EU45 på cykelsti

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 469
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af GYS »

Ja, de 2 modeller (25/30) kører under samme regler.

Der sælges skam stadig ægte 30'ere herhjemme, bl.a. PGO. Det er fortrinsvis alle de kinesiske knallerter, der er 25'ere. Men der findes også mærkevarescootere, som 25'ere. Og det er f.eks. Yamaha Neos 4takt. Speedometeret viste godtnok 32 km/t på den jeg prøvede, men speedometre på knallerter, har det med at snyde med farten. Peugeot Loxoor, som er en ældre model efterhånden, er en 25'r. Nogle af de nyere Peugeot'er, er det også.
De modeller, som allerede er typegodkendt til 30 km/t sælges stadigt. Men loven er ændret, så knallerter ikke mere typegodkendes, men kører efter EU godkendelsen. Kun få modeller har fået dansk typegodkendelse i 2014, og ingen efter jan 2014, bortset fra et genoptryk. Tror, at det betyder, at de fremover alle er 25 km/t, med mindre det er ældre modeller der har dansk typegodkendelse. Nye modeller, der ikke har dansk typegodkendelse, kører kun 25 km/t.

Umiddelbart kan jeg dog ikke se noget ulovligt i, at "justere" en 25'er til 30 km/t, når der ikke er en typegodkendelse der siger det kun er en 25'er. Der sættes jo samme krav ved måling af politiet.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af Jps »

Som sagt så sælges der stadig 30'ere uanset det med typegodkendelsen, er blevet ændret. Dr. big vil blive ved med at være en ægte 30'er, trods ændringen af typegodkendelsesproceduren. Jeg har det fra flere forhandlere hernede, på Lolland. Og de burde jo vide det :).
Brugeravatar
nanok
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. maj 2015 01:55
Scootere: Ape 50 30km
Kontakt:

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af nanok »

Jps skrev:Hvis du har tid nok, kan du søge efter svar her: https://www.retsinformation.dk/
Stor knallert.
Lovprogram 2014-15.

Hvis ikke der står noget, er der ikke nogen lov på vej. Jeg tror heller at der er nogen, der vil ha' 45'rn på cykelstien. Dvs. det skulle da lige være bilisterne :).
Nej du må ikke køre på cykelstien hvis du køre 45km men en 30 km skal jeg har en ape 30km jeg skal køre der på cykelstien :clap:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af Jps »

nanok skrev:
Jps skrev:Hvis du har tid nok, kan du søge efter svar her: https://www.retsinformation.dk/
Stor knallert.
Lovprogram 2014-15.

Hvis ikke der står noget, er der ikke nogen lov på vej. Jeg tror heller at der er nogen, der vil ha' 45'rn på cykelstien. Dvs. det skulle da lige være bilisterne :).
Nej du må ikke køre på cykelstien hvis du køre 45km men en 30 km skal jeg har en ape 30km jeg skal køre der på cykelstien :clap:
Den må ikke køre på cykelstien, hvis den er til gene for cyklister. Og det er den, da den er bred. Det er hvad Politiet har sagt til mig, hernede på Ø'en.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af TOCA »

Jps skrev:Den må ikke køre på cykelstien, hvis den er til gene for cyklister. Og det er den, da den er bred. Det er hvad Politiet har sagt til mig, hernede på Ø'en.
Den holder ikke i Landsretten! Med den logik, skulle ladcyklerne jo også strittes ud på kørebanen, og så tror jeg nok lige, at der kom et par klidmostrer fra Østerbro på banen, med protestoptog og køre endnu langsommere kampagner. En 25/30 scooter er det samme, uanset om den har kabine på eller ej, så indtil loven ændres, skal den holde sig på cykelstien.
At alle andre trafikanter så helst så alle de der 3 hjulede hen hvor pepperet gror, fordi de spærrer for alt, er en anden snak ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det står vel ikke nogen steder at ladcyklerne ikke må køre på kørebanen hvis ikke der er en egnet cykelsti der er bred nok.
Hvis du køre på en 1 meter bred scooter og kommer frem til en bom hvor der kun er 70 cm mellemrum hvordan vil du så komme igennem ?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev:
Jps skrev:Den må ikke køre på cykelstien, hvis den er til gene for cyklister. Og det er den, da den er bred. Det er hvad Politiet har sagt til mig, hernede på Ø'en.
Den holder ikke i Landsretten! Med den logik, skulle ladcyklerne jo også strittes ud på kørebanen, og så tror jeg nok lige, at der kom et par klidmostrer fra Østerbro på banen, med protestoptog og køre endnu langsommere kampagner. En 25/30 scooter er det samme, uanset om den har kabine på eller ej, så indtil loven ændres, skal den holde sig på cykelstien.
At alle andre trafikanter så helst så alle de der 3 hjulede hen hvor pepperet gror, fordi de spærrer for alt, er en anden snak ;)
Det holder såmænd udemærket i byretten hernede på Ø'en, hvor de fleste cykelstierne i byerne kun er max 1,25-1,50 meter bredde. Og det er vel op til det lokale Politi, at tolke regler og love på deres måde, for at trafikken glider let og elegant.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af TOCA »

Jps skrev:Det holder såmænd udemærket i byretten hernede på Ø'en, hvor de fleste cykelstierne i byerne kun er max 1,25-1,50 meter bredde. Og det er vel op til det lokale Politi, at tolke regler og love på deres måde, for at trafikken glider let og elegant.
Faktisk ikke, Politiet er den udøvende magt, de eneste der må tolke på lovene er dommere, og de eneste der må ændre dem er folketinget.

Politiet kan så lave en lokal regel om, at køretøjer over en vis bredde, skal ud på kørebanen, i de områder hvor cykelstierne er for smalle, hvor efter lokalpolitikere kan lave skiltning om det, så udefrakommende har en chance for at overholde de lokale vedtægter :crazy:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har aldrig nogen sinde set et trafikskilt der omhandler bredden på en knallert.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Jeg har aldrig nogen sinde set et trafikskilt der omhandler bredden på en knallert.
Det har jeg heller ikke, men det står i loven.
Besvar