Kompression på Kymco Agility

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Kompression på Kymco Agility

Ulæst indlæg af Bebbe »

Jeg er ved at lave en Kymco Agility hvor jeg tog en Kompressiontest, den viser 50 psi men hvad er det i forhold til 11:1 som her http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... mkymco.php og hvordan læses de 11:1 altså hvad betyder de 11 jeg går ud fra at selve 1 tallet betyder der er en cylinder.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kompression på Kymco Agility

Ulæst indlæg af scootergrisen »

11:1 betyder at den benzin og luft der bliver suget ind i cylinderen bliver presset sammen så det fylder 11 gange så lidt i forbrændingskammeret.
Billede
Det kan også være 8:1 eller 12:1.
I Kymco Agility servicemanualen : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... manual.pdf kan vi se at kompressions ratioen er 11:1 og at kompressions trykket skal være 18 (kg/cm²-rpm).
Senere i manualen står at det skal være 16 kg/cm2. og senere igen står 14 kg/cm2 :o

Nu skal det lige siges at jeg ikke selv har erfaring med at teste kompressionstryk.

http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... hp#dektryk kan du omregne fra PSI til kg/cm2 og den anden vej.
Så hvis vi siger der skal være et tryk på mellem 14 til 18 kg/cm2 så svarer det ifølge min dæktryk omregner til at der skal være 200-256 PSI.
50 PSI skulle svare til 3,5 kg/cm2 så det lyder meget lavet.

Men prøv og check at din kompressionstester sidder helt tæt i når du laver testen og efter hvad jeg har set skal du dreje gashåndtaget hele vejen rundt også trykker du på el starteren et par sekunder også kigger du hvad der står på kompressionstesteren.

Du kan se en video her fra lars-mc.dk som viser hvordan man tester kompression : http://repvideo.lars-mc.dk/repvideo/pop ... 1198934903
Lars han måler 160 PSI på den første cylinder også 90 PSI på cylinder 2 hvor han siger at det var ikke ret godt.
Så det vist ikke godt nok at du måler 50 PSI.... men husker du at dreje gashåndtaget hele vejen når du tester ?
Ellers prøv at gør det.
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: Kompression på Kymco Agility

Ulæst indlæg af Bebbe »

Så fik jeg lige testet en ekstra gang, så nu ser det sådan ud, test uden at give gas 50 PSI, og med fuld gas 70 PSI, så prøvede jeg at sprøjte lidt motorolie i cylinderen som der blev vist på filmem via de link du forslog, og så var trykket på ca.225-235 PSI så i følge hvad Lars siger på filmen så tyder det på at den er galt med en stempelring. Jeg har nu taget cylinder af og stempel men der er ikke knekket en ring så må jeg jo gå ud fra at det er slidtage.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kompression på Kymco Agility

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nå det var fint du fandt den film med olien også.

Der står godt nok på side 41 i servicemanualen at man skal varme motoren op før man lave kompressionstesten men altså hvordan skulle man kunne gøre det hvis den ikke vil starte.

Når kompressionen er for lav kan det skyldes:
Ventilsædet
Slidt cylinder
Slidte stempelringe
Utæt pakning mellem cylinder og topstykke.
Forkert ventiltiming.

Nu er vores motor jo vendt sådan at udstødnings ventilen peger ned så når det har hjulpet med at putte olie i så kunne det måske også være udstødningsventilen som får olien og dermed holder bedre tæt.

Men mit bud vil være at enten er stempelringene slidte eller også lukker udstødningsventilen ikke helt tæt ved ventilsædet eller også er pakningen utæt eller topstykket har ikke været spændt nok fast.

Hvor mange km har den kørt ?
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: Kompression på Kymco Agility

Ulæst indlæg af Bebbe »

Det vides ikke da der er kommet nyt speedometer på men han siger den har kørt meget langt, har vist rundet speedo en gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kompression på Kymco Agility

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det lyder som om det er almindeligt slid og tid til nye dele.

Hvis du har penge nok så kan du købe ny cylinder, topstykke, stempel, stempelringe, pakning også skulle den vist være fin igen.
Så skal du tilkøre de nye dele stille og roligt ligesom hvis det var en ny motor så de slides rigtigt til og motoren holder længst.

Hvis du ikke har røven fuld af penge så kan du starte med at skifte stempelringene og se om det giver et tilfredsstillende resultat.

Jeg har dog aldrig selv prøvet det men har skrevet lidt om det her i rodekassen som betyder at det ikke er færdig skrevet : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... lringe.php
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: Kompression på Kymco Agility

Ulæst indlæg af Bebbe »

Han forlangte nyt cylinderkit for at være sikker i samme omfang nu hvor alt er splittet af så fik den også en ventilslibning i udstødningsventilen da der var en anelse sod på kanterne.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kompression på Kymco Agility

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Okay virker den så fint nu ?

Hvor meget kompressions tryk er der nu ?

Jeg har været ude for 3 gange mens jeg kører at scooteren går ud også er der ikke noget kompressions på. Jeg kunne så dreje motoren rundt med kickstarteren let nok. Jeg tror det er fordi en af ventilerne har sat sig fast eller at der er noget belægning fra forbrændingskammeret som er røget af og har sat sig i klemme i ventilsædet. Efter 1 time med at står og prøve og starte den igen så kan det startes... Det ligesom om den skal købe ned måske fordi ventilerne så trækker sig lidt sammen. Nå men det var bare lige hvad jeg havde prøvet.
Efter jeg stilte ventilerne til 0,08 på indsugning og 0,05 på udstødning så har jeg ikke været ude for det. Det kan godt være det havde noget med at gøre jeg havde sat begge ventiler til 0,05 mm før men er ikke sikker.
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: Kompression på Kymco Agility

Ulæst indlæg af Bebbe »

Så kom der nyt cylinderkit på og som jeg skrev i sidste artikel blev udstødningsventilen også slebet, Jeg har ikke tagen en tryktest men fik den startet og den køre perfekt nu, satte begge ventiler til 0,04 mm så det er jo super. :thumbup: :thumbup:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kompression på Kymco Agility

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det lyder fint. Rart når tingene lykkes.
Besvar