lys på kymco

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
tommylarsen
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. april 2013 22:01

lys på kymco

Ulæst indlæg af tommylarsen »

hej.

har det problem med min (Konens) kymco super 8 at lyset driller... af og til virker det og andre gange vil det ingenting... har søgt lidt på det og kan se at jeg ikke er den eneste med det problem... det er jo nok højst sansynligt cdi der ikke sender signal til lys kontrol boksen (tror jeg) har så set at at man kan lave trikket med at sætte to arbejdsrælæer på i stedet for lyskontrolboks men så vil scooteren jo ikke blænde lyset ned ved lave omd. nogen der har erfaring med at køre med relæer i stedet for lysboks... tænker på om scooteren kan følge med til at lade batteriet
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 469
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: lys på kymco

Ulæst indlæg af GYS »

Har du set scootergrisens side omkring Kymco's lyskontrolboks?
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... super8.php

Mon ikke, at alle har haft det problem?

Jeg har hørt, at Kymco skulle have løst problemet, og du bare skal have ny CDI og ny lyskontrolboks.

Men, min forhandler mente dog at det bare var pral, så jeg vil stå bedre, ved at sætte relæer på.

Da jeg ikke gad det med relæer, brugte jeg metoden, med at kortslutte den, og sætte en 15A sikring (Type: "Motorcycle Glass Fuses 25mm 15 Amp" fås på ebay, eller hos Kymco forhandlere) i i stedet for 10A sikringen, og fjerne 7A sikringen til lys. Det belaster ledningsnettet og tændingskontakt en smule, men indtil nu, har det kørt over 3 år uden problemer. Og ledningerne er er ikke svedne. Bruger du kraftigere pærer end de originale, skal du bruge to relæer.

Du kan eventuelt bruge denne konnektor:
http://www.easternbeaver.com/Main/Elec_ ... other.html

Problemet er, at han tager en del i fragt... Det hjælper, hvis du bestiller 5 styk. Men, det kommer op over 80 kroner, og bliver derfor en smule dyrt.

http://www.kojaycat.co.uk har en del konnektors, men jeg kan ikke finde ovenstående CDI konnektor. Måske, kan man skrive til kojaycat og høre, om de har den, eller om der er typer, som er kompatible med den.
Senest rettet af GYS 13. april 2013 17:25, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: lys på kymco

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er vist næsten ikke andet end fordele ved at monter de 2 relæ.

Den eneste fordel ved lyskontrolboksen er vel at den skruer ned for forlyset så motoren ikke så let går ud ved meget lave omdrejninger.

Hvis du tænker på strømforbrug så har lyskontrolboksen nogen modstand som konstant forbinder + og - på batteri selv når du har drejet tændingslåsen til OFF.
Det vil sige når lyskontrolboksen er forbundet bruger den konstant 1,5 mA.

Så jeg kan dårligt forstille mig en bedre og billigere løsning end at tage lyskontrolboksen af og monter 2 relæ.

Eneste grund til jeg ikke selv har gjort det på min scooter er fordi jeg først fik den ide efter jeg havde lavet en anden løsning.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 469
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: lys på kymco

Ulæst indlæg af GYS »

Relæ løsningen er klart den bedste. Jeg bruger den næst bedste.

Jeg har brugt de to lus (den nemme løsning), som du viser på billedet, samt skiftet 10A sikringen ud med en 15A glassikring fra e-bay, der kostede 40 kroner for 5 styk med forsendelse til Danmark. Det virker fint, og har kørt i over 3 år. Jeg har ikke fået øje på ulemper.

Hvis der er garanti på scooteren, vil jeg anbefale relæerne, da Kymco måkse ikke dækker udgifterne, hvis sikringerne skiftes til større ampere.
Måske kan købes et stik, så det hele skiftes tilbage til den originale lys kontrolboks (når alle fejlene er rettet).

Den ringste løsning er at bruge lyskontrolboksen. Den dræner batteriet. Og lyset slukker pludseligt i mørke. Mærkeligt, at en scooter kan godkendes med en sådan fejl, uden at skulle tages retur.

Med lyskontrol boks, og alarm aktiv, så kan scooterens batteri holde strømmen i 7 dage.
Uden lyskontrol boks, og med alarm aktiv, så kan scooterens batteri holde i 40 dage.
Og uden lyskontrol boks, og uden alarm monteret, så kan batteriet holde i over 90 dage.
Jeg husker ikke, om jeg har sat en modstand i serie med strømmen til uret.

Uret bruger normalt kun lidt strøm, men jeg har haft mistanke til periodisk højt strømforbrug, f.eks. ved fugt og rystelser.
Derfor, blev en passende modstand (5-10K), sat i serie med uret. Forbindelsen til uret, er oppe under kilometertælleren, og går igennem et rund-stik. Modstanden satte jeg ind med en lille forlænger, der blev sat ind i rundstikket. Selve modstanden, blev overtrukket af krympeflex med lim.
Lyskontrol boksen, bruger dog væsentligt mere strøm end uret, og mere end alarmen, så uden lyskontrol boksen udskiftes med relæer eller fjernes, giver modstanden til uret ikke noget.
Brugeravatar
tommylarsen
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. april 2013 22:01

Re: lys på kymco

Ulæst indlæg af tommylarsen »

nå... rodede lidt med det lys idag... fandt ud af at forbindelsen i det stik det kobler cdi og lyskontrolboksen sammen var dårlig... fik ordnet det lidt og stikket sat sammen og der efter har lyset virket helt som det skal på en laaaang køretur... men det er jo nok ikke noget der varer ved kan jeg lige som fornemme ud fra jeres andres erfaring... havde ellers rælæer fundet frem og var klar til at lave relæ trikket men nu venter jeg til det originale står af
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: lys på kymco

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Da min scooter gjorde det var der ikke noget system i hvornår forlyset slukkede.
Det kunne lyse i lang tid også lige pludselig på et eller andet tidspunkt så gad den bare ikke mere.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 469
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: lys på kymco

Ulæst indlæg af GYS »

scootergrisen skrev:Da min scooter gjorde det var der ikke noget system i hvornår forlyset slukkede.
Det kunne lyse i lang tid også lige pludselig på et eller andet tidspunkt så gad den bare ikke mere.
Samme erfaring herfra.
Måske var tendens til, at det blev dårligere med tiden.

Hvornår har du købt scooteren? Fejlen var på scooterne for ca. 3 år siden. Men der er blevet påstået, at Kymco skulle have rettet fejlen.
Tvivler dog på, at det med strømspisning er løst ordentligt.

Hvis jeg skulle købe en scooter i dag, så tror jeg det blev en Honda Vision 2013. Honda laver ikke den slags skidt.
Brugeravatar
tommylarsen
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. april 2013 22:01

Re: lys på kymco

Ulæst indlæg af tommylarsen »

hej... scooteren er fra 2008 men har stået stille de sidste par år og før det ikke kørt ret meget... da jeg købte den for 14 dage siden stod der 750 på kilometertælleren... den havde store problemer med at start kold og grundet dette tror jeg tidligere ejer har opgivet scooteren til sidst... har løst dette problem (læs tidligere tråd med kaburator) så nu virker den kørselsmessigt fint... så var der det med lyset som drillede men indtil videre har det hjulpet at få stikket mellem cdi og lysboks samlet ordentligt... nu har scooteren gået 1090 km så måske det originale holder et stykke tid endnu ellers bliver der rælæer monteret... har to liggende til formålet
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: lys på kymco

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke om Kymco har rettet den fejl men men os sige de har hvordan skulle man så vide om CDI boksen man køber er en hvor fejlen er blevet rettet ?
Fordi selvom man går ud og køber en ny CDI så kan det jo godt være flere år siden CDI boksen blev lavet.

Og fordi det i sidste ende handler om liv og død når forlyset bare kan finde på et slukke så syntes jeg ikke det er det værdi at tage chancen.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 469
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: lys på kymco

Ulæst indlæg af GYS »

scootergrisen skrev:Jeg ved ikke om Kymco har rettet den fejl men men os sige de har hvordan skulle man så vide om CDI boksen man køber er en hvor fejlen er blevet rettet ?
Fordi selvom man går ud og køber en ny CDI så kan det jo godt være flere år siden CDI boksen blev lavet.

Og fordi det i sidste ende handler om liv og død når forlyset bare kan finde på et slukke så syntes jeg ikke det er det værdi at tage chancen.
Helt enig. Jeg styrtede på grund af lyset, og fik et grimt uheld - ingen personskade, men skader på skjolde, på tøj - skulle have nye handsker - og viseret var ødelagt, samt hjelmen ridset. Udgifterne langt større, end de sølle 60 kroner, som to relæer koster. Og de skal på alligevel. Eventuelt, kan du gøre som jeg - kortslut lyskontrol boksen, sæt noget kraftigt tape (f.eks. gaffatape på), og bestil nogle 25mm/15A sikringer på e-bay. Køb også nogle 7A, og 10A sikringer, så du har lidt at tage af. Jeg husker ikke årsagen, men jeg tror min 7A sikring sprang engang, og den blev udskiftet med 10A. Den på 10A er udskiftet med 15A på grund af kortslutningen til lys, og den på 7A til lyset er ubrugt.

Vælger du, at bruge relæer, så er måske også en fordel, at have nogle ekstra sikringer, og at sætte en lidt kraftigere sikring i lyset. Jeg er i tvivl om årsagen. Måske, er det noget med, at relæerne i kort tid kan lede begge to, så både kort og langt lys er aktiv samtidigt, og bruge 15A. Eller, det skyldes kort/langt lys kontakten, der hvis du giver et langt-lys blink, så har kort og langt lys tændt samtidigt. Det sidste, vil også være et problem, hvis du "kortslutter", så jeg bruger ikke "blink" faciliteten, efter jeg hørte om problemet.

Kymco Super 8 har følgende fejl - som den alle er født med, og skulle være rettet under reklamationsretten (men har aldrig hørt det er sket!):

1: Lyset går ud. Fejl på lyskontrolboks/CDI. Denne fejl er alvorlig, og kan medføre store uheld. Den burde ikke kunne godkendes med fejlen. Så vidt jeg ved, gik det over 2 år, før Kymco havde rettet fejlen - hvis den er rettet.

2: Startproblemer. Det er noget med auto-chokeren. Jeg er i tvivl om årsag. Der kommer en ledning fra CDI'en, måske er det også CDI fejl.

3: Batteriproblemer. De skyldes i høj grad lyskontrol boksen. Den æder det meste af strømmen, og det er ikke en fejl - som scootergrisen skriver, så er der en modstand sat på, til at bruge strøm, når scooteren er slukket, for at ødelægge batteriet. Trods lyskontrol boksen blev fjernet, så var jeg utilfreds med levetiden, og eneste mulighed var uret. Jeg målte forbruget til 0.5mA, og problemet burde ikke skyldes uret. Med tanke på lyskontrol boksen, fik jeg den teori, at Kymco havde indbygget noget, der åd strøm periodisk, eller f.eks. ved fugt. Måske en lækstrøms-transformer (dårlig koblet transistor), der kunne multiplicere en ganske lille lækstrøm, til en strøm på mange mA, som skulle dræne batteriet ekstra i fugtige omgivelser. Jeg har ikke skilt uret ad, så jeg kender ikke indmaden. For at sikre mod problemer fra uret, satte jeg en modstand på 10Kohm i serie med den røde ledning. Modstanden blev sat i serie, ved rundstikket, som uret er tilsluttet under instrumentbrættet, på den røde ledning. Den røde ledning, har strøm hele tiden, og en modstand på ca. 10K, forhindrer at der kan trækkes over 1.4mA. I modstanden vil da afsættes ca. 200mW. Modstanden skal derfor tåle 0.25W. Det hele er indpakket i krympeflex, med lim, for at hindre det kan bøjes og ledninger knække, og for at hindre vand indtrængen. Efter modstanden blev monteret, har batteriet holdt godt. Med alarm på, ca. 1.5 måned, og uden alarm monteret, i ca. et halvt år eller mere. Jeg er i tvivl om der er problem med uret, men det blev ikke ringere af modstanden. Når scooteren er tændt, betyder modstanden intet, da uret som sædvanligt forsynes af strøm via tændingen. Forbindelsen kan også helt afbrydes, så uret glemmer tiden når tændingen tages fra. Men pas på, at ledningen ikke kortslutter til noget, f.eks. sæt krympeflex omkring eller tape.

4: Bremsecylinder. Fejlen viser sig ved, at bremserne hænger, og kan frigøre sig ved slag mv. og efter nogle kilometers kørsel, så frigiver de sig som regel også. De første kilometer slæber bremserne på skiven. Typisk, forsøger forhandleren at rense systemet. Men det nytter ikke. Det er nødvendigt, med en ny bremsecylinder, så vidt jeg har fået fortalt. Fejlen kommer ikke med det samme, men normalt efter et par år. Din har ikke kørt så mange kilometer, så den kan sikkert køre lidt endnu inden fejlen opstår. Fejlen var så vidt jeg ved ikke på de første scootere, så det er muligt, at du er gået fri. Fejlene var på scootere i 2010, både på 50cc modellen, og på MC modellen.

5: Endeligt, opgav Kymco i starten en række fejl i scooterens tekniske data, blandt andet større benzintank, end scooteren har. Udover, at det er en relativ simpel ting, at opgive korrekt, og at det viser sjusk, så medførte det også at scooteren kun kunne køre halvdelen af kilometerne på en optankning, i forhold til opgivet.

På den anden side, er ovenstående fejl, så også en gevinst når du køber den brugt... Ofte, kan du få dem billigt i den blå avis.
Besvar