Krumtap

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Køretøjer: Pgo G-Max 30 km/t

Krumtap

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Hej allesammen.
Jeg søger et et svar på et spørgsmål fra nogle af jer der ved hvad i taler om på lige netop dette område.
Jeg har har været herinde længe så jeg ved godt at i alle er kompentente, men ofte er det sådan at en person måske ved
generelt noget om hele hans/hendes scooter, men et område har han/hun særlig forstand på.
Det man kalder for "Spidskompentence"
Angående min pgo dr big, er mit spørgsmål hvorvidt mun originale krumtap kan holde til min opsætning.
Min cylle er ukendt men jeg tror at det er minarelli og grunden til at jeg tror det er at.
For et x antal måneder siden købte jeg et tunsæt på scooterland.dk. På det tidspunkt havde de 3 sæt at vælge imellem, nu
har de kun 2, og det jeg købte dengang havde cyllen lige de 0,6mm mere, I beskrivelsen står der ikke hvilket mærke det er, men
det cyller de sælger løst er minarelli. Den trækker virkelig godt fra start til top med fin bundtræk.
Så har en stor Malossi Variator i for, og det var en variator der var sammen med et sæt jeg købte på speedline.dk
Sættet hed (Malossis MHR Overrange System) og det havde 128mm remskiver med en kraftig Malossi kevlar kilerem.
I beskrivelsen stod der at det var lige til at montere. Det var det da også, men af 2 grunde kører jeg nu med de oprindelige remskiver.
For det første: Når den går i tomgang. Dvs at remmen køre helt ude så slider den en anelese imod toppen af blokken. Okay kan man så sige.
Det kan jeg selvfølgelig nemt ordne med en dremmel maskine og slibe det væk.
For det andet: Så tager den (set i bakspejlet) selvfølgelig vildt mange omdrejninger, både under acceraleration, men også jo længere jeg
nærmer mig topfart. Der kunne selv jeg se og høre at det kunne den krumtap den var født med ikke holde til, ej heller lejerne.
Så nu er opsætningen som følger:
(Minarelli) 47.6mm støbejernscylinder.
Dellorto 21mm Karburator.
Carbon menbran.
Malossi Deta Clutch med hvide fjedre. (Hverdagskørsel)
En Gul trykfjeder. (Ved ikke specifikationerne på den men den passer til resten)
Malossi Wingbell (Koblingsklokke)
Gianelli Go Udstødning.
Alm luftfilter dog uden snorkel i.
-Jeg tror det var det-

Topfart: Er ikke målt præcist men lidt over 80 km/t hvilket er rigeligt til mig.

Men mit egentlige spørgsmål er angående krumtappen og omdrejningen. Når jeg virkelig presser "citronen" eller
topfarten så ligge omdrejningerne på ca 9000.o.p.m. Det er ikke særlig tit jeg kommer derop fordi da jeg mest kører i byen, køre
jeg så jeg ikke vækker opsigt, og man ved aldrig om det er en civil der ligger opserverer ens kørsel bagved.
Men hvordan har tappen det med at komme derop i ny og næ. Jeg mener godt jeg kan huske hvordan man skifter en sådan men det
er helvedes til arbejde og så tager det lang tid. Dog er det fristende da jeg har en "New Competion" krumtap liggende fra dengang jeg
købte det sæt hod scooterland.dk. Den model er testet til 15.000.o.p.m. og desuden fulgte der tilsvarende lejer med metalstyr "Tro jeg det hedder"
og simmeringe.
Men kan fabrikstappen holde til det jeg kører med?????????
På Forhånd Tak...........
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3591
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Krumtap

Ulæst indlæg af Jps »

Så længe at omdrejningerne ikke overstiger 10.000, burde den holde. Det er mere tvivlsomt, med lejerne. Det var dem der gik først på min første Big, der kørte med sportstun i 10 år. De røg ved ca. 50.000 km. Og tog krumtappen med i faldet. Alle strålerne forsvandt på "pinden" til variatoren. Ydermere så knækkede remmen også, men den havde også kørt små 30.000 km :)
Besvar