VGA Digita - kan det betale sig

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
stuen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. januar 2015 22:59
Scootere: VGA Digita

VGA Digita - kan det betale sig

Ulæst indlæg af stuen »

Hej. Nu kommer her en scooter-analfabet og smider en lang smøre ind.

Jeg købte i 2012 en vga digita 45'er hos Thansen og den har faktisk været rigtig stabil, startet hver eneste gang uden problemer og kørt godt. Så begyndte den sidste år at "gå ud" når jeg kørte, den tabte ligesom pusten. Jeg kunne starte den igen hver gang. Bremserne blev dårlige. Begge dele blev fikset af min svigersøn, der var et (undskyld at jeg forklarer det virkelig dårligt, men har ingen som helst forstand på noget) plastik-rør der var revnet og da det blev skiftet holdt den op med at gå ud for mig. Han sagde så at han ikke kunne skifte bremserne i bag, fordi skruerne var ødelagt og der skulle noget andet værktøj til at få dem løs. Han fik dog bremserne løsnet så de ikke hang mere. Han kiggede også på nogen "ruller", og de så fine ud, sagde han.
Så skete der det at scooteren blev udsat for hærværk. Plastik i højre side blev smadret, spejle brækket af, og det stykke i højre side hvor lyskontakt og startknap sidder, blev også smadret. Desuden blev ratlås smadret fordi de havde forsøgt at stjæle den og åbenbart tvang ratlåsen op. Nu er den så temmelig ramponeret at se på. Bremserne i bag har igen sat sig, og det skurrer når jeg kører. Den er også igen begyndt at "gå ud" når jeg kører. Men den starter suverænt fantastisk hver eneste gang, jeg skal bare kigge på den røde knap, så starter den. Den har kørt 3600 km, og den har stået ude, så udover den er ramponeret, er den også ret rusten i f.eks. udstødning/rør. Forlyset vil ikke længere lyse, hverken det korte eller det lange. Baglys virker og blinklys virker, men ikke forlys. og jeg HAR skiftet pære hehe.

Igen - beklager virkelig meget mit mangelfulde scooter-sprog og viden, men jeg forstår virkelig ingenting af det og min svigersøn kan ikke gøre mere. Mit spørgsmål er - kan det svare sig at køre den til THansen og få den sat i stand? Eller skal jeg sige, den er død, hvil i fred? Den starter jo bare så flot og har været så stabil altid, - udover det med at den taber pusten, men faktisk kun når det er koldt. Den trækker fantastisk op af bakke, taber minimal fart. Den er fuldt ud lovlig, der er ikke pillet ved noget.

Hvad synes i? Livredende førstehjælp eller hvil i fred?

Btw; hvor mange kilometer har sådan en i sig egentlig?

På forhånd tak og håber i bærer over med mig.
Vedhæftede filer
2015-01-21 09.37.47.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA Digita - kan det betale sig

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hej og velkommen i ... stuen.

Du må jo selv om hvor mange penge du vil ofre på den men alt kan jo laves hvis man vil.

Hvis lyskontakten er smadret så kunne det være derfor forlyset ikke lyser.

Du kunne få købt det værktøj så ham du kender kan lave det hvis man gider.

Eller tag nogle billeder af de ting som er defekte så kan det være vi kan se hvad der kan gøres.

Ellers er det jo "bare" og sende den på værksted og betale det det koster hvis penge ikke er et problem.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: VGA Digita - kan det betale sig

Ulæst indlæg af TOCA »

3600 km?!? Den er jo kun lige kørt til, eller burde kun lige være det :o

At der er så meget bøvl med den allerede, og bremserne er slidt ned, er en skidt reklame for den model, der burde være mindst 10.000 km i motoren, og mindst 5.000 i bremserne, hvis der altså bliver passet lidt på den :(

Om den skal laves, afhænger af temperament, og pris, men det er nok billigere, at smide den på værksted, end at købe en ny, og sikkert også billigere end selv en brugt, i hæderlig stand. På den anden side, så kan det jo hurtigt blive dyrt, hvis den skal på værksted hvert år, og have nye bremser og andre justeringer.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 469
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: VGA Digita - kan det betale sig

Ulæst indlæg af GYS »

Det koster nemt 3000-3500 at få den repareret. Det er halvdelen af en ny. Måske koster det endda mere.

Smid den ud. Sæt den i den blå avis. Måske kan du få 2000-2500 kr. for den. Starter hver gang. Ny forlyspære. Med papirer. Et sandt røverkøb, for den der hellere vil have en bunke rustne dele.

Måske kan det betale sig at få den repareret - men det er en god lejlighed til at købe en ny.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: (3) Scootergrisen.dk - Post a reply

Ulæst indlæg af Jps »

Som ekspert , kan jeg hjælpe . Sammen kan vi komme til en rigtige svar .
Hvorfor hjælper du ham så ikke, ved at komme med nogle løsninger der kan gavne andre, Tetragka?
Besvar