Side 1 af 1

Sprød gas-response på CV-karburatoren.

: 9. april 2013 18:04
af Kymconørden
Stødte tilfældigt på denne historie: Ported throttle slide on a CV Carb :shock:

http://www.indiancarsbikes.in/automotiv ... carb-9399/

Og den må jeg simpelthen lige dele med jer!! :crazy:
For det MÅ da være verdens nemmeste "opstramning" af den ellers, bløde og gummi-agtige speeder-response, CVen har med dens vacuum-styret spjæld. Nå, men...

Jeg LØB ud i skuret, ( i går aftes!) skruede spjældet af "reservedels-kymcoen" og borede hullet op fra de 1,5mm standard, til 2,0mm og monterede det.
Spjæld 002.jpg

Allerede på støttefoden, mærkede jeg forskellen. Det føltes mest som om gas-kablet nu havde fået fat i selve spjældet, og det var mig der styrede gas-nålen direkte. Ved mindste nøk med gassen, svarede motoren hurtigere end normalt :wtf:
Ude på vejen var fonemmelsen den samme. Friskere response fra motoren, på hvad gas-håndtaget fortog sig.
Den var nu istand til at lave små hurtige "mellem-gasninger" som ægte motorcykler kan med små nøk på gassen. :yikes:
Specielt motorens evne til at falde i omdrejninger efter et gas-nøk, var markant hurtigere.

Motorens effekt er jo den samme som før, men pludselig at kunne styre denne effekt meget hurtigere og mere præcist, var godt nok et løft af oplevelsen, og kan da varmt anbefales. Fjern "elastikken" på dit gas-kabel, og få kontakt med din motor for 0,0 kroner. Jeg skal aldrig køre med 1,5mm port igen, slut med "gummi-håndtag" på Kymcoen :thumbup:


Lidt info: Det viste sig at CVen faktisk er opfundet for netop at Dæmpe udsvingene fra gas-håndtaget, til selve gas-nålen.
Simpelthen for at gøre kørsel med motoren mere behagelig og glidende, og undgå "kvælning" og ryk ved kraftig gas. På CV er det derfor motorens eget vacuum, der styrer "nålen". Når vacuumet øges, suges der luft ud af vacuum-huset, og spjældet løftes. Hastigheden på løftet, er begrænset af, hvor hurtigt luften kan passere Vacuum-porten i bunden af spjældet. Øges denne "port" går det hurtigere, og responsen øges. Når spjældet skal lukke igen, forgår det også hurtigere med større "port". Så det eneste man ændrer på er, tiden det tar spjældet at "fatte" hvad gas-håndtaget gør.
Fin teknik på lovligt-begrænsede scootere, der strammer responsen gevaldigt.

På engelsk kalder de oplevelsen af denne simple tuning for: Crisp Punch. Siger nærmest det hele..

Re: Sprød gas-response på CV-karburatoren.

: 9. april 2013 23:11
af scootergrisen
Det vil jeg prøve fordi min er ret sløv i optrækket også nogen gange når man kommer ned i fart så når man giver gas så kommer man endnu mere ned i fart som om man bremser. Det kunne være at det ville hjælpe på det.

Re: Sprød gas-response på CV-karburatoren.

: 10. april 2013 02:56
af Kymconørden
scootergrisen skrev:når man kommer ned i fart så når man giver gas så kommer man endnu mere ned i fart
Det har jeg også haft, at den lissom dør helt i et sekund inden den så "vågner" igen, selv om der er gas på?
Kunne lyde som et "Mager-problem" lige når gas-sjældet åbner, og der stadig er sug (omdrejninger)i motoren. Du har nok fast hoved på din gas-nål, men prøv at klippe et par små skiver af pap/karton, og løft nålen ca 0,5mm. Det kunne hjælpe på din "gas-tøven", og vil højst sandsynligt kunne mærkes på optrækket. En lille fedme af blandings-skruen kan også hjælpe lidt på tøvningen.