Start problemer med kymco super 8 4 takt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 516
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Start problemer med kymco super 8 4 takt

Ulæst indlæg af GYS »

Hvis uret sluger strøm, så burde det jo vise tiden, selvom nøglen står på off?


Nej, uret bruger strøm fordi det går, selvom displayet er slukket. Displayet bruger meget lidt strøm (under 1uA), og det er kun en brøkdel af det som uret bruger. Så det giver egentligt ikke gevinst at slukke displayet. Det er kun for sjov det slukkes.
Og mht. målingen af mA ved jeg ikke hvor jeg skal sætte knappen på måleapperatet. Jeg kan godt finde ud af, at måle volten på batteriet :) Den siger 12,85 volt, efter 4 dages stilstand.
Hvis du sætter ledningerne på, på samme måde som du måler spænding, så slår du sikringen i måleapparatet. Og du skal først have ny sikring, før du kan måle igen.

Du skal sætte måleapparatet i serie med forbrugeren. Det vil sige, at du skal tage f.eks. plus ledningen af batteriet, og sætte den ene ledning fra måleapparatet på plus ledningen som du har taget af, og den anden på batteriets plus pol. Hvis du sætter den røde ledning fra multimeteret til batteriets plus pol, og den sorte fra multimeteret til den røde ledning du har afmonteret fra plus polen, så vil multimeteret vise et positivt tal - gøres det modsat vises et minus tal.

Multimeteret skal stå på mA området, for at måle strømmen, og du må ikke starte scooteren da multimeterets sikring så springer.

Nu kommer så problem 2: Kondensatorerne i CDI'en mv. gør, at der går en meget stor strøm i det øjeblik ledningerne tilsluttes til batteriet igennem måleapparatet. Denne strøm kan være stor nok til at slå sikringen i nogle følsomme multimetre.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Start problemer med kymco super 8 4 takt

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har prøvet på alle mulige (og umulige) måder at få målt mA, uden et resultat der kan bruges, med den måler jeg har. Altså ud over volt på batteriet.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. maj 2015 16:48
Køretøjer: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: Start problemer med kymco super 8 4 takt

Ulæst indlæg af Hangaard »

Men kan den ikke starte efter 4 dage ?
Hvis du kan måle 12,85V på batteriet efter 4 dage så er den altså 100% opladet.
Så må fejlen ligge et andet sted, hvad med dårlige forbindelser (tjek stel forbindelser, tjek dit start relæs forbindelser, tjek forbindelser på selvstarteren)
er alt det i orden ?
Hvis ja vil jeg tro det er din start relæ den er gal med.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Start problemer med kymco super 8 4 takt

Ulæst indlæg af Jps »

Hangaard skrev:Men kan den ikke starte efter 4 dage ?
Hvis du kan måle 12,85V på batteriet efter 4 dage så er den altså 100% opladet.
Så må fejlen ligge et andet sted, hvad med dårlige forbindelser (tjek stel forbindelser, tjek dit start relæs forbindelser, tjek forbindelser på selvstarteren)
er alt det i orden ?
Hvis ja vil jeg tro det er din start relæ den er gal med.
Den er jo helt ny, og den starter hver gang. Også efter 4 dage. Jeg tænkte mere på, at batteriet måske blev drænet så meget på grund af det forbrug, der måske er på lysboksen. Men den startede fint i formiddags.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. maj 2015 16:48
Køretøjer: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: Start problemer med kymco super 8 4 takt

Ulæst indlæg af Hangaard »

Kan ikke se problemet, hvis batteriet måler 12,85V efter 4 dages stilstand så er der ikke nogen unormalt forbrug, da batteriet er 100% opladet ved 12,8V.
Uret bruger meget lidt strøm, så der er ingen grund til bekymring.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. maj 2015 16:48
Køretøjer: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: Start problemer med kymco super 8 4 takt

Ulæst indlæg af Hangaard »

Selv om noget er nyt kan det jo godt fejle...
Er blevet lidt forvirret :-) har du ikke startproblemer længere ? Hvis der er en problem af og til så tror jeg på punkt 1.
hvis du har så vil jeg stadig mene at du bør kikke på fgl.
punkt 1. tjek stel forbindelser, tjek dit start relæs forbindelser, tjek forbindelser på selvstarteren, er alt det i orden og spændt ?
punkt 2. Hvis ja vil jeg tro det er din start relæ den er gal med.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Start problemer med kymco super 8 4 takt

Ulæst indlæg af Jps »

Hangaard skrev:Selv om noget er nyt kan det jo godt fejle...
Er blevet lidt forvirret :-) har du ikke startproblemer længere ? Hvis der er en problem af og til så tror jeg på punkt 1.
hvis du har så vil jeg stadig mene at du bør kikke på fgl.
punkt 1. tjek stel forbindelser, tjek dit start relæs forbindelser, tjek forbindelser på selvstarteren, er alt det i orden og spændt ?
punkt 2. Hvis ja vil jeg tro det er din start relæ den er gal med.
Det er ikke mig, der har startproblemer men trådstarter. Jeg har haft problemer med lidt huggeri ved koldstart, men det er forsvundet efter køb af et iridium tændrør. Snakken om brug af strøm selvom den er slukket, var en snak jeg bare deltog i, og så ikke har kunnet måle.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 516
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Start problemer med kymco super 8 4 takt

Ulæst indlæg af GYS »

Kjp skrev:Jeg har prøvet på alle mulige (og umulige) måder at få målt mA, uden et resultat der kan bruges, med den måler jeg har. Altså ud over volt på batteriet.
Det kan være sikringen som er sprunget i apparatet. Selvom du bruger apparatet korrekt kan den godt springe, hvis det som måles på har stor startstrøm (store lytter i CDI'en).

12.85V er udmærket. Men hvis batteriet er dårligt, kan spændingen falde meget når du bruger startmotoren. Derfor er nødvendigt at have et godt batteri. Har batteriet været afladet til under 11.5V kan batteriet blive ødelagt, så det stadigt fungerer, men ikke leverer så stor strøm.

På min Super 8 kunne den stå ca. 14 dage hvis batteriet var ladt op. Det var med den defekte lysboks. Men blev der ikke kørt en måned, var batteriet delvis ødelagt, og den fik problemer med at drive startmotoren. Spændingen på batteriet var dog ok, når batteriet blev ladet op igen. Men den kunne ikke drive startmotoren særligt godt.

Hvad er spændingen når startmotoren kører?
Hvis spændingen falder meget, så indikerer det et dårligt batteri.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 516
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Start problemer med kymco super 8 4 takt

Ulæst indlæg af GYS »

zzzzleepy skrev:Mht Lyskontrolboksen kunne man vel bare sætte et relæ på som aktiveres når nøglen drejes.
Ja, mange har fjernet lyskontrolboksen og sat et relæ eller to relæer på. Samtidigt, så undgås batteriet drænes.

Der behøves ikke et relæ. Jeg gad ikke sætte relæet på, og satsede på at kontakten kunne drive lyset direkte. Det har fungeret i mange år uden problem. Så det du behøver er to stykker stiv elektrikerkabel af det som bruges af elektrikerne til installation. Lyskontrolboksen afmonteres, og de to stykker bruges til at lede strømmen direkte fra kontakten til lyset. Herefter sættes et stykke gaffatape på, så der ikke kommer utilsigtet kontakt med kobberet, og at det ikke falder ud.
Derudover havde jeg problem med at uret nogle gange drænede batteriet - det så ud som om den pludseligt fik et stort strømforbrug. Derfor blev sat en 10kOhm modstand i serie med den ledning til uret, som der er strøm på, når uret er slukket. Med disse to ændringer blev batteriet ikke afladt mere, og den står nemt 3 mdr. uden at blive brugt. Hvis kymco har fået rettet fejlen, så skulle det fungere uden "lus".
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Start problemer med kymco super 8 4 takt

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev:
Kjp skrev:Jeg har prøvet på alle mulige (og umulige) måder at få målt mA, uden et resultat der kan bruges, med den måler jeg har. Altså ud over volt på batteriet.
Det kan være sikringen som er sprunget i apparatet. Selvom du bruger apparatet korrekt kan den godt springe, hvis det som måles på har stor startstrøm (store lytter i CDI'en).

12.85V er udmærket. Men hvis batteriet er dårligt, kan spændingen falde meget når du bruger startmotoren. Derfor er nødvendigt at have et godt batteri. Har batteriet været afladet til under 11.5V kan batteriet blive ødelagt, så det stadigt fungerer, men ikke leverer så stor strøm.

På min Super 8 kunne den stå ca. 14 dage hvis batteriet var ladt op. Det var med den defekte lysboks. Men blev der ikke kørt en måned, var batteriet delvis ødelagt, og den fik problemer med at drive startmotoren. Spændingen på batteriet var dog ok, når batteriet blev ladet op igen. Men den kunne ikke drive startmotoren særligt godt.

Hvad er spændingen når startmotoren kører?
Hvis spændingen falder meget, så indikerer det et dårligt batteri.
Sikringen i måleapperatet er ikke sprunget og har ikke prøvet at måle volt, når tændingen er på.
Besvar