Side 1 af 3

kymco super 8 start ikke perfekt

: 15. juni 2010 14:04
af resderra
starter dårligere når den har været i brug, starter altid godt fra morgen men så skal trække lidt i gashåndtaget derefter selvom om men venter over en 1time !?. jeg justeret ventiler, tændrør.luftfilter, og blandings-skruen 2.5 ud og tomgang skruen. Når den er varm er der ingen problem, men den har scooteren tendens til at dreje med bagdækket, og hvis jeg sætter tomgang op så den starter bedre så kan den holde sig i tomgang, også efter at den har været brugt om morgen. Så ville det resultere i at men efter den er blevet varm drejer hjulet som en gal . Er det den automatiske choker ?

Re: kymco super 8 start ikke perfekt

: 15. juni 2010 22:21
af scootergrisen
Når du har kørt noget tid så prøv og tag hætten af den automatisk choker og mærk om den er varm.
Hvis den er varm så virker den formodentligt.

Den automatiske choker åbner så vidt jeg ved helt i løbet af 30 minutter. så umiddelbart tror jeg ikke det er den hvis det ikke er blevet bedre efter 1 time med motoren slukket.

Prøv og skrue blandingsskruen stille og roligt i bund også 1,5 omgang ud. Se om der er nogen forskel.
Prøv så 2,0 omgange ud og se om der er nogen forskel.
Ifølge servicemanualen skal blandingsskruen være skruet 1,5-2,5 omgange ud som grund indstilling.

Umiddelbart vil jeg anbefale at du renser karburatoren. Det kan være der sidder noget i tomgangsdysen eller luftdysen derind til så den ikke får nok benzin gennem tomgangsdysen når den automatisk choker er lukket.

Hvad har du indstillet ventilerne til ?
Tomgangen skal indstilles mens motoren er varm og her bør baghjulet ikke dreje rundt.

Re: kymco super 8 start ikke perfekt

: 21. juni 2010 23:39
af resderra
Har stillet ventilerne til o.o8 og tjekket tændrør. Har også prøvet at indstille vis den kommer over de 2.5 omgange ud kommer der røg og bagefter ild så...... Men den skal jo altid have noget ekstra på tomgangsskruen så hjulet kører rundt. Har også tjekker selve blandingsskruen, den er ok har taget den ud og started gik fint men hjulet drejede stadig. Men når men holdt fingeren for hulet gav scooteren op. Luftfiltered er faktisk rimelig beskidt med noget olie men har renset den nu med luft men stadig lidt sort (olie ?) på. Ny luftfilter ? og har nu puttet noget til at rense karburator med puttet i benzinen så håber det går. Desuden hvordan har din det ? og hvordan er du noget til det ? Min har altid været forkert, faktisk endnu ringere.

Re: kymco super 8 start ikke perfekt

: 22. juni 2010 15:14
af scootergrisen
Sidste jeg stillede ventiler stildt jeg indsugningen til 0,05 mm og udstødningen til 0,08 mm og det har virket fint.

Kommer der virkelig ild ud af udstødningen ? Vildt.
Jeg ville sætte den til 2 omgange ud også lade den sidde der for jeg tror ikke det er den der er problemet.

Syns du skal købe et nyt luftfilter det jo ikke spildt penge for på et eller andet tidspunkt skal du jo have et nyt alligevel.
Jeg gav cirka 400 kroner for mit :shock: hvilket jeg blev lidt overrasket over at det var så dyrt.

Nu du siger der er olie på luftfilteret så kom jeg itanke om at der er en gennemsigtig drænslange på luftfilteret som skal tømmes engang imellem :
Billede
Fjern proppen i enden også kommer der noget olie/vand/snask ud. Hav en beholder klar når det kommer ud eller noget køkkenrulle.
Selvom min drænslange ikke var fuld så er der alligevel kommet en smule olie ind til mit luftfilter også som så har ligget nede i bunden og blevet suget op af filteret.
Se eventuelt : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... filter.php
Desuden hvordan har din det ? og hvordan er du noget til det ? Min har altid været forkert, faktisk endnu ringere.
Min har det fint, der mangler bare en refleks bagpå det vist det største problem.
Men den har ikke altid haft det fint men eftersom jeg har rodet rimeligt meget med den så har jeg fundet ud af hvordan de forskellige dele fungere og nu virker den fint.

Hvor langt har den hørt ?
Hvor længe siden er det du har skiftet olie og hvad olie bruger du ?

Jeg tror sku det ville hjælpe med et nyt luftfilter så det ville jeg starte med hvis jeg var dig også tøm den drænslange og tør olien væk i luftfilterkassen så der ikke kommer noget på det nyt.

Re: kymco super 8 start ikke perfekt

: 12. juli 2010 11:45
af resderra
I dag har jeg prøvet med blandingsskruen og teomgangsskruen , og selvom jeg satte den ene skrue blandings og toomgangsskruen helt ud drejede hjulet stadig rundt.Er det ok ? og hvor mere jeg åbner for blandingsskruen des mere skal toomgangsskruen i bund. Jeg har indstillet mine ventiller begge på 0.08 , kunne det være derfor at hjulet altid drejer liggemeget hvordan men indstiller ?

Re: kymco super 8 start ikke perfekt

: 12. juli 2010 11:49
af resderra
Desuden kørt 12 000km, er det måske kobling der er blevet svag og skal skiftes ud ?

Re: kymco super 8 start ikke perfekt

: 12. juli 2010 15:06
af scootergrisen
Det er ikke meningen at baghjulet skal dreje rundt i tomgang.
Prøv at drej blandingsskruen forsigtigt i bund også 2,0 omgange ud og lad den står der jeg tror ikke det hjælper at dreje på den mere.
Altså hvis motoren er kold så får den ekstra benzin pga den automatiske choker hvilket godt kan få baghjulet til at dreje rundt men når motoren er varmet op... det tager højst 5 minutter så skal baghjulet ikke dreje rundt i tomgang.
Har du sørget for at varme motoren op før du begynder at justere på tomgangsskruen og blandingsskruen ?

Hvis du har varmet motoren op og skruet tomgangsskruen helt ud altså modsat urets retning også den stadig kører rundt på baghjulet så prøv og undersøg den automatiske choker : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker
Det kan være den automatisk choker ikke lukker efter nogle minutter som den skal også får motoren hele tiden for meget benzin hvilket så vil gøre at den kører for hurtigt i tomgang.

Jeg vil stadig anbefale 0,05 mm for indsugningsventilen og 0,08 mm for udstødningsventilen. Jeg ved ikke om det er det som gør det men juster dem igen så skal du ikke tænke på det mere... og du skal justere dem når motoren er helt kold.
Jeg har justeret mine til det og der har ikke været nogen problemer.

Det kunne måske også godt være noget med koblingen. Jeg tror hvis du skruer variatordækslet af og drejer på baghjulet så vil du kunne se koblingsklokken dreje rundt... men den skal ikke have fat i koblingen som er lige inden under koblingsklokken.

Drej ligesom i denne video : http://www.youtube.com/watch?v=ZOnGeRYRpCQ
Og se og lyt om du remskiverne drejer med eller du kan hører koblingsbelægningen som rammer på indersiden af koblingsklokken.
Der skal ikke være noget lyd fra koblingsklokken og remskiverne skal stå helt stille.

Hvis du har værktøjet til det kan du tage koblingsklokken af og undersøge det men umiddelbart tror jeg ikke det er koblingen.
Det kan da godt tænkes af koblingsbakkerne ikke kan komme helt ind hvis de er rustne og derfor giver koblingen ikke helt slip... Så kan du smører dem lidt når du har skildt den af hvis du gør det. Men brug kun lidt fedt og tør rensen af fordi de bliver slynget ud når koblingen drejer rundt.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ed_kobling

Har du købt nyt luftfilter ?
Ellers vil jeg anbefalde dig at gøre det for du skal alligevel bruge det på et tidspunkt.

Re: kymco super 8 start ikke perfekt

: 15. juli 2010 00:02
af resderra
Tømt drænslange. indstillet ventiller, renset karburator ( under topdækslet er dr en fjerede hvad er den til ? og den sorte plastik dut , som dr sidder en skrue mærk i. Skal den sidde fast i de jern hakker, eller skal det være løst? ) Chokeren blev målt fra kanten af 18mm, Tændte for scooteren i 5 min. Men blev igen målt til samme mål 18mm. Skal dr en ny choker til ? og ja scooter baghjul drejer stadig rundt på centralstødte, og kan ikke mærke forskel efter det jeg har gjort. Tror ikke på at det er luftfilteret , ja den er jo lidt olie farvet, men den er ikke snasket eller støvet men er i gang med at kikke efter noget billigt.

Re: kymco super 8 start ikke perfekt

: 15. juli 2010 00:39
af scootergrisen
Du skriver at du målte chokeren til 18 mm også tændte for scooteren og målte til 18 mm igen...

Når du skriver tændte hvad mener du så ? drejede du nøglen til ON og lad den stå eller startede du også motoren ?
Fordi du skal starte motoren og lade den står og køre i tomgang i 5 minutter.
Hvis du kun drejer nøglen til ON uden at starte motoren så før chokeren ikke strøm og derfor vil den ikke bevæge sig ud.

Du kan se i denne video hvor jeg har sat 12 volt jævnstrøm til choker stikket så bevæger den sig ud (viden køre 10 gange hurtigere end normalt) :
http://www.youtube.com/watch?v=RhVK-u-LyjA

Skru chokeren af og forbind den direkte til batteriet og hold den på. Så skulle du gerne kunne mærke at den bliver varm hvis du holder på det sorte og du kan se nålen og ventilen bevæger sig ud efter noget tid. De skulle gerne være helt ude iløbet af 5 minutter.

Jeg tror det lige meget hvordan man forbinder ledningerne men hvis den ene ledning er grøn så kan det da godt være den skal forbindes til den grønne ledning på batteri (altså minus som er stel). Men du kan jo prøve af bytte om på ledningerne hvis det ene ikke virker.

Hvis du ikke kan få den til at blive varm og nålen og ventilen ikke gør ud... og der vel og mærket er strøm på batteriet ja så må det være chokeren som der defekt.

Hvis chokeren virker når du forbinder den direkte til batteriet men ikke når den sidder i scooteren normalt så kunne det være stikket som ikke har god forbindelse.
Eller det kan være en modstand oppe foran på scooteren ved hornet som jeg mener bruges iforbindelse med chokeren.
Eller stikket på cdi boksen.

Du kan se forbindelserne til chokeren her på el diagrammet : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... iagram.pdf


Fjederen under topdækslet på karburatoren er til for at presse nålen ned igen når man giver slip på gashåndtaget så den ikke bliver ved med at være oppe... tror jeg.

Jeg ved ikke hvad det er for en sort plastik dut med skrue mærke du snakker om men du kan se min nye video hvor jeg skiller min karburator helt ad :
http://www.youtube.com/watch?v=YnzzUOcXqLY

Re: kymco super 8 start ikke perfekt

: 15. juli 2010 14:54
af resderra
Ok er rimelig sikker at det er noget med chokker nu . Fordi jeg har gjort det med batteriet nu og det gik som det skulle , men jeg satte ikke strøm via stikket til chokeren men selve ledningen. Så bagefter satte jeg det hele på igen kørte på scooteren i ti minutter, tog chokeren af igen og den var ikke engang varmt der var ikke sket noget . tror jeg tager en snak med forhandleren . Da han også har skiftet lyskontrol boks ( på garanti) og de plastik ting med knapper hvor spejle sad på . Begge gange har jeg måtte gå derover flere gange, da de havde tilsluttet forkert , Men jeg stadig garanti så jeg går over snakke om det med ham. jeg har desuden ikke nogen tillid, til mig selv da det handler om el.