Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
- MSJ1982
- 8. Rang
- Indlæg: 297
- Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
- Køretøjer: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering) - Geografisk sted: Lolland
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Den måler 14.5 mm
En anden jeg har måler under 14, tror den er fra Sprinten.
Er der ikke en der kan prøve at måle deres, for så vil jeg prøve at se om jeg har en der er længere, eller vel købe en,
for jeg har et problem med at holde omdrejninger når jeg kommer om i fart...
Den skal godt nok igennem, den helt store tur snart, men havde tænkt at starte derinde, da jeg skal have renset stator osv.
En anden jeg har måler under 14, tror den er fra Sprinten.
Er der ikke en der kan prøve at måle deres, for så vil jeg prøve at se om jeg har en der er længere, eller vel købe en,
for jeg har et problem med at holde omdrejninger når jeg kommer om i fart...
Den skal godt nok igennem, den helt store tur snart, men havde tænkt at starte derinde, da jeg skal have renset stator osv.
Senest rettet af MSJ1982 24. januar 2014 10:21, rettet i alt 1 gang.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
ja, så må den ha en tand tilscootergrisen skrev:Nu må jeg prøve og flytte den lidt mere..
Men spøjst hvis der slet ikke er forskel med pickuppen flyttet 2-3mm. Om ikke andet en forringelse af effekten og lyden.
Måske det slet ikke har den store effekt på en motor der ellers ikke er "pillet" ved? Den må en tur helt til højre, og se hvad der så sker
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
I så fald fylder den omkring 15 grader.MSJ1982 skrev:Den måler 14.5 mm
<snip>
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Ja det skulle jeg mene, eller man kan sige Gnisten gør, for det er mere den det handler om. Om det er gamle platiner eller magnetisk pulsen bliver givet, så skal gnisten antænde blandingen i cylinderen når krumtappen mangler at dreje 13 grader for at få stemplet helt i top og opnå fuld kompression. Og på det tidspunkt står "F"-mærket ud for markeringen på blokken.Baddi skrev: Ligger signalet fra pickuppen mekanisk 13 grader før TDC?
Så når min Agility kører i tomgang, vil der mangle 13 graders rotation på krumtappen før stemplet når TDC, idet gnisten tænder. Herefter er det så cdien der flytter tændings-tidspunktet som omdrejningerne stiger, og det skulle så være op til 28 graders krumtaps-rotation, før top, med en standard cdi.
Om selve signalet fra pickuppen ligger 13 grader før TDC kan jeg skisme ikke lige lure, da den åbenbart både udsender en positiv og negativ puls hver gang magneten passerer den. Men i sidste ende bliver de pulser til en gnist i cylinderen 13 graders rotation BTDC.
Så et er pickuppen, magneten og cdiens interne timing af pulser, noget andet er selveste Tændings-tidspunktet, gnisten, og det skulle være de 13 grader.
De der pickup-pulser står der om her: http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ending.php
- MSJ1982
- 8. Rang
- Indlæg: 297
- Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
- Køretøjer: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering) - Geografisk sted: Lolland
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Er det godt eller skidt?Baddi skrev:
I så fald fylder den omkring 15 grader.
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Det gør vel ikke så meget, det var mere en konstatering til hvis der er nogen der ved noget specielt om tændings tuning der kan fortælle noget.MSJ1982 skrev:Er det godt eller skidt?Baddi skrev:
I så fald fylder den omkring 15 grader.
Men lige umiddelbart har jeg hverken uddannelsen eller erfaringen til at bedømme det.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Holy, man ku osse bare gå hele vejen
Stødte lige på denne udgave af en Pickup-trim-løsning. Sikkert en maskinarbejder der har gået og hygget sig, ser godt nok lækkert ud.
Stødte lige på denne udgave af en Pickup-trim-løsning. Sikkert en maskinarbejder der har gået og hygget sig, ser godt nok lækkert ud.
- zzzzleepy
- 9. Rang
- Indlæg: 382
- Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
- Køretøjer: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Gad vide om dette ku hjælpe på min Agilitys manglede evne til at "hill climb"
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Øv, så er der sgu ikke mere plads og pickuppen kan ikke komme længere. Med det nye 72cc kit prøvede jeg på ny at justere lidt frem og tilbage, og motoren er uden tvivl stærkere og mere omdrejnings-villig med denne indstilling. Den er nu rykket ca 3mm fra standard. For at kunne teste en endnu mere fremskudt tænding, må en forskudt not snart komme på tale, der flytter lidt på hele svinghjulet i stedet for. For tænk nu hvis den bare vil ha mere
Med en lille "pil" og nogle markeringer kan jeg holde styr på hvor meget den flyttes, og hvor den sad sidst.
Det virker faktisk lidt som en "volume-knap" hvor man kan skrue op og ned for motorens lyst til at trække.
Med en lille "pil" og nogle markeringer kan jeg holde styr på hvor meget den flyttes, og hvor den sad sidst.
Det virker faktisk lidt som en "volume-knap" hvor man kan skrue op og ned for motorens lyst til at trække.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Ja måske. I og med du vist osse kører med større dyse og har pillet lidt, er motoren jo ikke standard mere.zzzzleepy skrev:Gad vide om dette ku hjælpe på min Agilitys manglede evne til at "hill climb"
Men det er tændingen stadig..