Har du et diagram til den? Så vidt jeg kan se på nettet, så anvender Adly en almindelig spændingsregulator, af samme type som bruges til PGO mv. og det er (teoretisk) præcist den samme, som de sælger hos T-Hansen til 99 kr. Forbindelserne er næsten standard. Dog ikke helt. Dels er nogle fuldbølge ensrettere. Og andre vil bare være anderledes.
Sådan ser diagrammet ud til en halvbølge ensretter (kinesisk kopi af den originale honda diagram):
På scooterens diagram vil du se at de 4 ben er sat til henholdsvis + og - på batteriet (gennem sikring) og de to AC indgange er sat til henholdsvis en høj spænding fra generatoren (til opladning af batteriet) og en lavere spænding til lys.
Spændingsregulatoren er en halvbølge type, og ensretter kun den ene halvbølge.
Kredsløbet der oplader batteriet, er det i venstre side, som er forbundet til + og AC high. Kredsløbet i højre side, har intet med opladning af batteriet at gøre - dets funktion er at reducere spændingen til lyset, så pæren ikke springer.
Selvom spændingsregulatorerne burde være ens er det langtfra sikkert. Mit batteri er lige gået i min nye knallert - det gav nogle "bum's" og jeg troede styrthjelmen var blevet ramt af sten. Dette skyldes sandsynligvis overopladning. Den gamle jeg havde af samme type, blev det første batteri ødelagt på. Det næste blev bare dårligt.
Jeg har i dag målt på spændingsregulatorerne på mine knallerter. De er begge ens i begge knallerter. Kredsløbet i venstre side, der skulle oplade batteriet, ser ud til at ikke fungere - batteriet oplades til en meget høj spænding (ca. 50V !), og opladningen slår ikke fra! Jeg vil bestille den fra T-Hansen, og se om den er bedre. Tilsyneladende er det en fejl fra starten af, da den er ens i begge knallerter - også den helt nye knallert. Så spændingsregulatorerne er åbenbart lavet til at "koge" batteriet, på begge mine kinesiske knallerter. Jeg ved ikke, om T-hansens er bedre, men det får vi at se, når jeg får fat på en jeg kan måle på.
Der behøver således ikke at være nogen galt med din oprindelige ensretter - den kan være lavet fra fabrikken til at ødelægge batteriet, så de får solgt flere batterier...
Kredsløbet i højre side, der begrænser spændingen til lyset, virker i mine to ensrettere. Jeg prøvede at tage AC ledningen fra, som går til kredsløbet - med resultatet at forlyset sprang øjeblikkeligt! Så det er et fint bevis for, at det dur.
Diagrammet ovenfor viser også, at det oprindelige Honda kredsløb har en svaghed: Det regulerer spændingen, og trækker dermed strøm fra HV ledningen, så snart der kommer spænding på. Dette er en ulempe, da det gør svært at starte en knallert med kick-starteren. Havde de placeret en stor lyt over zeneren (zeneren bestemmer, hvor stor spændingen over batteriet højst må blive), så havde lytten medført, at spændingen i starten havde været mindre, og den derfor ikke vil oplade. Derved vil knallerten nemmere starte med både kick-starter og start motor, da belastningen til opladning var blevet forsinket. Det betyder dog ikke noget, hvis batteriet er fuldt opladt, da spændingen på batteriet så er høj nok, til at der ikke lades på batteriet. Jeg ved ikke, om nogle af de spændingsregulatorer som er på markedet har "rettet" hondas fejl, så opladningen først sker, efter et antal svingninger fra generatoren. Hvis Honda havde været kvalitet, så havde de brugt de komponenter der skulle til.
Der er ingen tvivl om, at spændingsregulatorer kan være af forskellig kvalitet - men oftest er der ikke kvalitetsforskel, og spændingsregulatorerne koster bare mere. Den eneste måde at finde forskellen på, er enten ved at skille den ad, eller måle om den er i orden.
Kort beskrivelse af diagrammet: Opladningen sker med en SCR (styret ensretter). Dens styrespænding (gate) styres af en zener, således den slår fra, når batterispændingen er over den spænding som zeneren er på. Er spændingen på batteriet for høj, kan gate ikke trækkes høj i forhold til katoden (batterispændingen), og dermed vil SCR'en ikke begynde at lede. En SCR leder i gennemgangsretningen, når gate er plus ca. 1V i forhold til katoden. Zeneren begrænser hvor stor gate spændingen kan blive.
Det andet kredsløb måler gennemsnits AC spændingen på AC low. Her bestemmes middelværdien af den ensrettede spænding med C1. Hvis denne er over zenerens spænding, så leder transistoren Q1 og medfører SCR'en leder, og kortslutter den ene halvbølge, og dermed reducerer effekten til det halve. Det er den negative halvbølge som kortsluttes - hvilket er meget fornuftigt, da den positive oplader batteriet.