Kan ikke starte min Aprilia Scarabeo

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kurt
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. juli 2010 16:05
Scootere: Aprilia Scarabeo

Kan ikke starte min Aprilia Scarabeo

Ulæst indlæg af Kurt »

Hej forum

Jeg kan ikke få startet min Aprilia Scarabeo. Den har nok stået et par måneder uden at have været startet.
Der er benzin på, olie på, der er strøm på batteriet, der er kompression når jeg prøver kickstarteren, motoren drejer rundt når jeg bruger el-starteren, jeg har sat nyt tændrør i og sikret mig at der springer en gnist fra tændrøret; lige meget hjælper det: Den vil ikke starte. Jeg har også prøvet at komme 5 ml motorolie ind i cylinderen.
Har I nogle bud på hvad jeg selv kan gøre mere. De ovennævnte ting har taget mig lang tid at gøre=jeg er ikke fingernem hvad den slags ting angår

Hilsen
Kurt
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kan ikke starte min Aprilia Scarabeo

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tøm benzintank og karburator for benzin og fyld noget frisk benzin på som det første.

Hvis den har virket fint sidste gang du brugte den så kan det godt være du bare skal blive ved med at forsøge at starte den.
Prøv måske 5-10 minutter med kickstarteren og prøv at drej lidt på gashåndtaget og se om det hjælpe.
Også lad den stå i 1 time eller sådan noget også forsøg igen i 5-10 minutter.

Det nok en god ide at få opladt batteriet fordi der har jo så stået og afladt i de måneder.

Er det en 2 takt eller 4 takt motor ?

Når du har prøvet og starte i lang tid og skruer tændrøret ud er det så vådt af benzin ?
Brugeravatar
Kurt
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. juli 2010 16:05
Scootere: Aprilia Scarabeo

Re: Kan ikke starte min Aprilia Scarabeo

Ulæst indlæg af Kurt »

Hej

Tak for svaret. Jeg har siden igår forsøgt at få den startet og da jeg nu ville prøve for sidste gang, ja så startede den. Den oste meget men tøffede hyggeligt og venligt som den plejede. Den skulle bare vide hvilke tanker jeg har gjort om den!!
Jeg er glad igen; du opfordrer mig til at tømme benzintanken og karboratoren for benzin. Nu er det sandsynligvis ikke aktuelt men kan du forklarer mig hvordan jeg gør det i fald der skulle være brug for det en anden gang? Trænger de til at blive tømt siden den osede så meget som den gjorde?

Venlig hilsen
Kurt
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kan ikke starte min Aprilia Scarabeo

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var da godt du fik den igang.

Det nok bare den olie du hældte i og alt den tid du har forsøgt at starte den der har den jo nok også kommet olie ind.
Røgen skulle gerne gå væk efter noget tid. Det kan godt være du skal have kørt udstødningen helt varm inden det er helt væk. Altså efter en god tur.

Jeg har bare læst at når benzin står længe så fordamperne noget af det som er i benzinen og derfor skrev jeg det med at tømme for benzin.
Der sidder måske en drænslange i bunden af karburatoren du som du så peger ned i en benzindunk.
Så løsner du drænskruen på karburatoren som sidder omkring bunden af karburatoren ved slangen.
Så tag du vakuumslangen af ved indsugningsstudsen (den slangen som går op til den automatiske choker) også suge du i den også skulle der gerne komme benzin ned i dunken.
Når du har suget på vakuumslangen så kan du bukke slangen så du slipper for at suge hele tiden.
Så løber hele benzintankens indhold ned til benzindunken.
Når der ikke kommer mere ud så vip eventuelt scooteren lidt fra side til side for at få det sidste ud og sug igen for at dobbelt checke.
Så sæt vakuum slangen på indsugningsstudsen igen og skrue drænskruen fast på karburatoren.
Fyld så benzintanken med frisk benzin og træd nogle gange på kickstarteren for at få benzin til karburatoren og check at der ikke kommer benzin ud af drænslangen hvis du ikke har skruet drænskruen ordentligt fast.

Det var var en længere forklaring men håber du forstår.

Det bare en måde at udelukke at det kan være benzinen der er noget ivejen med. Altså kan man jo fylde lidt af det i tanken hver gang man har tanket for at komme af med det gamle benzin.

Vakuumslangen er grøn her på :
Billede
På min karburator sidder drænskruen her nederst i midten og skal skrues på oppe fra gennem hullet i hjelmrummet:
Billede
Drænslangen er aller nederst på karburatoren og den anden ende af slangen er ikke forbundet med noget.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kan ikke starte min Aprilia Scarabeo

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du har lyst kan du uploade et billed af din scooter.
Besvar