Side 1 af 1

CPI Oliver City - Startproblemer når den er kold

: 24. juli 2010 18:13
af sisu
Hej Alle.
Håber på lidt hjælp :D
Jeg har en CPI oliver city, der er sat ny cyl. og stempel på, Men den starter MEGET dårligt :?
Den starter/kører perfekt når den er varm, der er da ingen problemer overhovedet.
Men så snart den har stået stille en times tid, så skal man kører med starteren længe inden den kommer i gang igen, den siger intet i starten, men så begynder den at "tøffe" lidt, så mer´og mer´ og til sidst går den så helt i gang.
Har sikret mig den får benzin, prøvet med et andet tændrør, der er meget kompression. Karburatoren er renset flere gange med kompressor.
Har efterfølgende fundet ud af at automatchokeren ikke får strøm. Skal man ikke kunne måle en spænding i stikket til chokeren, når man sætter tænding på? Hvor får den strømmen fra ?
Selvom det skulle jo først ha´ noget og sige når den bliver varm eller? Men der kører den perfekt. Underligt!
Er løbet lidt tør for ideer. håber på hjælp TAK!

Hilsen Sisu

Re: CPI Oliver City - Startproblemer når den er kold

: 24. juli 2010 20:44
af scootergrisen
Den automatisk choker får først strøm når motoren kører. Den får ikke strøm når tændingen er drejet til ON og motoren ikke kører.

Den automatisk choker skal hjælpe med start af kold motor de første cirka 5 minutter hvor der giver ekstra benzin.
I løbet af de første 5 minutter når du har startet motoren så lukker chokeren langsomt mere og mere så det kommer mindre og mindre benzin ind.

Så jeg vil anbefale dig at starte med at fejlsøge den choker.
Du kan starte med at tage den af når du ikke har kørt på scooteren i 1 time også sætte den direkte til batteriet i 3 minutter så skulle du gerne kunne mærke den bliver varm hvis du holder på det sorte plastik efter noget tid og du kan se at ventilen har bevæget sig ud efter noget tid. Brug eventuelt en lineal eller noget så du kan måle om den bevæger sig ud.
Læs mere om det her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker

Har du prøvet og dreje lidt på gashåndtaget mens du starter ?

Re: CPI Oliver City - Startproblemer når den er kold

: 24. juli 2010 22:47
af sisu
scootergrisen skrev:Den automatisk choker får først strøm når motoren kører. Den får ikke strøm når tændingen er drejet til ON og motoren ikke kører.
OK, det var jeg ikke klar over! tjekker det i morgen ;)
Den automatisk choker skal hjælpe med start af kold motor de første cirka 5 minutter hvor der giver ekstra benzin.
I løbet af de første 5 minutter når du har startet motoren så lukker chokeren langsomt mere og mere så det kommer mindre og mindre benzin ind.
Ja, det er jeg klar over. ;)
Så jeg vil anbefale dig at starte med at fejlsøge den choker.
Du kan starte med at tage den af når du ikke har kørt på scooteren i 1 time også sætte den direkte til batteriet i 3 minutter så skulle du gerne kunne mærke den bliver varm hvis du holder på det sorte plastik efter noget tid og du kan se at ventilen har bevæget sig ud efter noget tid. Brug eventuelt en lineal eller noget så du kan måle om den bevæger sig ud.
Læs mere om det her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker
ja, det prøver jeg i morgen!
Har du prøvet og dreje lidt på gashåndtaget mens du starter ?
Ja, så siger den slet ikke noget! (så er det ligesom det lyder som om den drukner) hvis du forstår hvad jeg mener? :D

Hilsen Sisu

Re: CPI Oliver City - Startproblemer når den er kold

: 25. juli 2010 02:09
af scootergrisen
Hvis du finder ud af at chokeren virker fint så prøv og check at indsugningsstudsen, karburatoren og luftfilteret sidder helt rigtigt sammen der hvor de mødes og stramt sådan at der ikke kan komme falsk luft ind.
Prøv og put en finger i luftfilterets åbning når du starter og se om det hjælper.

Det kunne også være fordi tomgangsskruen og luftskruen ikke står rigtigt så prøv derefter at drej på dem.
Inden du drejer på luftskruen så skru den stille og roligt i bund og skrev ned hvor mange omgange du drejede den... så kan du altid skrue den tilbage til hvor den stod før. Det kan for eksempel være den er drejet 1½ eller 2 omgange ud. Men du skal ikke skrue luftskruen hårdt i fordi den har et fint gevind.

Du kan også prøve og rense luftfilteret hvis de andre ting ikke hjælper.

Re: CPI Oliver City - Startproblemer når den er kold

: 25. juli 2010 11:53
af sisu
scootergrisen skrev:Hvis du finder ud af at chokeren virker fint så prøv og check at indsugningsstudsen, karburatoren og luftfilteret sidder helt rigtigt sammen der hvor de mødes og stramt sådan at der ikke kan komme falsk luft ind.
Prøv og put en finger i luftfilterets åbning når du starter og se om det hjælper.
Chokeren virker ikke, den bevæger sig ikke med strøm på!
Alt det andet er tjekket!
Det kunne også være fordi tomgangsskruen og luftskruen ikke står rigtigt så prøv derefter at drej på dem.
Inden du drejer på luftskruen så skru den stille og roligt i bund og skrev ned hvor mange omgange du drejede den... så kan du altid skrue den tilbage til hvor den stod før. Det kan for eksempel være den er drejet 1½ eller 2 omgange ud. Men du skal ikke skrue luftskruen hårdt i fordi den har et fint gevind.
Er ret sikker på det står som det skal, den kører perfekt når den er kommet i gang!
Du kan også prøve og rense luftfilteret hvis de andre ting ikke hjælper.
Er gjort!

Den lader heller ikke, spændingsregulatoren er skiftet uden held, og jeg kan måle omkring 1 ohm gennem statoren, så den burde vel virke? Har tjekket ledninger flere gange, målt igennem dem osv.
Er ved at blive vanvittig :crazy:

Re: CPI Oliver City - Startproblemer når den er kold

: 25. juli 2010 15:28
af sisu
Har fundet ud af den fik for meget luft under start. så det funker nu!
Men ang. ladeproblemer, har stator indflydelse på at chokeren får spænding? For det gør den stadig ikke!
Men kan måel ca. 1ohm gennem stator, forstår det ikke helt, har sat andet spændingregulator på uden nogen virkning. Iiiiihhhhhhh :twisted:

Re: CPI Oliver City - Startproblemer når den er kold

: 25. juli 2010 19:57
af scootergrisen
Ja jeg skulle mene at den automatiske choker får strøm fra statoren.

Jeg tror nok der er 2 spoler på statoren på en CPI Oliver City så derfor skal du måle 2 steder.
Hvis der er 2 ledninger fra statoren så mål på motorblokken (som er stelforbindelse) og den ene ledning.
Og mål så på den anden ledning og motorblokken.

Men 1 ohm lyder rigtigt.
På Kymco Agility skal man kunne måle 0,2-1,2 ohm på ladespolen og 0,1-1,0 ohm på lysspolen.

Hvis du har sat chokeren direkte til batteri i 3 minutter og den ikke har bevæget sig og den ikke er varm ja så er det nok chokeren der er defekt.
Men mindre dit batteri er helt fladt.

Men jeg syns ikke jeg har læst noget om ladeproblemer før din sidste besked.
Hvis dit batteri ikke bliver opladt så kan du undersøge det ved at måle på batteriet med et multimeter sat til volt jævnstrøm mens motoren er slukket.
Også starter motoren... så skulle du gerne se at spændingen stiger til 14-15 volt når motoren kører.
Når motoren har været slukket i et stykke tid og du ikke har brugt scooteren så skulle du gerne kunne måle omkring 12,8 volt men det kan godt svinge lidt men der omkring.

Re: CPI Oliver City - Startproblemer når den er kold

: 26. juli 2010 12:02
af sisu
Chokeren virker fint! men får ikke strøm når den er startet!

Den lader SLET ikke, har sat anden strømregulator på uden held, har bestilt en anden stator, får den i morgen, så må vi se :)
ellers mange tak for hjælpen.

Re: CPI Oliver City - Startproblemer når den er kold

: 2. august 2010 06:22
af scootergrisen
Har du fået sat den nyt stator på ?

Hvis den ikke lade batteriet når motoren køre så vil jeg mene det enten er statoren, spændingsregulatoren eller ledningerne/stik som ikke har forbindelse.
Der var engang hvor mig stik fra generatoren (altså statoren) var gået løst så mit batteri ikke blev opladt måske er det det som er sket ved din.
Check også sikringerne.