Det fordæk kan rende mig!

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Det fordæk kan rende mig!

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Jeg giver op. Det er slut! Det er før lykkedes at skifte bagdæk, men detteher møgdæk ka man jo ikke pumpe op. har prøvet med fodpumpe, trykluft på tanken, tricket med at spænde reb om, og sågar at sprøjte startspray i det og prøve at tænde det. Det vil ikke på. mellemrummet er stort og dækket er sejt som stål. Og så i denne varme og stå med det skidt! Hvad har egentlig dæk-manden som jeg ikke har? Hvordan faen gør en proff. dækmand?
Grej 035.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Det fordæk kan rende mig!

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det problemer har jeg også haft nogen gange.

Den lette løsning er at du køre et sted hen hvor de har en kompressor. Som et værksted af en slags også spørger hvor meget de skal have for det.
Jeg gjorde det ved et bilværksted. Det tager kun 1 minut.

Jeg har også prøvet de bærbare kompressorer de har på tankstationer men det duede ikke der er ikke tryk nok på. Kan måske også være fordi jeg havde ventilen i da jeg prøvede.
Du skal skrue ventilen ud fordi ellers kan luften ikke komme så hurtigt ind. Selvom jeg har gjort det med ventilen i men det bedre hvis du skruer den ud.

Du kan også bruge lightergas også antændt det men det har jeg ikke prøvet endnu.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Det fordæk kan rende mig!

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev:..Du skal skrue ventilen ud fordi ellers kan luften ikke komme så hurtigt ind.
Ah, for søren. Jeg anede ikke der kunne skrues noget ud af en ventil? Jeg troede man kun skiftede hele ventilen med metalstykke, hætte og gummi-dut. Den havde jeg lige misset, og det er endda beskrevet på siden, fandt jeg lige.
Men ok, fuld knald på luften så dækket siger pop. Det må lige prøves.
billed2315.jpg
billed2315.jpg (45.98 KiB) Vist 7980 gange
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Det fordæk kan rende mig!

Ulæst indlæg af Baddi »

Og ellers hvis du kører ned på tanken, så kør derom hvor lastbilerne tanker, deres dækpumpe/kompressor er noget der rykker, så ud med ventilen og brug lastbilernes luft-ting så er den ude ved kanten på ingen tid. :mrgreen:
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Det fordæk kan rende mig!

Ulæst indlæg af Fut »

Baddi skrev:Og ellers hvis du kører ned på tanken, så kør derom hvor lastbilerne tanker, deres dækpumpe/kompressor er noget der rykker, så ud med ventilen og brug lastbilernes luft-ting så er den ude ved kanten på ingen tid. :mrgreen:

Vær lige lidt forsigtig hvis du bruger det. Lastbiler kører med 8-9 bar i dækkene og det holder et scooterdæk ikke til. Hvis dækket har ligget længe hos forhandleren kan det være meget sammenpresset så det kræver meget tålmodighed og man er sommetider nød til at luske dækket rundt på fælgen for at finde et sted hvor dæk og fælg ligesom passer ud for hinanden.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Det fordæk kan rende mig!

Ulæst indlæg af Baddi »

Fut skrev:
Baddi skrev:Og ellers hvis du kører ned på tanken, så kør derom hvor lastbilerne tanker, deres dækpumpe/kompressor er noget der rykker, så ud med ventilen og brug lastbilernes luft-ting så er den ude ved kanten på ingen tid. :mrgreen:

Vær lige lidt forsigtig hvis du bruger det. Lastbiler kører med 8-9 bar i dækkene og det holder et scooterdæk ikke til. Hvis dækket har ligget længe hos forhandleren kan det være meget sammenpresset så det kræver meget tålmodighed og man er sommetider nød til at luske dækket rundt på fælgen for at finde et sted hvor dæk og fælg ligesom passer ud for hinanden.
Tja, det var et trick jeg fik af min kammerat der er i lære som automekaniker. Det med at dækket skal have et ordenligt røvspark for at komme ud til kanten af fælgen hvor det slutter tæt og man kan pumpe det op på den normale måde. ;)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Det fordæk kan rende mig!

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Så lykkedes det endelig at få dækket ordenlig på! men det var T-Hansen der gjorde det for 100.- :oops:
Alle de gode tricks prøvede jeg, og det ville bare ikke det skidt. Selv nede hos MSP måtte han melde pas efter 5 minutters blæsen og pusten, og han sagde "Det er et meget stift dæk.." T-Hansen ordnede det i dag på 3 minutter. :clap:
Trist at måtte indrømme at man altså ikke kan/orker alting selv.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Det fordæk kan rende mig!

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der kan være stor forskel på hvor let/svært det er også med cykeldæk om det er et tynd blødt dæk eller sådan et tykt stift dæk.
De tynde komme lettere på men tilgengæld er de tykke gerne dem som ikke punkter så let.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Det fordæk kan rende mig!

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det fordæk kan iøvrigt stadig rende mig, for lortet var jo ikke rundt! Det har 2 "buler" der tydeligt kan mærkes under kørslen, og jeg er bange for at vores hård-hændet behandling af dækket under monteringen har skadet selve dæk-kassen :weeping: Anyway er det uholdbart og kom i tanke om historien med gutten og vinkelsliberen der afrettede skæve autodæk!? Det måtte prøves. Jeg klodsede forhjulet op i begge sider, satte sliberen i en tung skruestik, og vinklede den nogleunde ind efter dækket.
IMG_9788.JPG
Bulerne viste sig hurtigt da sliberen kom i gang, og slibehovedet var lige bredt nok til at dække en bane ad gangen. Da toppene var slebet væk og "slibesporet" nåede ca halv-vejs rundt, så det ud til at løbe jævnt igen. Der er ca røget 1- 1,5 mm på de højeste punkter, og der kunne godt slibes lidt mere for at "nå hele vejen rundt". Men bare det at bulerne blev jævnet ud på en halv omgang hjalp gevaldigt, og fornemmelsen af brosten er forsvundet :thumbup:
IMG_9799.JPG
Der er jo røget noget slidbane, men jeg slap sgu for at skulle rode mere med det skidt!
Det fordæk har iøvrigt været det mest latterlige projekt meget længe, og næste gang bliver det T-Hansen-manden, der for 100 kr, vil få æren og Ansvaret for at montere det møg.

Nåm, alt i alt blev historien testet, og hjulet drejer rundt igen :thumbup:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Det fordæk kan rende mig!

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der hvor dæk og fælg mødes er der en smal gummikant på dækket 1-2mm fra fælgen.
Har du kigget at den gummikant har samme afstand til fælgen hele vejen rundt ?
dek.jpg
dek.jpg (31.96 KiB) Vist 7884 gange
Besvar