Ledningsforbindelser Giantco Sprint Regulator
Ledningforbindelser Adly Regulator
Ledningforbindelser Adly Regulator
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 465
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af GYS »

Det undrer mig, at de har sat ledningerne anderledes på.

Så vidt jeg kan se, så fungerer alt som det skal. Opladeren slår fra ved 14.5V som den skal. Det kan ses på, at den viser 14.8V i tomgang.

Regulatoren virker ved, at måle selve spændingen på batteriet, når der IKKE oplades. Det vil sige den spænding, som der er på batteriet, når du slukker scooteren, og holder lys og alt andet tændt. Det virker meget sandsynligt, at denne spænding netop er 14.5V, hvilket betyder, at regulatoren slår fra ved 14.5V.

Når du så oplader, så bliver spændingen større. Dette skyldes batteriets indre modstand. Har du et godt batteri, så bliver spændingen ikke meget større. Har du et dårligt batteri, så stiger spændingen mere. Har du et mega dårligt batteri, kan ske at spændingen ikke stiger, fordi batteriet delvis er kortsluttet.

Kode: Vælg alt

Sådan oplades:

        ┌───────┐       ┌───────┐       20V Opladning (afh. af ladestrøm og Ri)
        │       │       │       │
        │       │       │       │
        │       │       │       │        17.5V - middelspændingen
        │       │       │       │
        │       │       │       │
────────┘       └───────┘       └─────── 14.5V (er selve batterispændingen)

Batterispændingen er 14.5V, også selvom voltmeteret viser
17.5V. Dette er en middelspænding, og ikke batterispændingen.
Du måler en spænding tættes på batterispændingen, ved at se hvad spændingen er i tomgang. Selve batterispændingen, kan du se med slukket motor, men lyset tændt. Batteriet overoplades kun, hvis denne spænding går over 14.5V. Ved de billige regulatorer måler den ikke på de 14.5V, og det betyder, at denne spænding kan blive større. Og så ødelægges batteriet. Det gælder blandt andet for T-Hansens billige hot 50 regulator, og min fabriksmonterede regulator - disse var kun en diode, og havde ingen regulering. Ved de dårlige regulatorer oplades selvom batterispændingen er over 20V, når den er lavest - det gør det ikke i dit tilfælde med sprint regulatoren.

Under selve opladningen, må voltmeteret gerne vise mere end de 14.5V, da det ikke er batteriet spænding du måler.

Ved dig ser det helt korrekt ud. Ved tomgang, er den 14.8V, hvilket svarer meget fint til 14.5V plus lidt ekstra, på grund af nogle få ladepulser. Det viser, at laderen netop slår fra ved 14.5V - ellers vil den ikke have været så tæt på 14.5V i tomgang.

Så vidt jeg kan se, så fungerer T-hansens regulator perfekt, og der er ikke noget galt. Hvis derimod at batteriet blev opladt til over 14.5V, når scooteren var slukket, så vil den være gal. Med en spænding på 14.8V i tomgang, syntes jeg det ser ud til, at regulatoren netop slår fra ved den korrekte spænding. Voltmeteret vil altid vise en smule ekstra, da der jo oplades nogle få pulser, når spændingen kommer under 14.5V. Slukker du motoren med lyset tændt, så viser den 14.5V, og det er batteriets rigtige spænding.

Prøv at tjek batterispændingen, når du slukker for scooteren (og har lyset tændt). Er den over 14.5V - så er den gal. Er den ikke, så er batteriet ikke over opladt. Egentligt skal lyset ikke være tændt - men det er de forhold, som regulatoren måler under, så du skal måle med lyset tændt, for at tjekke regulatoren.

Har du et godt batteri, så er den indre modstand mindre, og du vil se en spænding der er under 17.5V, når du kører ved fuld gas. Desto dårligere batteri, desto højere er opladespændingen. Er den tæt på 14.5V i tomgang, eller 14.5V når batteriet belastes almindeligt, og motoren er slukket, så er regulatoren ok. Er den over 14.5V, når motoren er slukket og lyset er tændt, så er regulatoren defekt, og har over opladt batteriet.



I mit målekredsløb der undersøger hvilken spænding der oplades til, er batteriet erstattet af en elektrolyt kondensator.

Normalt, så vil den nemt blive opladt til langt over 100V ved opladepulsen, afhængigt at opladestrømmen, og du vil se en alt for stor spænding - præcist som du ser, når du giver fuld gas. Imidlertid, så afhænger "overvisningen" af ladestrømmen. Er ladestrømmen meget lille, så vises mindre for meget. Jeg har derfor indsat en modstand på 560 ohm i AC ledningen, før regulatoren i test kredsløbet. Denne modstand reducerer strømmen, så der ikke vises for meget. Strømmen er dog rigeligt til at oplade lytten.
Senest rettet af GYS 23. august 2016 05:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af Supercharger »

Godmorgen GYS.
Takker for den fine forklaring. :thumbup:
Det virker ulogisk at Regulatoren ikke begrænser alt over 14,5V. (Fx. en bil generator) lader aldrig højere end de 14,4V uanset omdrejninger.
Køber et nyt standard batteri (den man kan efterfylde destilleret vand) så jeg med jævne mellemrum kan efterfylde og undgå at batteriet koger tør. ;)
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 465
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af GYS »

supercharger skrev:Godmorgen GYS.
Takker for den fine forklaring. :thumbup:
Det virker ulogisk at Regulatoren ikke begrænser alt over 14,5V. (Fx. en bil generator) lader aldrig højere end de 14,4V uanset omdrejninger.
Køber et nyt standard batteri (den man kan efterfylde destilleret vand) så jeg med jævne mellemrum kan efterfylde og undgå at batteriet koger tør. ;)
Godmorgen!

Ja, det virker lidt ulogisk. Motorcykel regulatorer til større motorcykler, og bilopladere virker på en helt anden måde, end dem på billige scootere. I en scooter har generatoren permanente magneter. I biler og motorcykler, er ofte muligt at styre strømmen i magneterne, og derved styre opladningen. Det kan også styres elektronisk.

Det er muligt, at batteriet slides lidt hårdere af den måde som der oplades på i scootere og små motorcykler. Men, som sådan, så er der intet galt - selve batterispændingen, er imellem pulserne, og hvis den ikke bliver højere end ca. 14.5V, så er batteriet ikke opladt for meget. En oplader som CTEK mener jeg virker lidt på samme måde - den oplader også i pulser, og måler på spændingen mellem pulserne. Dette sker dog mere intelligent, så spændingen får ikke kraftige pulser.

Prøv at se om du kan få et batteri med lav indre modstand - de opgiver ikke direkte den indre modstand, men de opgiver CCA. Og det er tæt på det samme. Dem, der har et stort CCA, har også lav indre modstand. Hvis den har et stort CCA vil du sandsynligvis se en mindre ladespænding.

Du burde kunne bruge et lukket GEL batteri uden problemer, da selve batterispændingen ikke går over 14.5V. Normalt vil den indre modstand være så lav, at du ved fulde omdrejninger måler under 16V.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 465
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg tror du kan bruge dette batteri SLA12-4S - tjek selv mål:
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-13 ... 1329785457
Det er så vidt jeg kan se et lukket batteri, så der skal ikke fyldes vand på.
Tjek der er spænding på batteriet når du køber det (mindst ca. 12V).
Data ses her:
http://sklep.prostowniki-akumulatory.pl ... -1014.html
Det har en kapacitet på 100CCA hvilket er meget godt, i forhold til det har lille størrelse.

Jeg plejer at bruge GEL batterier, da de holder bedst. Tror dette batteri passer:
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-21 ... 2124851257
Tjek selv størrelsen.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af Supercharger »

Godmorgen GYS.
Måler lige batterikassen og tjekker thansen hvad de har i max størrelse. ;)
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

Ulæst indlæg af Supercharger »

Godmorgen alle. :)
Lidt update.
Har købt det største batteri man kan skohorne ned i batteribrønden. :lol:
Et 7 Ah GEL batteri. :thumbup:

Har ikke haft tid til at køre en lang tur endnu. :party:
Men vil måle spænding over batteri før køretur og efter køretur (efter en time, så batteriet kan falde til ro) samt batterispænding under kørsel. med alt lys tændt.
(Må rigge et multimeter fast med gaffatape på styret. ha ha ha)

Men vil indkøbe et minivoltmeter og montere den, hvor der er plads. ;)
https://www.dkvolt.dk/product/voltmeter ... 2v-24v-dc/

God weekend. :party:
Vedhæftede filer
7Ah GEL-batteri.jpg
Besvar