Knallertslinger

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 518
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Knallertslinger

Ulæst indlæg af GYS »

Min gamle YM50-GYS er ca. 6 år gammel, og jeg besluttede mig for at købe en ny som den gamle, så jeg kunne bruge eventuelle reservedele.

Den nye har dog et problem, som den gamle ikke havde - den "slingrer". Den gamle fik på et tidspunkt et lignende problem da der var galt med egerne. Men, de er alle ok på den nye og stramte korrekt. Det virker som hvis man hænger et par indkøbsposer på styret. Den nye kommer direkte fra syn og er synet ok.

Hvad kan være galt med den nye? Er det noget, som kan gøres noget ved?

Kan det være et affjedringsproblem, og kan det justeres? De skriver intet i manualen om justering af affjedring.
Den virker for mig lidt blød i affjedringen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11307
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Knallertslinger

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du lige har købt den fra ny så få stedet til at lave den.
Men det kunne måske være motorophæng eller kronrørslejer eller hjullejer eller noget som ikke er spændt ordentligt.
Du kan prøve og hive i hjulene og se om der er noget slør i.
Så kan du prøve og stå med forhjulet mellem benene og holde bremsen inde og hive i styret for at teste slør i kronrørslejerne.
Hvis der er gummibøsninger i motorophænget kunne det måske være dem der er noget galt med.
Tjek at boltene på hjulene er spændt ordentligt.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Knallertslinger

Ulæst indlæg af TOCA »

Min GTR havde en tendens til at vrikke med måzen, det var et slidt hjulleje, der var synderen, man kunne ikke mærke det ved at rive i hjulet, men store hjul skal jo ikke give sig ret meget, før det kan mærkes under kørsel.
Det kan også være, at hjulet ikke er balanceret korrekt, det giver rystelser ved bestemte hastigheder, se også efter at dækket er helt lige.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 518
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Knallertslinger

Ulæst indlæg af GYS »

TOCA skrev:Min GTR havde en tendens til at vrikke med måzen, det var et slidt hjulleje, der var synderen, man kunne ikke mærke det ved at rive i hjulet, men store hjul skal jo ikke give sig ret meget, før det kan mærkes under kørsel.
Det kan også være, at hjulet ikke er balanceret korrekt, det giver rystelser ved bestemte hastigheder, se også efter at dækket er helt lige.
Der burde ikke være noget slidt, da den er helt ny. Hvis hjulene ikke er balanceret korrekt giver det rystelser - her er ikke nogen rystelser. Den "slingrer" lidt med meget lav frekvens (sekunder). Det er konstant nødvendigt at "trække" i rattet, for at holde den på lige ud retningen. Bremses lidt under ligeud kørsel, er også tendens til, at den begynder at slingre. Den gamle føltes på samme måde, hvis jeg hang et par indkøbsposer med i alt 10 kg på den ene side af styret, og poserne svingede.

Den er helt ny, og kommer lige fra syn af - så den burde jo ikke have sådanne fejl. Jeg har kørt under 40 km på den.

Jeg kan ikke mærke noget, ved at rive i hjulet. Hele forpartiet giver sig lidt, så man kan godt vrikke lidt med rat og hjul i forhold til hinanden. Det kunne den gamle også, uden at det medførte slinger. Den kørte stabilt - selv da ca. 10 egern var gået i baghjulet, og baghjulet kunne køre frem og tilbage, kørte den bedre.

Forhandleren jeg købte den ved bor ca. 100 km væk, da jeg ikke kunne få den i nærheden, og jeg gerne vil have den samme. Jeg ved ikke, om Falck vil transportere den så langt. Normalt transportere de den gratis til forhandleren, hvis den ikke kan køre, og man kan acceptere 24 timers ventetid. Men jeg er lidt i tvivl om det kun er til nærmeste værksted, og ikke forhandleren som den er købt hos.

Det er som om den er blevet en smule bedre siden i går - kan det "gå i sig selv", hvis der køres lidt på den?
Senest rettet af GYS 25. marts 2016 17:39, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11307
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Knallertslinger

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kunne måske være den bremser.
Prøv og løft hjulene og se om de kan dreje frit rundt uden at bremserne rør.
Kunne måske godt være at fordi den er helt ny at bremserne skal have lidt motion.
Du kan lige prøve og trykke bremsekaliperen ind sådan at du skubber lidt af bremsevæsken op så den slet ikke bremser og se forskellen men husk på at den så først bremser når du har trykt bremsegrebet ind flere gange.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 518
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Knallertslinger

Ulæst indlæg af GYS »

Vil tjekke det med bremsen. Så vidt jeg husker, gik bremsen lidt på, da den gamle var ny. Der kom dog ikke slinger. Den første jeg havde, havde dog flere fejl fra starten, blandt andet var forhjulet lidt skævt, så bremsningen blev ujævn. Så der kan have været slinger uden jeg opdagede det på grund af viberationerne fra hjulet. Derudover havde den også fejl på motorophænget. Disse fejl ordnede forhandleren mens der var garanti på.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 518
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Knallertslinger

Ulæst indlæg af GYS »

Tror fejlen er baghjulet. Når den står på sidestøttefod, og der skubbes lidt frem og tilbage, så giver den sig et stykke, så hjulet "vipper" lidt.

Derudover er bagerste del af udstødningen forsvunden ind i udstødningsrøret, så det ser ud til, at være en mandagsmodel jeg har fået. :(
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Knallertslinger

Ulæst indlæg af TOCA »

Ja, det lyder som en bremse, der hænger lidt, og hvis udstødningen allerede er ved at gå fra hinanden, så er det da bare retur til forhandleren, og evt. transportudgifter burde dækkes af ham/hende/dem!
Falck kører til forhandleren, da det jo er nærmeste/eneste sted, hvor garanti-rep. udføres :)
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 518
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Knallertslinger

Ulæst indlæg af GYS »

Falck kører til forhandleren, da det jo er nærmeste/eneste sted, hvor garanti-rep. udføres :)
Har kontaktet Falck - de oplyser, at de ikke kører til forhandleren for en garantireparation, hvor knallerten ikke må køre på vejen på grund af slinger og udstødning. De vil gerne, hvis jeg selv betaler, men de siger det ikke er en del af mit abonnement.

De har tidligere godt villet, hvis man vil vente 24 timer på det, og de kunne gøre det, når de tilfældigvis havde tid. Det var dengang det var et cykelabonnoment (tror det er 10 år siden, de transporterede min knallert til forhandleren fra mit hjem, da den ikke kunne køre).

Ved ikke om begrundelsen er det er garantireparation. Eller, om det er fordi at den teknisk set godt kan køre (det er bare farligt, da der er fejl på styrtøj, og ulovlig).


Ved ikke rigtigt hvor langt man kommer med Falck abonnementet, hvis de ikke vil transportere en knallert der kan køre selv, men ikke må, f.eks. fordi den er ulovlig, og man er taget af politiet. Tidligere har de transporteret en helt ny knallert jeg købte, og hvor jeg blev stoppet på af politiet dagen efter jeg havde købt den - det viste sig, at den var ulovlig, og jeg ikke måtte køre videre på den. Intet problem dengang, at få den transporteret til forhandleren.

Jeg har heller ikke hørt at der skullet være kommet et maksimum på - min knallert er blevet transporteret en gang indenfor sidste år.
Besvar