Blæsekøling af kompressor på køleskab

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er der nogen fordel eller ulempe ved at sætte en blæser til at køle kompressoren på et køleskab?
Kompresseren kører meget tit nu her mens det er sommer.
Når jeg tit åbner døren er temperaturen omkring 10 grader celsius meget af tiden hvis ellers temperaturmåleren viser korrekt.
Kompressoren bliver så varm man ikke kan holde hånden på den.
Med en blæser kan den blive kølet meget men er der nogen fordel eller ulempe ved at gøre det?
Tænker på om det måske er en fordel med varmen for at køleskabet skal fungere.
Køleelementet bag på køleskabet bliver ikke særlig varmt. Det er kun lidt varmt nær hvor røret har forbindelse til kompressoren.
Så der er stor forskel på temperaturen på kompressoren og på køleelementet. Betyder det at der er et problem?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 6. juni 2024 06:42 Er der nogen fordel eller ulempe ved at sætte en blæser til at køle kompressoren på et køleskab?
Kompresseren kører meget tit nu her mens det er sommer.
Når jeg tit åbner døren er temperaturen omkring 10 grader celsius meget af tiden hvis ellers temperaturmåleren viser korrekt.
Kompressoren bliver så varm man ikke kan holde hånden på den.
Med en blæser kan den blive kølet meget men er der nogen fordel eller ulempe ved at gøre det?
Tænker på om det måske er en fordel med varmen for at køleskabet skal fungere.
Køleelementet bag på køleskabet bliver ikke særlig varmt. Det er kun lidt varmt nær hvor røret har forbindelse til kompressoren.
Så der er stor forskel på temperaturen på kompressoren og på køleelementet. Betyder det at der er et problem?
Temperaturen i et køleskab til opbevaring af kød/mejeriprodukter bør være mellem +2 og ikke over +5 grader.

Når kompressoren kører tit/længe for at holde skabet koldt, skyldes det enten at den magnetiske gummiring omkring døren ikke holder tæt. Måske det er døren der hænger i hængslerne ? Ellers skyldes det at kompressorkredsløbet har mistet noget af sin brine (kølemiddel). I det sidste tilfælde kan det kun betale sig at bytte til nyt eller et andet brugt køleskab der er i orden.

Sidder du til leje, er det udlejer der skal sørge for at køleskabet er i orden.

Tøws jeg erindre du spurgte om noget lignende sidste sommer eller var det forrige eller forrige igen ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har skrevet om det før: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ved ikke om det er normalt at systemet mister væske/gas over tid.
Hvis det er normalt så kunne det være sjovt at se forskellen efter der kom korrekt mænge væske/gas på.

Nu er vejret blevet køligere med skyer og temperaturen i køleskabet er kommet ned på 5 grader celsius og endda lidt under.
Men når vejret er varmere og jeg går og åbner døren og sætter diverse indkøb i køleskabet så kan det ikke rigtig følge med. Så går der nok nærmest 1 dag før køleskabet har fået temperaturen ned på 5 grader celsius.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 6. juni 2024 19:19 Jeg har skrevet om det før: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ved ikke om det er normalt at systemet mister væske/gas over tid.
Hvis det er normalt så kunne det være sjovt at se forskellen efter der kom korrekt mænge væske/gas på.

Nu er vejret blevet køligere med skyer og temperaturen i køleskabet er kommet ned på 5 grader celsius og endda lidt under.
Men når vejret er varmere og jeg går og åbner døren og sætter diverse indkøb i køleskabet så kan det ikke rigtig følge med. Så går der nok nærmest 1 dag før køleskabet har fået temperaturen ned på 5 grader celsius.
Det er ganske normalt at kompressoren på et køleskab taber brinen over tid når det bliver 'ældre og bliver uøkonomisk at bruge,

Hvis du vil fyre en masse unødige penge af, vil jeg helt klart anbefale du finder et sted hvor man kan efterfylde. Du skal dog være forberedt på at kompressoren højst sandsynligt vil tabe brinen rimelig hurtigt igen. Det er uden tvivl billigst at bytte til nyt med de strømpriser vi har i dag. Faktisk ville du formodentlig kunne have det meste af et nyt køleskab siden du skrev om problemet sidst ved at have byttet dengang.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Gamlfar
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 40
Tilmeldt: 4. juni 2023 09:23
Scootere: Yadea G5

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af Gamlfar »

Man kan prøve at køre med blæser i en uges tid og tjekke om det gør en forskel med temperaturen. Mit billige digi termometer viste iøvrigt svingende og højere temperaturer (inde i køleskabet) end mit væsketermometer, som viser sig at være mere nøjagtigt og stabilt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Information fra manualen ...
Kølemediet er isobutan (R 600a).
Køleskabet placeres i omgivelser hvis temperatur ligger mellem -10 grader celsius og +32 grader celsius.
Såfremt temperaturen i omgivelserne hvor køle-fryseskabet er placeret falder til under +18 grader celsius skal fryseafbryderen aktiveres ...
Den varme luft skal kunne cirkulere frit på køle-fryseskabets bagside ...
Normalt anbefaldes det at holde en middeltemperatur (indstilling omkring "2-3").
For indfrysning af fødevarer drejes vælgeren til position "3" ... I denne position kan 2,5 kg fødevarer indfryses. Hvis det drejer sig om større mængder skal fryseafbryderen anvendes ... Når indfrysningsprocessen er afsluttet (ca 24 timer) afbrydes processen ved igen at trykke på samme knap.
Frysekapacitet SF24N/2TA 5 kg/24 timer.
Temperaturvælgern er en drejeknap (0-5).
Fryseafbryderen er en tænd-/slukkontakt. Den holder lyset tændt med halv styrke når døren er lukket (med en diode vist) som så fucker med termostaten da lamper giver lidt varme.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af scootergrisen »

koleskab_14.jpg
koleskab_1.jpg
koleskab_2.jpg
koleskab_3.jpg
koleskab_4.jpg
koleskab_5.jpg
koleskab_6.jpg
koleskab_7.jpg
koleskab_8.jpg
koleskab_9.jpg
koleskab_10.jpg
koleskab_11.jpg
koleskab_12.jpg
koleskab_13.jpg
koleskab_16.jpg
koleskab_15.jpg
Brugeravatar
Philip
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31. maj 2024 14:55
Scootere: VGA Explora 45 4-takts 1 cylinder,
blæserkølet, 2 ventiler 49 cc

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af Philip »

Når jeg læser navnet:
Matsushita electric industrial co
Og slår det op kan jeg se at firmanavnet er ændret til:
Panasonic Holdings Corporation
I 2008 hvilket indikerer at dit køleskab er fra før 2008 og derfor 16+ år gammelt
hvorved jeg personligt ville skifte køleskabet ud frem for at rode med alle mulige
finesser eftersom et køleskab jo ikke er et hobbyprojekt men noget der bare skal
virke hvis man ikke vil blive syg og have en temp 3-5 grader og 2-5 er jo også ok.
At temp blive højere når man åbner og lukker skabet mange gange i løbet af dagen
og får en temp på 10+ er jo logik for burhøns


Læs mere her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Panasonic

Panasonic Holdings Corporation is a Japanese multinational
electronics company, headquartered in Kadoma, Osaka, Japan.
It was founded in 1918 as Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works
in Fukushima, Osaka by Kōnosuke Matsushita. In 1935, it was incorporated and
renamed Matsushita Electric Industrial Co., Ltd.In 2008, it changed its name to
Panasonic Corporation.[d] In 2022, it became a holding company and was renamed.

Gog oversat:
Panasonic Holdings Corporation er en japansk multinational
elektronikvirksomhed med hovedkontor i Kadoma, Osaka, Japan.
Det blev grundlagt i 1918 som Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works
i Fukushima, Osaka af Kōnosuke Matsushita. I 1935 blev det indlemmet og
omdøbt Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. I 2008 skiftede det navn til
Panasonic Corporation.[d] I 2022 blev det et holdingselskab og blev omdøbt.

og her kan du se priserne på et nyt køleskab:
https://www.pricerunner.dk/cl/18/Koeleskabe
Harald Nyborg har forholdsvis billige køle og fryseskabe,købte en kummefryser for mere end
10 år siden og den virker perfekt uden problemer.
https://www.harald-nyborg.dk/boligen/ha ... koeleskabe
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Når jeg drejer på termostatens drejeknap så er der meget lidt modstand ved de højre tal cirka 3-5.
Ved ikke om det skal være sådan eller om det måske kunne have betydning for at temperaturen i køleskabet ikke er så lav.

Afprøv gerne jeres drejeknap og fortæl om de er modstand.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. juni 2024 23:41 Når jeg drejer på termostatens drejeknap så er der meget lidt modstand ved de højre tal cirka 3-5.
Ved ikke om det skal være sådan eller om det måske kunne have betydning for at temperaturen i køleskabet ikke er så lav.

Afprøv gerne jeres drejeknap og fortæl om de er modstand.
På moderne køle/fryse-skabe er drejeknappen bare et potentiometer mens den på gamle boxe var en mekanisk termostat der rigtig nok normalt yder lidt modstand når man skruede op for den. Det har dog ikke nogen indflydelse på køleskabets effektivitet da termostaten "kun" styre 230V ON/OFF til kompressorens motor alt efter hvor koldt/varmt der er i skabet.

Hilsen Leif.
Besvar