endnu en Giantco Sprint gået død

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
BHR
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. maj 2010 16:53

endnu en Giantco Sprint gået død

Ulæst indlæg af BHR »

Hej scootergrisen

Købte en brugt Giantco Sprint til min søn her for 3 mdr siden. Har kørt fint indtil her sidste uge på vej hjem fra skole.
Scooteren gik langsomt ned i fart og gik til sidst helt død. og har ikke kunnet startes siden.
havde den inde ved T. Hansen for at få kikket på den, men eftersom deres mekaniker ville have 450.- på påbegyndt time indtil han kunne konstatere om det var dækket af garentien, valgte jeg at kikke på det selv først.
Indtil videre har jeg skiftet Tændrør og batteri ud med nyt. begge var slidte, og batteriet helt grøn af ir.
dette gav dog ikke noget ønsket resultat.
har konstateret der ikke kommer lys på når nøglen drejes på "ON" og der er ingen "klik" lyd nå der trykkes på starteren
Tankmåleren stiger til ½ for derefter at falde til bunden igen med det samme.
Sikringen ved batteri er intakt og fin.
Har heller ikke kunnet starte den via Kickstarter.
Håber du kan give mig lidt vejledning, der er jo sket meget siden jeg som knægt lå og rodede med Maxi Puch :problem:

Sidst men ikke mindst tak for en kanon side, med masser af nyttig info for gamle nybegyndere som mig.

Mvh

BHR.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: endnu en Giantco Sprint gået død

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du oplader det nye batteri fra starten så holder det længere.
Hvor mange volt har det nye battieri ?

Sidder der en kontakt ved sidestøttebenet ?
Check at sidestøttebenet er slået helt op og check at kontakten virker ordentligt.
Det er en sikkerheds ting at hvis sidestøttebenet er slået ned så kan man ikke starte.

Check at sikringen sidder stramt i og at der ikke er rust osv mellem sikringen og sikringholderen.
Check også om plastikken har smeltet og lagt sig mellem sikring og sikringsholder det skete på min.

Hvad med positionslyset virker det heller ikke ?
Hvad med blinklyset virker det ?

Hvis du træder langsomt på kickstarteren er der så forskellig modstand eller føles det lige let at træde hele tiden ?

Det lyder underligt at benzinmåleren går op også ned... det har jeg aldrig hørt om.
Prøv at fjern cdi boksen og se om der er nogen forskel.

Umiddelbart lyder det som et elektrisk problem.
Du kan prøve og skille alle de stik af de gider og se om de skulle være iret og eventuelt har lavet en kortslutning et sted.

Prøv de ting jeg har skrevet og vend tilbage med nye ting.
Brugeravatar
BHR
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. maj 2010 16:53

Re: endnu en Giantco Sprint gået død

Ulæst indlæg af BHR »

Batteriet er 12V - 5 Amp

Der sidder ingen kontakt ved støttebenet.
Sikringen skiftede jeg og den nye sidder fint og stramt i

Jeg har nu moslet lidt med ledningerne, som er godt fedtet ind. har haft alle stik skilt og samlet samt checket for løse ledninger i stikkene.
nu virker Lys, blinklys, bremselys og tankmåler fint. men når jeg prøver at starte scooteren kan jeg kun høre en svag "klik" lyd der er ikke noget der tager ved.

kickstarteren takker over så den skal jeg lige have kikket på før jeg kan vende tilbage der.

Ved siden af batteri og sikringsbox er der et lille hvidt stik af en eller anden art. der går en grøn og en grøn/gul ledning ud. disse ser ud til at være klippet efter 15 cm. ? ville gerne have uploadet et billede for at vise nærmere.

Tak for din tid og hjælp

mvh.

Bhr
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: endnu en Giantco Sprint gået død

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ifølge det el diagram jeg har til Giantco så er den eneste grøn/gule ledning en ledning der giver strøm til starter relæet og bremselyset når du holder på for eller bagbremsen.

http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... iagram.jpg
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... mental.pdf

Prøv at drej nøglen til ON og klem på forbremsen og der efter bagbremsen og se om det får bremselyset til at lyse bag på.
Prøv at drej nøglen til ON og tryk på el starteren uden at bruge bremsegrebene.... siger den så klik ?

Klik lyder er formodentligt fra starter relæet som slå til og fra.

Har du et multimeter ?
Så tag batteriet ud og lad det stå 1 time uden at bruge det og mål så hvor mange volt der er på batteriet.
Ved godt du skriver det er et 12 volt og nyt men mål det alligevel.

Men hvis den siger klik så lader det til at der kommer strøm til starter relæet.
Hvis relæet virker hvilket det lyder som så kan det næsten kun være kablerne til starter motoren der er noget ivejen med eller at batteriet ikke er opladt nok.
Eller at starterdrevet har sat sig fast eller noget så den forhændre starter motoren i at dreje rundt.
Skru variatorskjoldet af så kan du også se på den kickstarter og tag starterdrevet af og når du bruger el starteren så skal du kunne høre en WRRRRN lyd fra starter motoren når den drejer rundt.

Der er vist kun 1 kabel fra starter motoren til starter relæet undersøg den der kan være ir på stikket der hvor den er forbundet med starter motoren det sikkert der problemet er.
Så er der sikkert en grøn ledning på den ene skrue på starter motoren som går til batteriet undersøg den.
Brugeravatar
BHR
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. maj 2010 16:53

Re: endnu en Giantco Sprint gået død

Ulæst indlæg af BHR »

Godt så, har møflet mere med ledningsværket. og starter knappen. nu siger det Wrrrrrn...Wrrrn når starterknappen aktiveres. så langt så godt.
ang grøn og grøn/gul ledning har de vist ikke nogen større betydning. der sidder et matchende stik ved baglygten,med samme farvekoder på ledningerne men det har vist aldrig været ibrug.
Kickstarterarmen skal jeg have en ny bolt til, den tager ikke ved når den trykkes ned. dvs fjederen og hjulene indeni under variatorskjoldet bliver ikke akriveret.
har haft karburator af, skilt ad renset og renblæst, og samlet igen. checket alle gummislanger.
ved aktivering af starter kommer der ikke mange gnister på tændrøret. kun små blå og gule gnister med adskillige sekunders mellemrum.
skulle benzinfilteret ikke være ca ½ fyldt med benzin når starteren aktiveres ? før jeg syntes egentlig ikke rigtig der kommer noget ned.

mvh

bhr
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: endnu en Giantco Sprint gået død

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så må den næsten være til bremselyset den ledning som er klippet selvom du skriver at bremselyset virker. Det kan være der var været problemer med bremselyset også der er trukket nye ledninger et sted.

Okay nu virker starter motoren ihvertfald.
Hvad så når du bruger starter motoren tager den så fat og forsøger at starte motoren ? Altså får den krumtapakslen til at dreje rundt ?
Det lyder sådan.

Det nok meget godt hvis du får sat den bolt på kickstarteren så du ikke bruger el starteren hele tiden fordi det trækker meget strøm fra batteriet hvis du bruger den meget.

Du kan tage benzinslangen af karburatoren også bruge el eller kickstarteren så skulle der gerne komme benzin ud af den slange.
Jeg ved ikke om den skal være ½ fyldt det skal nok passe.
Du kan løsne drænskruen i bunden af karburatoren for at se om der er benzin i. Så kan du strammer den igen og bruger el eller kickstart og løsne den igen og se om der er kommet ny benzin i.

Det lyder ikke rigtigt at der er flere sekunder mellem gnisterne. Den skal gerne sige gnist gnist gnist gnist gnist med samme tids mellemrum og jeg tror min scooter give cirka 4 gnist per sekund når man bruger el starteren.
Check igen alle kablerne omkring tændrørshætte, tændrørskabel og tændspole. og de stik der kommer ud over generatoren og pickupen.
Der sidder en skrue i tændrørshætten check at den ikke sidder løst.
Mål og juster elektrode afstanden på tændrøret eller køb et nyt, det koster ikke så meget og du kan jo altid bruge det senere.

Giantco Sprint bruger NGK CR7HSA tændrør.

Der er nogen der har skrevet om at tændrøret har begyndt at give gnist lige så snart de drejer nøglen til ON og uden at de bruger el eller kickstartern. På og undersøg om din også gør sådan.
Besvar