Blæsekøling af kompressor på køleskab

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved ikke om jeg tør rører for meget ved det rør der sidder på termostaten.
Det er åbenbart et rør med gas/væske i så er bange for at bøje røret for meget eller beskadige det.
Men jeg så røret kunne trækkes ud af køleskabet i nogle videoer hvor den ikke er forbundet til noget i den anden ende.
Røret ender åbenbart bare løst der hvor temperaturen måles.

Er det olien i bunden af kompressoren der står for langt størstedelen af den varme jeg kan mærke når jeg rør den?
Så der er åbenbart ikke rigtig noget der står for at køle olien.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Gad vide om det blive koldere i køleskabet hvis jeg sætter blæseren til at blæse på køleelementet i stedet for på kompressoren.
Men det er meget lidt køleelementet bliver varmt.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1484
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. juni 2024 21:32 Ved ikke om jeg tør rører for meget ved det rør der sidder på termostaten.
Det er åbenbart et rør med gas/væske i så er bange for at bøje røret for meget eller beskadige det.
Men jeg så røret kunne trækkes ud af køleskabet i nogle videoer hvor den ikke er forbundet til noget i den anden ende.
Røret ender åbenbart bare løst der hvor temperaturen måles.

Er det olien i bunden af kompressoren der står for langt størstedelen af den varme jeg kan mærke når jeg rør den?
Så der er åbenbart ikke rigtig noget der står for at køle olien.
Ja det kan godt passe at kapillarrører ender "blindt" men er afisoleret i enden (ingen beskyttelsesplastic. Nogle kapillarrør skruer man på en lille plade og endelig ender nogle i et aflangt kobberrør.

Der er noget specialolie nede i bunden af kompressoren til smøring af mekanikken. Varmen er en del af og lave kulde. Har du fulgt med i fysiktimen ville du også vide det, ellers kan du læse dig til hwoon det foregår her: https://da.wikipedia.org/wiki/Varmepumpe og her: https://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8leskab

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1484
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. juni 2024 21:57 Gad vide om det blive koldere i køleskabet hvis jeg sætter blæseren til at blæse på køleelementet i stedet for på kompressoren.
Men det er meget lidt køleelementet bliver varmt.
Håber du har fået penge tilbage fra din skolegang, da du helt klart ikke har været tilstede i fysiktimerne !!! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Gamlfar
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 4. juni 2023 09:23
Scootere: Yadea G5

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af Gamlfar »

Landbo skrev: 11. juni 2024 11:29
scootergrisen skrev: 10. juni 2024 21:57 Gad vide om det blive koldere i køleskabet hvis jeg sætter blæseren til at blæse på køleelementet i stedet for på kompressoren.
Men det er meget lidt køleelementet bliver varmt.
Håber du har fået penge tilbage fra din skolegang, da du helt klart ikke har været tilstede i fysiktimerne !!! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg kan nu godt se lidt af logikken i spørgsmålet, for jeg havde selv et billigt køleskab engang hvor ingen køleribber var bagpå, hvor køleskabet bare blev varmt nogen steder på overfladen. Ret ineffektiv bortledning af varme. Så bortledning af varme via blæser er en ide, men blæseren forbruger så desværre også noget strøm.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1484
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af Landbo »

Gamlfar skrev: 11. juni 2024 22:51
Landbo skrev: 11. juni 2024 11:29
scootergrisen skrev: 10. juni 2024 21:57 Gad vide om det blive koldere i køleskabet hvis jeg sætter blæseren til at blæse på køleelementet i stedet for på kompressoren.
Men det er meget lidt køleelementet bliver varmt.
Håber du har fået penge tilbage fra din skolegang, da du helt klart ikke har været tilstede i fysiktimerne !!! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg kan nu godt se lidt af logikken i spørgsmålet, for jeg havde selv et billigt køleskab engang hvor ingen køleribber var bagpå, hvor køleskabet bare blev varmt nogen steder på overfladen. Ret ineffektiv bortledning af varme. Så bortledning af varme via blæser er en ide, men blæseren forbruger så desværre også noget strøm.
Det var uden tvivl et kompressorløs køleskab hvor man bruger et varmelegme til at fordampe en flygtig væske.

Sprøjter du sprit på din hånd, kan du mærke hvordan fysikken bag et køleskab virker, det ligegyldigt om køleskabet er med kompressor eller uden.

Hilsen Leif.
Besvar