EU45 på cykelsti

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
BaotianDriver
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12. december 2014 23:07
Scootere: Baotian BT49QT-9

EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af BaotianDriver »

Jeg har hørt at reglerne for EU45 knallerter bliver lavet om, så de fremover skal køre på cykelstien. Er der nogen der har nogle facts på dette?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af Jps »

Hvis du har tid nok, kan du søge efter svar her: https://www.retsinformation.dk/
Stor knallert.
Lovprogram 2014-15.

Hvis ikke der står noget, er der ikke nogen lov på vej. Jeg tror heller at der er nogen, der vil ha' 45'rn på cykelstien. Dvs. det skulle da lige være bilisterne :).
Brugeravatar
BaotianDriver
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12. december 2014 23:07
Scootere: Baotian BT49QT-9

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af BaotianDriver »

Jamen er det ikke str. 48 vi har dér! :party: Så må vi jo håbe at jeg ikke bliver smidt ud her for at sige min mening...

Ja, det var netop dét det var årsagen, nemlig at de er for farlige at have kørende ude blandt bilisterne. Det var endda en politimand der fortalte mig det forleden dag.
Mht. at køre på 45-knallert på cykelstien, så gælder der jo stadig at køre efter forholdende, og at man ikke har KRAV på at køre 45 km/t bare fordi man kan.
Personligt synes jeg dog det lyder lidt vildt, hvis der skal køre EU45-knallerter på cykelstien blandt ældre og børn på cykel. Men en 45-knallert hører nok heller ikke rigtigt til ude på vejen. Det er en lidt uheldig kategori rent hastighedsmæssigt - for hurtig til cykelsti og for langsom blandt bilerne. Så er spørgsmålet hvor de skaber færrest alvorlige uheld - på cykelstien eller ude på vejen.
Meeeen det er jo langt fra sikkert at der er hold i rygterne.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af Jps »

BaotianDriver skrev:Jamen er det ikke str. 48 vi har dér! :party: Så må vi jo håbe at jeg ikke bliver smidt ud her for at sige min mening...

Ja, det var netop dét det var årsagen, nemlig at de er for farlige at have kørende ude blandt bilisterne. Det var endda en politimand der fortalte mig det forleden dag.
Mht. at køre på 45-knallert på cykelstien, så gælder der jo stadig at køre efter forholdende, og at man ikke har KRAV på at køre 45 km/t bare fordi man kan.
Personligt synes jeg dog det lyder lidt vildt, hvis der skal køre EU45-knallerter på cykelstien blandt ældre og børn på cykel. Men en 45-knallert hører nok heller ikke rigtigt til ude på vejen. Det er en lidt uheldig kategori rent hastighedsmæssigt - for hurtig til cykelsti og for langsom blandt bilerne. Så er spørgsmålet hvor de skaber færrest alvorlige uheld - på cykelstien eller ude på vejen.
Meeeen det er jo langt fra sikkert at der er hold i rygterne.
Næh det er str. 46 her.

Hvis det skulle blive til lov, så jager man bare alle cyklisterne ud på vejen :D Man kunne istedet vælge, at give 45'rn lov til at køre det den kan (gerne mere), uden begrænsninger, hvilket typisk er 55-65 km/t. Max hastigheden ligger alligevel på de 50-60 km/t, i byerne.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af balle »

Jeg håber så sandelig ikke at jeg skal ind på cykelstien. Nogen der er gode til statistik? Ifølge denne er 45` scootere det sikreste transportmiddel af de angivne. Men er statistikken "relativ"? Jeg mener, der kører jo flere hundrede gange personbiler rundt end 45`er. Eller er der i statistikken taget højde for det? http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_ ... t_2013.pdf

Venligst Erik.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af balle »

Undskyld, det er jo indlysende hvad statistikken drejer sig om. Nemlig ændringen af personskader over år for de forskellige trafikanter. Ikke hvilken trafikform der er farligst.

Venligst Erik.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af balle »

Og for dem som har lyst til at granske ulykkesstatistikker for forskellige transportformer prøver jeg at vedhæfte en fil. Den viser bl.a., at risikoen for personskade (egen) er nogenlunde det samme for 45`er og mc`er, men ca. 3 gange så høj for lille knallert. Alt dette vistnok med hensyn til kørte km og hvad ved jeg.

Venligst Erik.
risiko_i_trafikken_2007_2010-2.pdf
(1.31 MiB) Downloadet 690 gange
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af TOCA »

Eftersom flere fodgængere og bilister betragter cykelstien som en udvidelse af fortovet, og derfor uden videre vælter ud på den eller ind over, så vil jeg til en hver tid føle mig mere sikker ude på kørebanen, end inde på cykelstien, så længe min fart er over 15 km/t, med Hillerødmotorvejen som mulig undtagelse, da cykelstien langs med den, er helt afskåret fra bilerne, det meste af vejen mellem Utterslev mose og Værløse (hvorfor f****** har man ikke gjort det ved alle motorveje?).

Hvis man endeligt skulle gøre noget, burde man overlade cykelstierne til cyklisterne, og lade alle knallerter køre 50 - 60 km/t, ude på kørebanen, i byerne og måske tillade dem på cykelstierne udenfor bymæssig bebyggelse. Det ville, i min optik, højne færdselssikkerheden væsentligt, både fordi de hurtige 2-hjulede ville komme væk fra hvor de bliver overset, og udgør en fare for andre, og fordi det ville øge bilisternes opmærksomhed på, at det ikke er alle, der har 2 forlygter og 3- eller flere hjul.

Allerhelst så jeg, at man gjorde som i Sverige, hvor 16 årige må køre på 125 cc og i biler, der er begrænsede til 30/40 km/t, jeg tror på at det gør dem til bedre trafikanter, på sigt.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev:Eftersom flere fodgængere og bilister betragter cykelstien som en udvidelse af fortovet, og derfor uden videre vælter ud på den eller ind over, så vil jeg til en hver tid føle mig mere sikker ude på kørebanen, end inde på cykelstien, så længe min fart er over 15 km/t, med Hillerødmotorvejen som mulig undtagelse, da cykelstien langs med den, er helt afskåret fra bilerne, det meste af vejen mellem Utterslev mose og Værløse (hvorfor f****** har man ikke gjort det ved alle motorveje?).

Hvis man endeligt skulle gøre noget, burde man overlade cykelstierne til cyklisterne, og lade alle knallerter køre 50 - 60 km/t, ude på kørebanen, i byerne og måske tillade dem på cykelstierne udenfor bymæssig bebyggelse. Det ville, i min optik, højne færdselssikkerheden væsentligt, både fordi de hurtige 2-hjulede ville komme væk fra hvor de bliver overset, og udgør en fare for andre, og fordi det ville øge bilisternes opmærksomhed på, at det ikke er alle, der har 2 forlygter og 3- eller flere hjul.

Allerhelst så jeg, at man gjorde som i Sverige, hvor 16 årige må køre på 125 cc og i biler, der er begrænsede til 30/40 km/t, jeg tror på at det gør dem til bedre trafikanter, på sigt.
De danske politikere tør ikke lade 16 årige køre på 125cc, eller en såkaldt Epa-traktor, der max må køre 30 km/t Og det trods det, at Piaggio APE må køres af en 16 årig (25 km/t versionen).

http://kpwebben.se/Lasa/Allt-annat/Hamp ... a-traktior
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: EU45 på cykelsti

Ulæst indlæg af TOCA »

Det mærkelige er jo, at de må tage et traktorkørekort, og med det I lommen køre en 500 HK John Deere af de helt store :roll:
Besvar