Side 2 af 4

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

: 14. juni 2016 08:12
af Supercharger
Det har jeg prøvet, sidder desværre for godt fast.

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

: 29. juni 2016 00:35
af GYS
Har du et diagram til den? Så vidt jeg kan se på nettet, så anvender Adly en almindelig spændingsregulator, af samme type som bruges til PGO mv. og det er (teoretisk) præcist den samme, som de sælger hos T-Hansen til 99 kr. Forbindelserne er næsten standard. Dog ikke helt. Dels er nogle fuldbølge ensrettere. Og andre vil bare være anderledes.

Sådan ser diagrammet ud til en halvbølge ensretter (kinesisk kopi af den originale honda diagram):

Billede

På scooterens diagram vil du se at de 4 ben er sat til henholdsvis + og - på batteriet (gennem sikring) og de to AC indgange er sat til henholdsvis en høj spænding fra generatoren (til opladning af batteriet) og en lavere spænding til lys.

Spændingsregulatoren er en halvbølge type, og ensretter kun den ene halvbølge.

Kredsløbet der oplader batteriet, er det i venstre side, som er forbundet til + og AC high. Kredsløbet i højre side, har intet med opladning af batteriet at gøre - dets funktion er at reducere spændingen til lyset, så pæren ikke springer.


Selvom spændingsregulatorerne burde være ens er det langtfra sikkert. Mit batteri er lige gået i min nye knallert - det gav nogle "bum's" og jeg troede styrthjelmen var blevet ramt af sten. Dette skyldes sandsynligvis overopladning. Den gamle jeg havde af samme type, blev det første batteri ødelagt på. Det næste blev bare dårligt.

Jeg har i dag målt på spændingsregulatorerne på mine knallerter. De er begge ens i begge knallerter. Kredsløbet i venstre side, der skulle oplade batteriet, ser ud til at ikke fungere - batteriet oplades til en meget høj spænding (ca. 50V !), og opladningen slår ikke fra! Jeg vil bestille den fra T-Hansen, og se om den er bedre. Tilsyneladende er det en fejl fra starten af, da den er ens i begge knallerter - også den helt nye knallert. Så spændingsregulatorerne er åbenbart lavet til at "koge" batteriet, på begge mine kinesiske knallerter. Jeg ved ikke, om T-hansens er bedre, men det får vi at se, når jeg får fat på en jeg kan måle på.

Der behøver således ikke at være nogen galt med din oprindelige ensretter - den kan være lavet fra fabrikken til at ødelægge batteriet, så de får solgt flere batterier...

Kredsløbet i højre side, der begrænser spændingen til lyset, virker i mine to ensrettere. Jeg prøvede at tage AC ledningen fra, som går til kredsløbet - med resultatet at forlyset sprang øjeblikkeligt! Så det er et fint bevis for, at det dur.


Diagrammet ovenfor viser også, at det oprindelige Honda kredsløb har en svaghed: Det regulerer spændingen, og trækker dermed strøm fra HV ledningen, så snart der kommer spænding på. Dette er en ulempe, da det gør svært at starte en knallert med kick-starteren. Havde de placeret en stor lyt over zeneren (zeneren bestemmer, hvor stor spændingen over batteriet højst må blive), så havde lytten medført, at spændingen i starten havde været mindre, og den derfor ikke vil oplade. Derved vil knallerten nemmere starte med både kick-starter og start motor, da belastningen til opladning var blevet forsinket. Det betyder dog ikke noget, hvis batteriet er fuldt opladt, da spændingen på batteriet så er høj nok, til at der ikke lades på batteriet. Jeg ved ikke, om nogle af de spændingsregulatorer som er på markedet har "rettet" hondas fejl, så opladningen først sker, efter et antal svingninger fra generatoren. Hvis Honda havde været kvalitet, så havde de brugt de komponenter der skulle til.

Der er ingen tvivl om, at spændingsregulatorer kan være af forskellig kvalitet - men oftest er der ikke kvalitetsforskel, og spændingsregulatorerne koster bare mere. Den eneste måde at finde forskellen på, er enten ved at skille den ad, eller måle om den er i orden.

Kort beskrivelse af diagrammet: Opladningen sker med en SCR (styret ensretter). Dens styrespænding (gate) styres af en zener, således den slår fra, når batterispændingen er over den spænding som zeneren er på. Er spændingen på batteriet for høj, kan gate ikke trækkes høj i forhold til katoden (batterispændingen), og dermed vil SCR'en ikke begynde at lede. En SCR leder i gennemgangsretningen, når gate er plus ca. 1V i forhold til katoden. Zeneren begrænser hvor stor gate spændingen kan blive.

Det andet kredsløb måler gennemsnits AC spændingen på AC low. Her bestemmes middelværdien af den ensrettede spænding med C1. Hvis denne er over zenerens spænding, så leder transistoren Q1 og medfører SCR'en leder, og kortslutter den ene halvbølge, og dermed reducerer effekten til det halve. Det er den negative halvbølge som kortsluttes - hvilket er meget fornuftigt, da den positive oplader batteriet.

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

: 30. juni 2016 13:56
af GYS
Jeg har nu fået en PGO/Big-max regulator fra T-Hansen, og har målt på den. Ligesom min oprindelige bliver den ved at oplade, trods spændingen er langt over 16V. Spændingen kommer nemt op på 25V. Så umiddelbart ser ud til, at de billige regulatorer ikke slår fra, og måske endda ikke er lavet til at slå fra.

Min måleopstilling er dog ikke god nok til, at jeg kan se hvor stor den pågældende ladestrøm er - det eneste jeg kan se, er at den er over ca. 10mA, da det er den strøm jeg trækker i måleopstillingen. Hvis det var lavet som på diagrammet, så må den ikke levere strøm, når spændingen er over ca. 16V.

Når jeg får tid, vil jeg overveje at lave en bedre måleopstilling hvor jeg også kan måle strømmen der går, når spændingen når en fast spænding.

Umiddelbart ser dog ud til, at de billige laderegulatorer ikke regulerer ladespændingen. Reguleringen ligger alene i, at de regulerer spændingen på AC vindingen til lyset. Og der tages ingen hensyn til batterispændingen.

Overvejer også, om jeg skal forsøge at måle på nogle dyrere laderegulatorer. Men, så begynder det jo at blive en dyr hobby...

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

: 2. juli 2016 16:31
af GYS
Så fik jeg testet den næste regulator: Giantco Sprint spændingsregulator fra T-Hansen, til 399 kr! DEN VIRKER!

Jeg blev faktisk lidt overrasket. Det er den 4. regulator jeg forsøger med. Først de to originale kinesiske - begge oplader til ca. 100 V. Så T-Hansens til HOT 50. Præcist det samme. Begyndte at tvivle på min måleopstilling. Så blev Giantco Sprint regulatoren sat på. Den dur. Den oplader til 14.5V og så stopper den. Ingen overopladning fra den.

Konklusion: Mange scootere er født med en spændingsregulator der overlader batteriet, og som ikke indeholder et kredsløb der stopper opladningen. Det gælder også T-Hansens billige spændingsregulator til HOT50 mv.

Så har du købt en billig HOT50 regulator hos T-Hansen, og er batteriet herefter gået - så er det bare at komme i gang med sagsøgningen.

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

: 3. juli 2016 15:11
af GYS
Her er en forsøgsopstilling til at måle overopladningen:

Kode: Vælg alt

                                 ┌───────────────────┬───────┬─────┐
                                 │                   │       │     │
                             ┌───│───────────────┐   │       │     │
                             │   │               │   │       │     │
                             │ PLUS       AC-LYS │   │       │     │ ┌───────────────┐
                             │ RØD        GUL    │   │       │     └─┤+ ┌─┐┌─┐┌─┐┌─┐ │
                             │                   │ ┌─┴─┐     │ +     │  ├─┤├─┤├─┤├─┤ │
                             │ AC-lade    MINUS  │ │   │   ┌─┴─┐     │  └─┘└─┘└─┘└─┘ │
                             │ HVID       SORT   │ │10K│   └───┘   ┌─┤-    V O L T   │
                             │   │           │   │ │   │   █████   │ └───────────────┘
      ┌──────────┐           └───│───────────│───┘ └─┬─┘     │ -   │    Ladespænding
      │          │               │   TEST    │       │ 2200µF│     │
      │ 24V AC   │   ┌───────┐   │  SOKKEL   │       │  63V  │     │
   ───┤ adaptor  ├───┤560 ohm├───┘           │       │       │     │
230VAC│ 200mA    │   └───────┘ 1W            │       │       │     │
   ───┤          ├───────────────────────────┴───────┴───────┴─────┘
      │ RS       │
      │ 730-0177 │
      └──────────┘
Jeg brugte AC generatoren på knallerten i stedet for adapteren. Men, det er mere sikkert med en adapter, da den ikke giver for høj spænding. Den fra RS giver kun 24VAC og 200mA og er derfor mere sikker at bruge. Ved målingen er strømmen kun ca. 10 mA. Komponenterne er ikke kritiske. Lytten skal gerne være ret stor, og den skal være mindst på 63V ved en 24VAC strømforsyning. Modstanden på 560 ohm begrænser oplade strømmen, så lytten ikke oplades i et "huk", og modstanden på 10Kohm giver lidt en smule afladetrøm på ca. 1.5mA.

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

: 3. juli 2016 15:57
af scootergrisen
Det var ellers en fin opstilling hvordan har du lavet den?

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

: 3. juli 2016 16:40
af GYS
Jeg har sat den sammen med samlemuffer. Der er jo ikke så mange komponenter.

Har sat en modstand på 10K over, og det viste sig, at min modstand var på 560 ohm. Så nu er diagrammet ændret, til som det er sat sammen. Modstanden på 10K giver en lille strøm på 1.5mA. Min "dyre" spændingsregulator fra T-hansen viser 14.46V, når jeg giver fuld gas. De andre når nemt 40-50V. Med en anden lyt, der tålte højere spænding, kom den op på ca. 100V.

Jeg har brugt Q-Edit i en gammel version til at tegne diagrammet med, og sat den ind med cut/paste. Q-Edit, er en ældgammel MSDOS editor, der i MS-DOS dagene var meget populær. Den findes i en windows udgave, hvor det gamle dos tegnsæt stadigt bruges, og der kan tegnes med DOS karaktererne.

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

: 8. august 2016 08:24
af Supercharger
Hej Alle.

Så fik jeg tid til at komme videre med Adly'ens strømproblem.
Købte et aftrækker sæt (den som jeg købte før med internetbutikkens anbefaling og forsikringer om den paaser til Adly.) Den korrekte mål er 24mm ;)
Well. fik afmonteret statoren og den ser fint ud og ingen tegn på overophedning eller skader af nogen art. Målte viklingerne igennem og værdierne ser fine ud.

Så fejlen må ligge i den defekte regulator. (den jeg købte hos KGI har også været defekt fra fabrikken af). :cry:
Må prøve at få regulatoren byttet hos KGI.
Vedlægger en stribe billeder :)

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

: 10. august 2016 20:18
af GYS
Du kan prøve den til Giantco Sprint hos T-Hansen. Det er den jeg har målt fungerer korrekt.
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-12 ... 1251148038
Den er ikke ligefrem billig - men den slår fra ved 14.5V og overlader ikke batteriet.


Et dårligt batteri, kan også medføre overopladning - regulatoren tjekker på batterispændingen, når den er lavest. Det vil sige, at hvis batteriets spænding dykker til under 14.5V så oplader den - også selvom dykket er i kort tid. Sættes så et voltmeter over, så vil den kunne vise større spænding. Et godt batteri, vil holde spændingen på 14.5V så den er næsten ens (ikke har dyk/spidser), og så burde den ikke komme over 14.5V.

Jeg tror heller ikke, at du skal finde problemet på generatoren. Hvis den kan oplade batteriet - og overoplade den - så må man da vist sige den fungere bedre end rigeligt! Hvis det er et nyt og godt batteri, er det mest sandsynligt, at det er spændingsregulatoren der (stadigt) fejler!

Re: Spændingsregulator spørgsmål.

: 11. august 2016 08:18
af Supercharger
Hej GYS.
Batteriet er helt nyt og er blevet kogt tør. (er efterfyldt med destilleret vand) Tror at problemet også har plaget den tidligere ejer. Han nævnte at den havde tendens til at ødelægge batterier.
Har også repareret omdrejnings-tælleren, da dens transistor som regulerer output til drejespolen, var afbrudt. (lavspændings transistor) satte et anden transistor som tåler 80V. siden har den fungeret.
Men mystiske fejl. før nu hvor alle brikker falder på plads. :)
Har sendt et PB til dig hvor jeg efterlyser hvilke ben på Gianco regulatoren man skal forbinde til. (plus, minus, AC lav og AC Høj)